Kretskort för 7st SSC P4 LED, med optik 6°

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
limpan4all

Re: Kretskort för 7st SSC P4 LED, med optik 6°.

Inlägg av limpan4all »

Det funkar bara bra att köra 2S2P eller valfritt annat också.
Men med rätt drivare så spelar det inge roll, step-up, eller step-down beror på antalet celler, det gäller bara att undvika att ligga inom båda områdena (buck-bost regulatorer är jobbigare än rena buck/bost regulatorlösningar).
Jag skulle inte ens försöka att hitta något färdigt, allt jag sett hitintills är sån extrem low-end så jag kräks.

Jo, jag kommer nog att göra några fler nästa gång jag får ledig kortyta på ett MCB labbkort.
Men jag ger absolut ingen som helst utfästelse om NÄR så kan bli fallet :D
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

limpan4all: Det verkar som det blir lite rörigt att du lånar min tråd!
Eftersom det tolkas som att dina kort är samma som mina.
Du skriver även att beamshotsen "det torde se så gott som likadant ut" det skulle jag inte vara så säker på.
Du skriver att dioderna på dina kort är vamrvita, som jag skrev tidigare har jag provat med varmvita, och dom lyser mycket mindre än SSC-P4 dioderna.
Det är som natt och dag.

Jag har några kort kvar om någon är intresserad, för 69kr st.

Bild
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, jag kan hålla med, det blir lite rörigt, men jag vet inte hur vi skall bryta upp det på ett för alla bra sätt.
Fast jag tror att de flesta EF´are är kompetenta nog att se skillnaderna.

Våra kort är i all väsentlighet lika, dvs dom är båda avsedda för 7st seriekopplade SSC P4. Om sen det monteras varm, neutral eller kallvita dioder är en annan sak, dom är avsedda för samma linser och har samma yttre mått.
Dvs formen på beamshoten torde vara lika men den absoluta ljusstyrkan kommer troligen att skilja en hel del beroende på val av färgtemperatur och bin-kod för dioderna.
Eller finns det något som du gjort som gör att du tror att dina kort med monterade varmvita dioder skulle få en annorlunda beamshot (vad avser utlysningsvinklar) eller något av mina MCB monterade med kallvita dioder och dina?

Skillnaderna då:
Mina som jag har valt att endast sälja såsom färdigbestyckade kort är av MCB (Metal Core Bord) typ vilket gör kylningen mycket enklare och bättre.
Vi har helt olika hålbilder för monteringshålen du verkar använda 4st M3 hål (med möjligen lite litet avstånd för skruvskallen), jag har 9st M2,5 hål som funkar jättebra med (MCS M2,5*6 spårskruv) eller (MRXLH-H 2,5*6 för Philips) (d2 på skallen skall vara <=4,5mm) för att få ett jämnare tryck mellan kort/kylare.
Så om folk vill montera själva och labba med olika diodsorter samt isolera heatslugen från kylaren så kan jag varmt rekommendera dina kort.

Jag planerar inte att sälja FR4 baserade kort (även om min layout på ett 0,3mm FR4 laminat får nästan lika bra termiska egenskaper som ett MCB, men dom måste ju isoleras från kylaren vilket är bökigt, så därför så låter jag bli det).
Vill du ha min FR4-layout såsom produktionsdokument dvs Gerber + drillfiler, hör gärna av dig, jag kan tom panalisera upp den till 18*24 tum om så önskas (fräsning+scoring).
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Måste kolla om det är någon som har testat sina kort?
Gärna bilder isåfall. :D
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Jag undrar mest om vad som hände med detta, om någon har fått något kort?

Jag har inte sett till något ännu.

-- Jonas
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nope, ingen har fått sina kort av mig ännu.
Jag har helt enkelt haft för mycket att göra, samt så har jag funderat på hur dom skall skickas, vilket inte är det enklaste.
P4 dioderna har ju en silikontop som helst inte bör nudda något.
Så det jag kommit fram till är dubbelhäftande tejp på insidan av locket till en flergångs hushållsburk och sen ned i ett madrasskuvert.
Det är inte enkelt att hitta några småburkar som är tillräckligt styva, jag skulle vilja ha någon på ca 100ml men har inte hittat mindre än 300ml, så så får det bli.

För er som inte han med första gången kan jag meddela att det kommer flera troligen redan om två-tre veckor.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Eftersom flera ville köpa kort med monterade lysdioder, så har jag laggt upp ett på hemsidan.
:) Pris: 225kr.

Jag skickar samma dag som betalning. :)

Kretskort med 7st 1W 60Lumen LEDs = 420 Lumen

Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

limpan4all:
Hade du någon mer data på lysdioderna?
Nu så är det om jag fattar rätt varmvita lysdioder vilka brukar ge en del lägre ljustyrka än dom kallvita.
Om det finns intresse av andra med, så skulle det finnas möjlighet att få kallvita för högre ljustyrka vid nästa batch?
:)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är mest troligt WW bin S2.
Tror inte att jag kan fixa PW U2 i närtid (dvs före 07-2010).

Snabbgenomgång av SSC P4 specar.
Dom finns i 3 färgtemperaturer, det är inte bara vart peeken i färgtemperatur ligger utan även hur själva kurvan ser ut (färgtemp på X axeln (dvs UW till IR) och ljusstyrka på Y axeln (Lux eller Lumen beroende på om man mäter punktformigt eller via en integrerad sfär)).
Alla vita lysdioder börjar sina liv som ultraviolett lysdioder, med hjälp av olika fosforblandningar så kan man flytta peeken i spektrat mer eller mindre åt höger (PW och WW) eller släta ut den NW.
Mitt personliga favoritljus är NW, det tilltalar mitt teknikeröga...
Men skall man sitta och mysa i soffan så torde WW vara bäst.
PW är för lagerlokaler, gillar det inte alls och dess låga CRi gör att saker får konstiga färger.

Temperaturena kallas följande och
Pure White (PW) eller kallvit. CRi=70
Natural White (NW) eller neutralvit. CRi=93 (finns även i en låg CRI variant (NWH) CRi=80)
Warm White (WW) eller varmvit. CRi=93 (finns även i en låg CRI variant (NWH) CRi=80)

Binkoder
S2 lm/W=60-70
T1 lm/W=70-80
U1 lm/W=91-100
U2 lm/W=100-118

Så just nu går det inte (via standardsortimentet) att köpa SSC P4 som är producerade under Q3 och Q4 som är sämre än S2.
Följande kombinationer finns "från hyllan hos SSC".
PW T2, U1, U2
NW S2, T1
WW S2, T1

Sen är det så att hela den kinesiska marknaden dräller av kopior på just SSC P4 och dom ser vanligen lite annorlunda ut, främst på benens utformning.
Då kan man inte veta alls vad man får, man får studera SSC datablad på hur benen/bockning skall se ut för att avgöra om man har ett original eller en kopia..
En annan komplicerande faktor är att själva komponenten är helt omärkt, inte ens en tillverkarbeteckning, all information sitter på tejprullen dom levereras på.
Så efter montage så måste man mäta upp ljuset för att kunna avgöra vad man egentligen har.
Jag har ännu inte handlat någon mätutrustning för att ta upp spektralkurvor, så jag lever efter subjektiva bedömningar ännu.
Johanb

Inlägg av Johanb »

limpan4all:
Har jag missat något eller har det inte blivit något än med dina moduler?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är också lite nyfiken hur det går, man har ju väntat ett tag nu :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Den som väntar på nåt gott...
blueint
Kontakt:

Re: Kretskort för 7st SSC P4 LED, med optik 6°

Inlägg av blueint »

Ja hur gick det? ;)

Någon som har bild på skapelsen? speciellt hur lysdioderna sitter fastsatta på underlaget?
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Kretskort för 7st SSC P4 LED, med optik 6°

Inlägg av PeterH »

Jag har inte hört något om detta i alla fall...
Skriv svar