Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Imorgon så hämtar jag kylprylarna från Webhallen. Bara matning som saknas. Och kanske någon slang.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Kylning hämtad och installerad. Men fasen vad dålig pumpen var. Köpte billigaste vattenkylningen från Webhallen, 450:- eller nått sånt. Så kapade jag en av slangarna och satte vardera ände i spindeln, och kapade den andra slangen och satte vardera ände i ett kärl för bromsvätska på motorcyklar eller nått. Men den där veka pumpen orkade inte ens suga ner från kärlet ovanför. Först trodde jag att jag hade vänt pumpen åt fel håll, så att den försökte suga från den tomma spindeln, så jag vände allt, men det blev ännu sämre, så jag fick vända igen, typ lika dåligt. Så för att få igång flödet till slut så satte jag in en större pump jag hade liggandes. Då började det flöda. Skall ta bort orginalpumpen helt sedan, den bromsar nog bara nu. Bitarna sitter monterade med tjep så länge. Inte riktigt så jag brukar göra, men i det här fallet, när det inte finns någon ritning att få tag på på kylaren, så måste man ju ha grejerna först innan man designar hållare.

Sedan har jag kört lite manuell fräsning i provbit. HDF eller nått jag hade liggandes. Provade köra lite olika varvtal på spindeln och hastigheter genom materialet. Tredje skåran från vänster blev lite dålig, jag körde nog för sakta på spindeln och för snabb matning. Annars är ytan väldigt jämn och fin. Men jag har egentligen ingen förhoppning om att maskinen inte kommer att behöva rätas till, saker och ting måste vara snett, jag har inte ansträngt mig speciellt mycket när jag monterat ihop.

Och såklart gick spindelmotorn baklänges, letade ett tag om Mach3 kunde vända det, men har inte hittat något. Kontakterna för spindelmotorn har varit ett helsike att få ihop, så jag vill helst inte ändra i dem. Det är enkelt att byta i VFD:n bara den är öppen, men den sitter krångligt skruvad nere i min 4U 19" racklåda.

Appropå racklåda, har fått rackskåpet jag tänkte stoppa allt i också. Det blev en sån här. http://www.webhallen.com/hardvara/51907 ... dorr-svart
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har för mig datamoddarna brukar köra fontänpumpar och liknande, tex eheim (kanske mer kända som akvarie och trädgårdsdamm pumpar men de har rätt stort sortiment) är rätt bra grejer i sammanhanget.

Men, har funderat om man inte kunde bygga om en billig bronspump från jula eller något och göra den permanent?
Agwan

Inlägg av Agwan »

De har ju någon pump med vattenkran för 199:-, men den är nog inte gjort för att gå hela tiden. Fontänpumpen för 279:- är nog bästa alternativet då.

Den pumpen jag hade liggandes var en fin BLDC-pump med rätt bra flöde i. Jag har tre till, men de är så fina så jag inte är villig att släppa dem för en billig penning. Kostade säkert 2000:- ny.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Motsvarande förra körningen fast i aluminium. Tog kanske 0.5mm åt gången. Provade lite olika varvtal. Först med 2000, men då blev jag lite besviken. Den är inte stabil nog att hålla i när det hugger. För kanten blev inte fin då. Inte ytan heller, man kunde se i ytan att hela spindelmotorn(?) hade kastat lite, dvs cirklar både bakifrån och framifrån lite här och där. Men när jag till slut körde 6000 varv blev ytan väldigt jämn och fin. Dock står motorn snett lite, eftersom det blir en liten kant på ena sidan och en liten grop på andra när man lägger flera snitt bredvid varandra.

Jag kanske inte borde köra 12mm fräsar i alu, utan hålla mig till mindre för att hålla nere kraven på stabilitet. Men det ser ut att kunna gå iaf.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Anders!

Det är lite trixit att lära sig att fräsa aluminium men sök på feedrate så hittar du massor av info. Fy behöver även en indikatorklocka för att justera in spindelen så att den blir ortogonal mot fräsbordet.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja, feedrate mot varvtal är viktigt, det har jag förstått. Jag har fräst och svarvat en del i mina dar, men aldrig haft koll riktigt på det.

Jag har en indikatorklocka och sån arm man spänner den i mot en plan yta, men inte en sån man spänner i spindeln. En sån måste jag nog tillverka.

Skall googla amuminum och feedrate...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Första provfräsningen från modell i SolidWorks genom beredning och till maskin. Hade inte ställt in allt helt rätt, så fin-skären tog den lite för djupt för vad fräsen klarar. Tur man kör i mjukt material till att börja med...

Jag körde också med en 6mm fräs och inte 5 som jag ställde in i beredningen. Jag hade ingen 5, men tog jag 6 i beredningen så skippade den massa av de intressanta featuresen i biten, så jag sket i att det blev lite fel iom det.

Avslutade med att vända stocken med den fastsittande lådan och manuellt fräsa lös den med en större fräs. Det gick faktiskt riktigt bra, men skulle nog inte göra det med alu.

Lessnade efter ett tag och matade på med 200%, det gick fin det med, det är ett så poröst material, lite hårdare än de hårdare frigoliterna man kan få tag på.

Edit: På filmen så matar jag med 100%.
Senast redigerad av Agwan 7 november 2011, 11:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Vad är nu detta för spännande material du fräser i? :humm:
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är väldigt fint, jag tror faktiskt inte man skulle skada maskinen om man körde spindeln baklänges. Men det är ändå ganska så yt-hårt. Det går att gänga i, om man inte tänker dra åt skruvarna speciellt hårt.

Har ingen aning om vad det är för material, jag fick ett gäng bitar av min för för 6-7 år sedan eller nått. Jag kan såklart fråga honom, återkommer med svar...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ser ut som polyuretan, finns i mängder av hårdheter och färger.

Vänligt bra material att fräsa i.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det står visst Abic Kemi på en av bitarna. http://www.abic.se/article_nonews.asp?a ... fogrp_id=9
Så Polyuretan låter troligt. Väldigt dyrt? Vet ej...
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Googlade lite på renshape och hittade bitar i usa; 600x1500x50mm för runt 2000 SEK. Dyrt eller inte beror nog på hur stor välfylld plånbok man har.

EDIT: Hittade bonocell 600x1000x50mm på jaraplast.se för 408kr. Känns ju helt klart prisvärt i jmf med ovanstående.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Bonocell ser väldigt mycket mer poröst ut än det jag använder. Man ser inte "bubblorna" i det så som man ser på Bonocellen. Det kanske finns Bonocell med högre dencitet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bonocell är ganska sprött, används ursprungligen till tex sandwichlaminat till överbyggnader på båtar och liknande.
(Divinycell är bättre för båtbyggen men det är mer elastiskt och gummiliknande)
Skriv svar