Min Åsbrink-svarv, numera såld till Zealotry
Re: Köpte visst en Åsbrink: Bollsvarven klar
Gjorde ett enkelt fäste i vävbakelit till min Dremelsnabel, satte fästet i verktygshållaren och försökte slipa till en spegelyta på morsekonan som sitter uppspänd (den jag försöker göra alltså). Men får inte alls nån bra yta. Finns säkert flera anledningar, men några jag kan tänka på är:
-Jag använder ingen motdubb
-Flexibla axeln låter kanske spindeln röra sig axiellt och radiellt
-Fästet flexar för mycket
-Dremelkopian som driver är lagerpaj, men små variationer i varvtalet borde inte spela så stor roll, eller?
-Vibrationer i svarven och bordet den står på, skall ju stagas upp (se fråga ovan).
-Jag har inte tillräcklig anliggningskraft.
Nå, jag får testa med ett fäste direkt runt en dremelkopia eller luftdriven slip för att se om det blir bättre.
-Jag använder ingen motdubb
-Flexibla axeln låter kanske spindeln röra sig axiellt och radiellt
-Fästet flexar för mycket
-Dremelkopian som driver är lagerpaj, men små variationer i varvtalet borde inte spela så stor roll, eller?
-Vibrationer i svarven och bordet den står på, skall ju stagas upp (se fråga ovan).
-Jag har inte tillräcklig anliggningskraft.
Nå, jag får testa med ett fäste direkt runt en dremelkopia eller luftdriven slip för att se om det blir bättre.
50 visningar och ingen som har nån idé? Jag får väl prova mig fram då.
Hade några minuter över så testade min kona i en MK3-MK2-adapter och den sitter ganska bra när man knackat till den lite. Skall dock putsa den med smärgelduk så ska det nog bli riktigt bra!
En liten liten update bara.
Svarven används ofta, och idag kopplades en frekvensomformare in. Ska även beställa lite drev vad det lider så att jag kan gänga lite olika metriska och tumgängor. Fortfarande riktigt roligt att hålla på, och nu börjar man kunna använda den till att realisera andra projekt eller enkla modifierinar, som t ex adapterringar för att montera min minicraft i Dremelstativet osv.
Svarven används ofta, och idag kopplades en frekvensomformare in. Ska även beställa lite drev vad det lider så att jag kan gänga lite olika metriska och tumgängor. Fortfarande riktigt roligt att hålla på, och nu börjar man kunna använda den till att realisera andra projekt eller enkla modifierinar, som t ex adapterringar för att montera min minicraft i Dremelstativet osv.
Har du fått någon ordning på slipningen?
Jag beställde ju en e16 chuck med 16mm skaft som jag har tänkt slipa ner till 15mm
men jag funderar på att kanske lämna bort den för att få de gjort "rätt"
Visst är det kul att hålla på fixa med sånt här?
Jag fick skruva isär växellådan igår (5timmars jobb) för att brorsan var och bytte växel medan växelmotorn höll på varva ner vilket resulterade i att växelreglaget låste sig
Det är otroligt vilken tid som har lagts ner på dom här gamla grejerna
Filmade faktiskt när jag gick igenom växlarna, kul att se när dom 6 kopplingarna jobbade 
Jag beställde ju en e16 chuck med 16mm skaft som jag har tänkt slipa ner till 15mm

Visst är det kul att hålla på fixa med sånt här?

nej, fick aldrig något vidare resultat med min sliprigg, tror dock det är fullt möjligt om man bara skall ha ner max någon tiondel och kör med diamant eller annan hård skiva. Du kan ju testa på din spindel genom att bara köra utan att svarva ner först, funkar det bra så svarva ner och kör själv, annars lämna iväg. Lär dock bli dyrare än lager från eBay
Har försökt slå en 8tpi-gänga ikväll, men jag gjorde nog många fel, bröt ett antal hörn på hårdmetallplattor. Skall nog slipa till ett sparskär istället, känns lite mer förlåtande. Först och främst var inte arbetsstycket riktigt centrerat (gammalt rostigt stycke), sen glömde jag att mata med den snedställda toppsliden, dessutom matade jag för djupt några gånger osv osv... Ingen bra kväll, men en gänga blev det i alla fall. Nästa gång tänker jag lite mer innan så går det nog bra.
Funderar på att beställa en chuckfläns till min fina Bison-chuck. en platta på 125mm till en 100mm chuck, då kan jag borra indexeringshål i ytterkant och få ett enkelt delningsverktyg på köpet. Synd att frakten blir så dyr på såna här grejer, dock är det ju fortfarande mycket billigare att köpa från England och betala frakten än att köpa i Sverige. Om jag beställer så får det bli några chucknycklar också, dels till Bisonchucken, och dels en extra till min individuella fyrback. Visserligen är det ju ett lätt hemmek att göra egna chucknycklar.
Re: Min Åsbrink-svarv, dags för rembyte
Idag var jag iväg och köpte nya remmar till svarven. Jag har tröttnat på "dunk-dunk-dunk" från remmen mellan spindel och bakre remskivor. Jag hade bestämt mig för att köpa modell Power Twist till spindelremmen eftersom jag annars måste plocka loss både spindel och bakre remhjul. Spindeln är inga större problem men den bakre axeln satt så in i... förra gången.
Nu hade de förstås inga sådana remmar på Aros Industripartner så det fick bli två vanliga B-remmar, 42 och 46. Runt 300kr för båda remmarna är hyfsat ändå, hade säkert kunnat hitta billigare på eBay eller liknande, men orkar inte jaga och vänta på leverans just nu. Förhoppningsvis kommer svarven inte att slå varje remvarv nu och bänken gunga mindre av svarvens skakningar. Om ytan på svarvningen blir bättre eller ej återstår att se, men det lär inte bli sämre i alla fall.
Nu hade de förstås inga sådana remmar på Aros Industripartner så det fick bli två vanliga B-remmar, 42 och 46. Runt 300kr för båda remmarna är hyfsat ändå, hade säkert kunnat hitta billigare på eBay eller liknande, men orkar inte jaga och vänta på leverans just nu. Förhoppningsvis kommer svarven inte att slå varje remvarv nu och bänken gunga mindre av svarvens skakningar. Om ytan på svarvningen blir bättre eller ej återstår att se, men det lär inte bli sämre i alla fall.
Bytte remmarna igår, men om det blev så mycket bättre av allt slit vet jag inte. Jag hoppas att den nya långa remmen formar till sig snart, för just nu beter den sig likadant som den gamla. Den korta remmen var lite för kort... Det är väldigt spänt och motorn går inte att flytta mer, men redan efter någon minut började det gå lättare så det blir nog bra.
Idag var jag ut och skruvade ihop det sista. Mätte även upp chucken vilken jag vet är lite dålig. MINST 15 hundradelar kastar den, mätte jag inuti spindeln i konan var det ungefär 2 hundradelar. de 2/100 kan jag leva med, men chucken måste bytas, slipas eller hitta nya backar till (antar att det är nästintill omöjligt). Jag har ju en fin fyrbacks centrerande chuck, men med fel chuckfläns.
Jag funderade lite på att bearbeta den till rätt gänga själv, men det blir ju aningen svårt då jag varken har en så stabil svarv, eller nån vana alls av att svarva gängor. Att jag då skulle lyckas spänna upp chuckflänsen i min individuella fyrback så centrerat att det blir bättre slutresultat än vad jag har nu, det tror jag inte riktigt på. Om flänsen hade haft övermått så att jag kunde svarva till den när den väl satt på spindeln så kanske, men nu har den redan anpassats efter chucken.
Jag förlorar visserligen inget annat än tid på att försöka.
Alternativ två är väl att köpa en backskiva till den, och bearbeta ner till rätt mått. Det ligger nog närmast till hands.
Vad det gäller att rädda den nuvarande chucken så skulle jag kunna slipa in backarna med dremel eller liknande, men skall man använda hårdmetall eller stenslipstift i såna fall? Jag har tidigare med gott resultat slipat in en borrchuck på samma sätt.
De goda nyheterna är dock att remmarna verkar gå till sig ganska fort och att jag tycker att det är lättare att få riktigt bra yta nu.
Jag funderade lite på att bearbeta den till rätt gänga själv, men det blir ju aningen svårt då jag varken har en så stabil svarv, eller nån vana alls av att svarva gängor. Att jag då skulle lyckas spänna upp chuckflänsen i min individuella fyrback så centrerat att det blir bättre slutresultat än vad jag har nu, det tror jag inte riktigt på. Om flänsen hade haft övermått så att jag kunde svarva till den när den väl satt på spindeln så kanske, men nu har den redan anpassats efter chucken.
Jag förlorar visserligen inget annat än tid på att försöka.
Alternativ två är väl att köpa en backskiva till den, och bearbeta ner till rätt mått. Det ligger nog närmast till hands.
Vad det gäller att rädda den nuvarande chucken så skulle jag kunna slipa in backarna med dremel eller liknande, men skall man använda hårdmetall eller stenslipstift i såna fall? Jag har tidigare med gott resultat slipat in en borrchuck på samma sätt.
De goda nyheterna är dock att remmarna verkar gå till sig ganska fort och att jag tycker att det är lättare att få riktigt bra yta nu.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Slipa in dina backar innan du ger dig på att byta chuck. Försök hitta en lagom diameter till ring som du spänner längst in på backarna. Ringen ska var såpass att du sen kan flytta den framtill och slipstiftet skall då kunna passera och slipa bakom, lite småpillrigt men inget svårt att göra.
Jag trodde man brukade spänna utåt med en ring utanför? Men det är nog lättare att hitta något att spänna invändigt.
Vilken typ av slipstift då? Diamant, hårdmetall eller sten?
Vilken typ av slipstift då? Diamant, hårdmetall eller sten?
Jag kommer tyvärr inte ihåg adressen till filmen men googla på något lämpligt ord så kommer du hitta en film på tuben som bekriver hela processen.
Man brukar spänna utvändigt på en ring/bricka för att backarna inte ska "gäspa" när man sedan ska spänna utvändigt för svarvning.
Jag har alltid slipat med sten, diamant behöver man nog inte om inte backarna är av hårdmetall (icke troligt).
Tänk bara på att inte ta för stort skärdjup.
Jag har alltid slipat med sten, diamant behöver man nog inte om inte backarna är av hårdmetall (icke troligt).
Tänk bara på att inte ta för stort skärdjup.