Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
du måste etsa efter framkallningen för att kunna bedöma belysningen ... har du gjort detta eller bedömer du resultatet enbart av belysning / framkallning efter hur det ser ut ... före etsning ? ...
Jo jag ska testa... men ingen mening när jag endå ser efter framkallningen att det inte blev bra.. bättre att göra en framkallning som man ser blev bra och som man vet att det går att etsa.. bara det att man inte vet hur etsningen blir..
Dom bitarna jag hittills framkallat är inte bra nog för att kunna etsas..
Men den sista jag gjorde på 30 minuter börjar likna nåt iaf..
Får ta en bit på 60 minuter imorgon och se hur det blir..
Dom bitarna jag hittills framkallat är inte bra nog för att kunna etsas..
Men den sista jag gjorde på 30 minuter börjar likna nåt iaf..
Får ta en bit på 60 minuter imorgon och se hur det blir..

Gå och sola på solarium och lägg kortet under skinkorna 
Toner transfer fungerar bra och ledarna blir inte alls "taggiga" däremot är jordplan stört omöjliga att få bra, de ser blästrade ut typ.
Kolla i wikin där har jag skrivit en artikel om TT.

Toner transfer fungerar bra och ledarna blir inte alls "taggiga" däremot är jordplan stört omöjliga att få bra, de ser blästrade ut typ.
Kolla i wikin där har jag skrivit en artikel om TT.
Jag har läst..
mycket intressant..
Läste om svepande toner åxå.... även det mycket intressant..
Idag ska jag göra 3 småbitar till.. fast siktar in mig på att ta bort den första efter 1 timme.. och den andra efter 1 och 15 minuter.. och den sista efter 1 timme och 30 minuter.

Läste om svepande toner åxå.... även det mycket intressant..
Idag ska jag göra 3 småbitar till.. fast siktar in mig på att ta bort den första efter 1 timme.. och den andra efter 1 och 15 minuter.. och den sista efter 1 timme och 30 minuter.
Efter modigt övervägande så ska jag nu testa Toner Transfer åxå... skrev ut på en bit blankt papper som jag fick i reklam idag... OBS: den typen av papper kan fastna i laser skrivaren.. det gjorde det för mig.. men själva utskriften blev endå bra...
Har tagit bort fotoresisten med stålull...
Ska nu stryka på och se hur det funkar..
Har tagit bort fotoresisten med stålull...
Ska nu stryka på och se hur det funkar..
Efter mycket strykande och fejjande så blev det såhär..
Inte helt godkänt tycker jag.. lite kanske går at fylla i men penna..

Inte helt godkänt tycker jag.. lite kanske går at fylla i men penna..

Efter att jag fyllt i med penna... även om jag är lite skakis.. så blev det såhär... fullt godkänt för ett första amatörkort tycker jag..

Då var det etsat och klart.... ser ju bra ut så långt..
Kan man använda Thinner för att ta bort färgen.. ?

Kan man använda Thinner för att ta bort färgen.. ?

Såhär blev det.. godkänt enligt mig.. med tanke på mitt första kort tillverkat nånsin..
Det svarta som syns är inte bristningar i etsningen.. det är färg som blev kvar.. tog bort det som hastigast bara med svinto.. ska ta en omgång till innan jag borrar hålen..
Vad tycks.. ?

Det svarta som syns är inte bristningar i etsningen.. det är färg som blev kvar.. tog bort det som hastigast bara med svinto.. ska ta en omgång till innan jag borrar hålen..
Vad tycks.. ?

Borrat och klart.. använde 0,8mm borr och ska sen använda 1,5mm eller liknande där kablar ska sitta..

Sammanfattning..
Jag tycker Toner Transfermetoden passade mig väldigt bra, resultatet med reklampapper blev hyffsat och att fylla i med penna är ett måste, Etsningen gick bra och det var helt etsat efter ca 5-8 minuter i 45-55 gradig blandning.
Är fortfarade nyfiken på det här med OH åxå och efter flertalet misslyckanden så bör man göra som andra sagt.. antingen vanligt lysrör och låta det exponeras i 60-80 minuter för att se hur det blir, eller att man säkrast bygger en billig UV låda.. så blir resultatet garanterat mycket mycket bättre än både vanligt lysrör och Toner Transfer...
För att vara första kortet jag tillverkar.. så är jag väldigt nöjd med detta...
och roligt var det åxå..
Jag tycker Toner Transfermetoden passade mig väldigt bra, resultatet med reklampapper blev hyffsat och att fylla i med penna är ett måste, Etsningen gick bra och det var helt etsat efter ca 5-8 minuter i 45-55 gradig blandning.
Är fortfarade nyfiken på det här med OH åxå och efter flertalet misslyckanden så bör man göra som andra sagt.. antingen vanligt lysrör och låta det exponeras i 60-80 minuter för att se hur det blir, eller att man säkrast bygger en billig UV låda.. så blir resultatet garanterat mycket mycket bättre än både vanligt lysrör och Toner Transfer...

För att vara första kortet jag tillverkar.. så är jag väldigt nöjd med detta...