Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Har du etsat EFA-kortet själv eller köpt?
Tittade igenom några äldre AoE häromdagen och såg att de också hade en projektserie med 1802.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köpt från BHIAB. har du lust att skanna serien från AoE?
Jag har massa info om ELF som mikroprojekten kom att kallas i Popular Electronics.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Låter som att det där är en tråd ni tar och publicerar gemensamt, snarast! :)
Det är nästan tråkigt med alla morderna kretsar överallt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Räkna med att det kommer. :wink:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag hade fel där. Det var en dator baserad på 6802. Viss skillnad på 1 och 6. :)

Läste om 1802 på Wiki...
  • A seminal microprocessor in the world of spaceflight was RCA's RCA 1802 (aka CDP1802, RCA COSMAC) (introduced in 1976), which was used in NASA's Voyager and Viking spaceprobes of the 1970s, and onboard the Galileo probe to Jupiter (launched 1989, arrived 1995). RCA COSMAC was the first to implement CMOS technology. The CDP1802 was used because it could be run at very low power, and because its production process (Silicon on Sapphire) ensured much better protection against cosmic radiation and electrostatic discharges than that of any other processor of the era. Thus, the 1802 is said to be the first radiation-hardened microprocessor.

The RCA 1802 had what is called a static design, meaning that the clock frequency could be made arbitrarily low, even to 0 Hz, a total stop condition. This let the Voyager/Viking/Galileo spacecraft use minimum electric power for long uneventful stretches of a voyage. Timers and/or sensors would awaken/improve the performance of the processor in time for important tasks, such as navigation updates, attitude control, data acquisition, and radio communication.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den var aldrig med till Mars ....

Nu är det på G ...http://elektronikforumet.com/forum/view ... 62#p590962
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Jag byggde i ordning en emulator burk med integrerade portar till Nintendo 8-bit och Super Nindendos original kontroller. Anslut till en PC via USB funkar väldigt bra... Skönt att spela med original doser.

Bild

Bild

Den är till salu med doser om någon är intresserad.. Fler bilder här
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ett "fulhack" för att lösa ett problem på jobbet:

Bild

Behövde lite svalka i tillvaron. Är nästan 30 grader på min plats. Raidade skrotlådan och kom upp med ovanstående lösning. Ett klassiskt variabelt Mascot-nätagg driver det hela så jag kan variera varvtalet.

Sedan (jag vet inte om det egentligen är ett mini-projekt), så har jag utfört ett renoveringsarbete åt en vän. Två Michael & Austin M-200 monoblock har restaurerats till sin forna glans. De var skapligt nedgångna och fulla av fel, vilket gjorde dem till dyra och tunga dörrstopp. Nu spelar de åter i all sin glans. Vad som har gjorts:

* Byte av alla kondensatorer.
* Byte av defekta delar samt motsvarande i förebyggande syfte
* Visst kablage bytt, nya elsladdar (de gamla var spruckna)
* Justering av bias för slutrören
* Polera upp kromet till sin forna glans

Före renovering:

Bild
De var i ganska bedrövligt skick. På bilden är ändå det värsta dammet avlägsnat. En hel dammråtte-koloni blev utrotad...

Bild

Bild

Efter:

Bild

Bild

Bild

Bild

Uteffekt: 200 W i klass AB (60 W ren klass A) - mono (det är två förstärkare som jag har fixat)
Slutrör: 8 st EL34
De väger ca 40 kg styck...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag hade ett liknande problem men kopplade ihop 2 sånna fläktar och det gör susen.

Annars hade/har Conrad fina kepsar med en liten fläkt i skärmen och en solpanel på hatten.
Kanske finns med valbar logga för firmanamnet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanonsnygga! Men miniprojekt .... jaja, gränsen kanske går vid 50 kg. :roll:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Helgens snickeriarbete, en ramantenn för mellanvågsbandet (531–1611 kHz).

Tanken är i första hand att använda den tillsammans med en lågeffekts "hussändare" som sändarantenn. Har tidigare haft en sådan lösning för att kunna använda mina gamla rörradios till vardagslyssning, men är inte nöjd med ljudkvaliteten på den enkla sändaren.
P7170106.JPG
En ramantenn är i princip en luftlindad variant på den ferritstav med spole på som sitter i många AM mottagare. Ramen med koppartråd bildar tillsammans med en vridkondensator en avstämd krets som kan ta upp / avge radiovågor. Genom vridkondensatorn kan antennen anpassas till olika frekvenser, praktiskt.

Jag började med alldeles för många varv på antennen, resonansfrekvensen hamnade på drygt 200kHz med 10 varv. Tog då bort varv efter varv och till slut hamnade jag på ett intervall mellan 900kHz och 1500kHz som jag är nöjd med. Hade jag räknat på resonansfrekvens och induktans på antennen hade jag sparat massor med jobb .. och koppartråd :)

Fästena till foten var nästan det värsta att få till. Sågade ut vinklade klossar och kom inte på nåt annat sätt än att hålla fast de för hand medan limmet torkade, drygt 10 min :)
P7170107.JPG
Den omdesignade sändaren kommer kanske upp som eget projekt senare. Uteffekten blir naturligtvis väldigt låg så att man inte ställer till med något, räckvidden kommer knappast att bli mer än huset + några m ut på tomten.

/Oskar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kul projekt! :D är sändaren gjord av en sån där berömd kristallocsillator och en ljudtrafo? :)

en sådan här alltså: http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/rad ... itter.html

väääääldigt enkel och låter helt OK! i bästa fall kanske 20 meter räckvidd :D
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jo jag är nöjd med resultatet faktiskt. Om antennen funkar som det är tänkt, och om jag orkar, kanske jag betsar och lackar den, då blir den nog riktigt snygg.

Nejnej, inga sådana moderna prylar. Det vore att fuska
Min nuvarande sändare (eller den jag använt tidigare, har delvis slaktat den i jakt på delar) är baserad på ett ECH4, ett väldigt gammalt blandarrör. Linjariteten blir kass om man använder röret som jag gör nu, för amplitudmodulering, så jag filar på en bättre variant.
Schema på den gamla sändaren. Problemet med den gamla / nuvarande är linjariteten på G3 / G1 hos ett konventionellt blandarrör, som har s.k remote-cutoff characteristics som behövs i en radio när förstärkningen skall regleras med AGC.

Lite efterforskningar bland liknande byggen på nätet har gett ett antal rörkandidater med linjära karakteristika på båda kontrollgallren, ECH84 och EH91 är de jag kommer att prova.

Problemet som kan bli med att sända med en ramantenn är de höga spänningar som genereras över vridkondensatorn (parallellresonanskrets). Kan nog bli nån tusen volt eller så, kanske måste jag använda en vridkonding för högeffektssändarbruk med någon / några mm mellan plattorna, vi får se.

Om det går skitkasst att sända med antennen kommer den nog ändå till användning. Har planerat ett bygge av en enkel radiomottagare i 20 tals stil, och då är en ramantenn helrätt.

/Oskar
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jag tröttnade på att borra snea hål i mina kretskort så jag byggde ett stativ.
IMG_1524.jpg
IMG_1532.jpg
IMG_1531.jpg
Nu ska jag bara olja och göra nån form av handtag på armen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den var ju ruggigt läcker. 8)

Ska spana in den lite och se om jag kan sno ihop något snarlikt. :tumupp:
Skriv svar