Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Lagat en symaskinspedal... Plasticpadding is the shit!
Byggt upp plastdetaljer som saknats, lär funka nu.
Byggt upp plastdetaljer som saknats, lär funka nu.
Min sekundäera display orkade inte starta längre. Så jag böt några kondensatorer och nu fungerar den finfint
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Bytt ut ett av nätverkskorten i servern eftersom det kännde för att packa ihop helt utan förvarning. Men nu är den uppe och snurrar igen! 

Idag tog jag en kvart för att byta ut fläkten i min Zepto-laptop. Nu låter den inte som en stridsvagn längre och det kommet UT varmluft ur den då och då. Fläkten köptes från Singapore via e-bay.
Nu ska jag avlusa mitt temp och el logger kretskort innan jag försöker programmera AVRen som sitter på. Kvällsmys!
Nu ska jag avlusa mitt temp och el logger kretskort innan jag försöker programmera AVRen som sitter på. Kvällsmys!
Bytte on/off/volym vredet i en kompis radio-peltorkåpor. Detta genom att avlöda från ett par och avlöda+montera i ett annat par. 

- MarcusUmeå
- Kontakt:
Jag hittade en nätverksfärglaserskrivare i grovsoprummet för ett tag sedan. Den ville inte skriva ut något utan klagade på att luckorna inte var ordentligt stängda. En okulär besiktning visade att den lilla plastbiten som strycker in avkännaren när man stänger luckan helt enkelt hade vikt sig. Lite (ok, ganska mycket) superlim och papper för förstärkning senare så fungerade skrivaren. Eftersom inget har hänt om inga bilder på det finns så kommer här två bilder; före och efter.
Det är såna där små plastdetaljer man smälter fast med lödkolven igen 

- MarcusUmeå
- Kontakt:
Igår så kom min moster förbi med en plattskärm som hade gett upp. På beskrivningen förstod jag direkt att det var några elektrolyter som hade lagt av. När jag öppnade upp den hittade jag mycket riktigt 3 kondingar som svullit upp och pyst ut lite gegga. Kondingarna som dött var på 10V 1000µF 105°C men det närmaste jag hittade i mina gömmor var 16V 1000µF 105°C. Jag hade några 10V 1000µF 85°C men det tyckte jag kändes riskabelt. Efter att ha lött bort de gamla och lött dit de nya så funkade skärmen finfint igen. Nu har jag bara en bortkastad 37" platt-tv att laga på samma sätt. Synd att fjärren inte fanns kvar till den.
Bilder:
Bilder:
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Jo, det hade nog fungerat fint det med. Men lödkolven var begravd djupt ner i källaren den dagen och superlimmet stod bekvämt framme på datorbordet.gOry skrev:Det är såna där små plastdetaljer man smälter fast med lödkolven igen

- 13th.Marine
- EF Sponsor
Spände en fjäder i ett kassettdäck som tillverkade bandspagetti och nu funkar det igen.
Salle
Salle
Vilken tur att den går att byta då, så man kan sätta dit en skitspets / tillslipad skruv eller vad man har över när man ska "plastsvetsa"...13th.Marine skrev:Spetsen mår inte bra av plasten, det fräter på den!
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Nej, men jag såg inget på kortet heller. Det såg rent och fint ut. Enda stället det var gegga på var på topparna på kondingarna.MiaM skrev:MarcusUmeå:
Tvättade du bort elektrolytsmörja på nåt sätt?
Fast å andra sidan vet jag inte vad jag borde ha tvättat med.

Vad fungerar bra till det? Vanligt vatten?
Lagade min HP 3852A med minnesförlust. Backupbatteriet var helt tomt så inte så konstigt att den tappade minnet varje power cycle. Har ett par bilder, men inget spännande. Det roliga var att hitta var det satt.