iSendIR / Samköpsprojekt #1
Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1
@toffie: Endast kort, jag har tyvärr inga FTDI kretsar liggande.
Ah okej 
Måste erkänna att jag inte lött ihop mitt kit än, när det blev att man måste trixa med kretsen och fixa sådär så
blev det lite "för mycket" att bara ordna till, så den har inte kommit till liv än
Men nån dag!

Måste erkänna att jag inte lött ihop mitt kit än, när det blev att man måste trixa med kretsen och fixa sådär så
blev det lite "för mycket" att bara ordna till, så den har inte kommit till liv än

Men nån dag!

Kanske väcker gammal tråd. Men kan inte någon som är kunnig ladda upp en youtube video på ISendIR in action?
Jag skulle också gärna vilja se hur det går till när man felsöker med JTAG'en? Kan ingeting om JTAG, bara läst lite allmänt
Jag skulle också gärna vilja se hur det går till när man felsöker med JTAG'en? Kan ingeting om JTAG, bara läst lite allmänt

Först nu har jag blivit färdig att löda ihop mitt kort. Såhär blev det:
Såg och läste att det skall finnas en microSD-korthållare men sådan fanns inte i mitt kit. De kostar ju inte mycket så jag få helt enkelt köpa ett.
Återstår sedan att skaffa en JTAG-kabel för att få in mjukvaran.
Jesper lödde MCUn till mig och de allra minsta motstånden, kristallerna m.m. överlät jag åt Electrokit att löda.Såg och läste att det skall finnas en microSD-korthållare men sådan fanns inte i mitt kit. De kostar ju inte mycket så jag få helt enkelt köpa ett.
Återstår sedan att skaffa en JTAG-kabel för att få in mjukvaran.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag vill minnas att processorn ska ha en inbyggd seriell bootloader som åtminstone ska fungera en gång 

Det stämmer men JTAG känns mer tillförlitligt. För min del är det bra om det funkar upprepade gånger, kommer ju säkert att göra fel några gånger.
Naturligtvis, tänkte bara att du var lite ivrig att komma igång 

Nja, inte riktigt så ivrig
Nu är MicroSD-korthållaren också på plats. Lite knepig att löda men det gick, fick köra ner lödkolven genom de rektangulära hålen för att komma åt pinnarna.

Nu är MicroSD-korthållaren också på plats. Lite knepig att löda men det gick, fick köra ner lödkolven genom de rektangulära hålen för att komma åt pinnarna.
Du kan ju använda serieladdaren tills det med jtag är ordnat?
Ja, men enligt Jesper finns risk att man då gör kortet obrukbart om något går snett och det vill jag ju inte.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Men...
Nu tar vi det från början va?
Hanzibal skrev tidigare: "Återstår sedan att skaffa en JTAG-kabel för att få in mjukvaran."
Johanb påminner om att det går med seriesladd.
Hanzibal förklarar då att kortet kan bli obrukbart om man gör fel.
Blueint föreslår seriesladd.
Blueint föreslår då Jtag.
Ska vi ta en runda till med samma förslag?
Isåfall vill jag påminna om att det går med en seriesladd.

Nu tar vi det från början va?

Hanzibal skrev tidigare: "Återstår sedan att skaffa en JTAG-kabel för att få in mjukvaran."
Johanb påminner om att det går med seriesladd.
Blueint föreslår seriesladd.
Blueint föreslår då Jtag.
Ska vi ta en runda till med samma förslag?
Isåfall vill jag påminna om att det går med en seriesladd.

- Klas-Kenny
Jimmy: Jag tror att blueint menade att om man "förstört" den genom felaktig programmering genom seriesnöre, så kanske man kan få liv i den igen med JTAG. 
Samt, den kan bli förstörd om man gör fel genom seriesladd

Samt, den kan bli förstörd om man gör fel genom seriesladd

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är just därför som Hanzibal vill skaffa en JTAG-kabel, vilket han också förklarade två gånger mellan förslagen att skaffa seriesladd och JTAG-kabel.
Det var absolut inget riktat till Blueint. Jag tyckte bara att själva konversationen blev lite kul.
Men isåfall kan man använda en JTAG-kabel.
Det var absolut inget riktat till Blueint. Jag tyckte bara att själva konversationen blev lite kul.

Men isåfall kan man använda en JTAG-kabel.