Mitt lilla fräsprojekt - Säljes!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mitt lilla fräsprojekt
Helt klart att det måste bli det, förstår inte varför du ska ha det till en DXF. Är det så att usbcnc bara kan läsa in DXF? Om så är det då 3D DXF eller vanlig plan sådan?
Bättre att bereda dina IGS direkt i MC till passande Gkod.
Bättre att bereda dina IGS direkt i MC till passande Gkod.
- SVK Customs
- Kontakt:
Ja, det känns ju helt klart mycket vettigare.
Det var bara jag som hade hängt upp mig på att jag skulle läsa in dxf filen i usbcnc.
Då får jag ta och sätta mig in lite i hur mc fungerar nu.
Det var bara jag som hade hängt upp mig på att jag skulle läsa in dxf filen i usbcnc.
Då får jag ta och sätta mig in lite i hur mc fungerar nu.
Hej!
Dxf-filer har inget med 3Dfiler att göra i Mastercam,så det fungerar inte att spara en 3D-fil typ Iges som Dxf.
Det du behöver är en bra postprocessor som fixar G-kod till din styrning från Mastercam. Fräsbanor för 3d är ganska enkelt i Mastercam.
Mvh bbm77
Dxf-filer har inget med 3Dfiler att göra i Mastercam,så det fungerar inte att spara en 3D-fil typ Iges som Dxf.
Det du behöver är en bra postprocessor som fixar G-kod till din styrning från Mastercam. Fräsbanor för 3d är ganska enkelt i Mastercam.
Mvh bbm77
- SVK Customs
- Kontakt:
Ok.
Hur ändrar man planet i mc?
För som det är nu så ligger inte modellen så som jag vill ha den.
Jag har rensat bort lite sånt som vi inte kommer åt att fräsa och som inte ger släpp sen när vi ska gjuta delarna.
Dem bitarna kommer vi att fräsa som separata formar och sedan skruvar vi ihop dem när vi ska gjuta.
Men jag behöver vrida planet så att den hamnar rätt, såhär vill jag ha den i toppvyn:

Men den ligger såhär nu:

Hur ändrar man planet i mc?
För som det är nu så ligger inte modellen så som jag vill ha den.
Jag har rensat bort lite sånt som vi inte kommer åt att fräsa och som inte ger släpp sen när vi ska gjuta delarna.
Dem bitarna kommer vi att fräsa som separata formar och sedan skruvar vi ihop dem när vi ska gjuta.
Men jag behöver vrida planet så att den hamnar rätt, såhär vill jag ha den i toppvyn:

Men den ligger såhär nu:

Det enklaste är att vrida modellen med menyn Xform sedan rotate, men det finns en hög med sätt att lösa det på.
/bbm77
/bbm77
- SVK Customs
- Kontakt:
Hur går det? något att visa ännu eller har ni grottat ner er i camträsket?
- SVK Customs
- Kontakt:
Börje (bbm77) skulle komma förbi inom det närmaste och hjälpa mig komma igång med camberedningen.
- SVK Customs
- Kontakt:
Räcker öppningarna in till rummet för att kunna lasta in dom största blockmaterialen fräsen klarar?
Det får man väl anta! Med tanke på vilka tidigare projekt trådskaparen har gett sig in på tror jag inte han missar en sån sak! 

- SVK Customs
- Kontakt:
Rörelse i x-led 2500mmMeduza skrev:Räcker öppningarna in till rummet för att kunna lasta in dom största blockmaterialen fräsen klarar?
Öppning 2600mm
Planerar ni sätta säkerhetsreläer i fönsteröppningarna så att maskinen inte går att starta med mindre än att fönstren är stängda?
Eller så är det just därför man ska ifrågasätta, lätt att glömma en sån självklar detalj när man är så van vid att hantera mycket mer komplexa saker, och det såg lite i tajtaste laget utdar303 skrev:Det får man väl anta! Med tanke på vilka tidigare projekt trådskaparen har gett sig in på tror jag inte han missar en sån sak!