Autonom gräsklippare med extra allt, byggsats mm

Berätta om dina pågående projekt.
hakjar

Re: Autonom gräsklippare med extra allt, byggsats mm

Inlägg av hakjar »

Om man skulle vilja ha en bensindriven rackare för lite större ytor eller taskigare terräng kanse man kunde modda en sådan här :D

http://www.jula.se/grastrimmer-558-mm-5-2-hk-760008
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Vilken konstig maskin.. Hybrid mellan gräsklippare och trimmer.
Klipper sämre än en gräsklippare och trimmar sämre än en trimmer. Eller?
hakjar

Inlägg av hakjar »

Inte en aning, någon som har provat. Jag såg den när jag slösurfade och sedan kom jag in på denna tråden och då fick jag idén. Kan se kul ut när den kommer farande på tomten. Alla katter får se upp :lol:
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Dags för en liten uppdatering..

Jag har lödat på komponenter på mina båda arduinobaserade klippar-kort.
(För fullständiga specar, kolla mitt förra inlägg på föregående sida).
20120115_162411.jpg
Först ut är det stora ArduinoMega kortet. En del bekymmer stötte jag på vid testningen.
Framförallt berodde det på att Arduino-miljön inte stöder alla I/O pinnar på Mega2560.
Detta visste jag inte utan jag hade dragit funktioner på kortet som gick till just dessa pinnarna.
Men jag kunde dra lite småsladdar och testa av samtliga funktioner ändå.
Alla överblivna I/O har jag gjort tillgängliga på kortet och de som inte stöds av Arduino-miljön kan man ändå använda med lite vanligt C-kodande.
Nu är schema och cad uppdaterad så till nästa version blir det rätt.
Usb kontakten är även utbytt mot en typ B till nästa kort, och då förhoppningsvis rättvänd denna gång.
(kan tillägga att löda 0,5 pitch kretsar är svårt. Utan mikroskop och extra flussmedel hade jag nog inte klarat det)
20120115_162335.jpg
Jag moddade ett av korten till min version av "Xbee-explorer usb".
Ett dockningskort för att koppla Xbee-radion till en PC. Xbee kommunikationen funkar klockrent nu efter lite grävande i datablad och konfigurering. (fick tyvärr tag i series2 xbee, som är lite krångligare).
Jag köpte PRO-versionen som ska ha en räckvidd på 1km.

Jag har inte köpt någon bluetooth-modul ännu. Däremot har jag inhandlat en telefon med Android så att jag ska kunna styra kortet med mobilen. Bluetooth-modulen ansluts till en utdragen Usart och har därför inte så mycket med kortet att göra. Jag räknar med att det ska funka utan ändringar till nästa kort-version.

Jag har inte skickat efter motordriverkorten ännu. Men det är caddat och klart.
20120115_170320.jpg
Sen det enklare kortet. Det blev lite småändringar i cadden till nästa version, men inget allvarligt.
Allt är testat och verkar funka som det ska.
Här hade jag först rejäla problem med att få in Arduino-bootloadern.
Efter mycket irritation och forskande visade det sig att jag hade köpt ATmega328 när det skulle vara ATmega328P till Arduinon. P-versionen har en annan chip-signatur och det klagade Arduino-miljön på.
Lösningen blev att gå in i nån hemlig konfigurationfil och ändra signaturen, slänga in bootloadern och sen ändra tillbaka igen, för att på så sätt lura Arduino-miljön att tro att jag hade P-versionen.

Nu när båda korten funkar som dom ska är det dags för mig att börja programmera ihop ett par vettiga klippare av detta. Har köpt hem och läst ett par böcker om C och Arduino. Men än så länge är jag nybörjare i språket. Det mesta av testkörningen klarade jag av med färdiga programexempel och lite småändringar.
Men nu blir det mer på riktigt. Bye bye Basic
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Klipper sämre än en gräsklippare och trimmar sämre än en trimmer. Eller?
Eftersom maskinen har klisterdekalen med bokstäverna MEEC så misstänker jag att den gör jobbet uruselt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Den som känner sig driftig och har massor av tid över kan alltid starta ett kickstarter projekt där man säljer all elektronik och motorer för att göra en automatisk gräsklippare. Antingen en helt elektrisk eller en bensi/el.

Sätt starten vid 500 beställningar.
ante4711

Inlägg av ante4711 »

Hur går det Sinistry? Skriver du om allt i C?
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Jag har inte gjort något med korten nu på ett par månader.. Men det slutade med att jag skrev om stora delar av koden för den kommersiella klipparsatsningen (ett projekt som jag har tillsammans med en kollega på Ringhals) till Arduino-språket och mosade in koden i det enklare av styrkorten. Men jag har inte satt in kortet i nån klippare ännu, utan bara skrivit kod och sett att det kompilerar som det ska.

Jag har börjat labba lite med lpcxpresso och NXP:s LPC1769 processor. Med ren C-kod.
Vi får se vart det slutar, men målet är ju att jag ska lära mig C. Arduino är ju bara "nästan" där.
Men med så mycket jobb som jag lagt ner på dessa korten så ska jag fortsätta när tid finnes.

Nu börjar ju gräset växa om nån månad så det vore lägligt att få tillbaka inspirationen lite.
Men jag har mycket annat på gång nu, med husrenovering och nytt jobb.
(kommer börja jobba med elektronikutveckling i göteborg) :D
ante4711

Inlägg av ante4711 »

Ok, säg till om/när det finns någon alfa-version som man kan köpa in sig på.

Ang hus o jobb, det finns ju att göra. .. men man får skapa plats för kul hack emellanåt.
Det låter som om nya jobbet är helrätt iaf: -)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Varför inte ta det bästa från de två jobben? Dvs en kärnkraftsdriven robotklippare! :mrgreen:

Blir skoj att se vad som kommer fram mot sommaren, själv har man allt för lite tid och ska troligen dränera så det lär ju inte finnas mycket kvar att klippa. :vissla:
errkan

Inlägg av errkan »

j.po har några till frågor angående kretsen.

Har nu kopplat upp kretsen och testar utsignalen med en multimeter. Som du svarade sist har jag 0,8v på utsignalen från OP's utgång, då jag inte har någon 40khz påverkan på spolen. Men efter dioden, d3, en "Diod DO-35 75 V, 1N 4148" får jag nästan 3v. Då jag påverkar spolen kommer jag däremot upp emot 5,5 volt. Hur kan man göra för att få ner volten, eller är det något jag missat?

Angående kondensatorerna, är det elektrolyter, keramiska eller en blandning?

Har också funderat på att ha två trådar att följa, t.ex en runt gräsmattan och en till laddningsstationen i framtiden. Vad är det man måste ändra för att känna av en annan frekvens?

Tack på förhand
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Troligen har du pull-up aktiverat på CPU'n, stäng av det.
Vill du ha en annan frekvens så skall kondensatorn över spolen ändras, eller spolens värde ändras. Ändra till t.ex. 60kHz. Du kan inte använda 20kHz eller 80kHz för detta triggar också igång svängningen på den 40kHz kopplingen du har nu.
BorisSkoow

Inlägg av BorisSkoow »

Detta projektet är ju hur kul som helst! :tumupp: Grymt kul att du vill dela med dig!

Satt och googlade och hittade hit när jag tyckte att modellerna på marknaden är för dyra och inte klarar av mina behov, jag har som mest 37 graders lutning vilket märkes-maskinerna inte klarar av. Så då får man väl till att bygga en egen fyrhjuls-driven! 8)

Om man kan summera inköpslistan så blir det följande:
Processor-kort
Motordrivare-kort
IR-sensor
Bumber-givare
Ladd-sensor
Staket-sensor
Lyft-sensor (knivarna stannar om någon lyfter den eller att den välter)
Regn-sensor

Staket-givare
Ladd-givare

Vad mer har jag glömt?
Sinistry när du har valt hårdvara vad har du valt? Har efter mycket läsande svårt att hitta/definiera senaste hårdvaran som du valt. Har du lust att definiera den? Då kan man undvika dålig inköp.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Tja alltså..
Jag har ju inte köpt färdig hårdvara utan caddat/lödat ihop allting själv.
Processor och motordriver samt lite sensorer/laddare osv kan man ju köpa färdigt.
Men Trådsändare/mottagare finns nog inte att köpa. Det är ju en stor hemlighet hos alla tillverkare av klippar-robotar
BorisSkoow

Inlägg av BorisSkoow »

Satt och funderade på hur man lägger programmeringen på bästa sätt?!

Min gräsmatta är uppdelad på 2,5 delar, men det går att transportera sig emellan utan problem. Så jag satt och tänkte på om man kan lägga ut en guide kabel (samma som ladd-kabel) som går hela vägen till det yttersta fältet och sen använda sig av en klocka för att fördela klipptiden mellan de olika fälten procentuellt. Den lär ju förhoppningsvis inte hitta till fel fält när den ska vara på det andra och vice versa då transport-vägen är smal.
Skriv svar