Fagges CNC-bygge...
Japp, det är en växelströmsmotor & av de jag såg av elektroniken som är guten i någon massa är nått liknande tyristor bygge som en vanlig lampdimer. Fast när jag körde med motorn & elektroniken en bit bort från varandra så gick motorn på maxvarv, så att någon form av varvtals reglering finns där oxo.
I alla fall så fanns det en put som man kunde ändra varvtalsområdet, så jag ska se om jag kan låna hem en varvtalsräknare & kolla vad den ligger på nu.
Jo när jag ställde ner motorn på jätte lågt varv & belastade den lite så blev motorn ryckig & lät lite mysko.
I alla fall så fanns det en put som man kunde ändra varvtalsområdet, så jag ska se om jag kan låna hem en varvtalsräknare & kolla vad den ligger på nu.
Jo när jag ställde ner motorn på jätte lågt varv & belastade den lite så blev motorn ryckig & lät lite mysko.
Nej nej nej.
Elektroniken & motorerna ca 6000:-
Fräsmotorn ca 3000:-
fräsen 700:- ink bensin
Skyds & luftSlangar 900:-
Kompressor 600:-
Rundmatningsbord /Svarvshuck ca3200:-
Kablar, kontakter, kabelskydd mm ca600:-
& hittills så har jag laggt ca4000:- på fräsar, borr, spännhylsor kylvätskor.
sedan så lite plexiglas & annat småskit runt om i kring, så i runda slängar 19-20'000:-.
Men som tur är så har man ju inte köppt allt på en gång utan spridit ut kostnaderna å då känns det inte så mycke, försöker jag övertala mig!.
Edit...
Men det är en förbannat rolig leksak, & man har lärt sig en massa på vägen hit. Man får hoppsa att man kan tjäna in lite pengar också framöver & man lever ju bara en gång!.

Elektroniken & motorerna ca 6000:-
Fräsmotorn ca 3000:-
fräsen 700:- ink bensin
Skyds & luftSlangar 900:-
Kompressor 600:-
Rundmatningsbord /Svarvshuck ca3200:-
Kablar, kontakter, kabelskydd mm ca600:-
& hittills så har jag laggt ca4000:- på fräsar, borr, spännhylsor kylvätskor.
sedan så lite plexiglas & annat småskit runt om i kring, så i runda slängar 19-20'000:-.
Men som tur är så har man ju inte köppt allt på en gång utan spridit ut kostnaderna å då känns det inte så mycke, försöker jag övertala mig!.
Edit...
Men det är en förbannat rolig leksak, & man har lärt sig en massa på vägen hit. Man får hoppsa att man kan tjäna in lite pengar också framöver & man lever ju bara en gång!.
Senast redigerad av Fagge 16 februari 2007, 10:37:44, redigerad totalt 2 gånger.
- NSR_Martin
- Kontakt:
Tjat tjat tjat
Här kommer en liten filmsnutt på klämmorna som jag håller på å göra!.
9Mb
http://goto.glocalnet.net/mfager3/CNC2.avi

Här kommer en liten filmsnutt på klämmorna som jag håller på å göra!.
9Mb
http://goto.glocalnet.net/mfager3/CNC2.avi
He, var det din dotters komentar?
De ända seriösa var att Illuwatar fick sin HL2 logga, annars så håller jag på å färdigställa bordet "bottenplattan" med ramar, klämmor & fastsättning för skruvstycke mm.
Edit..
Nästa steg är att bygga in all driv elektronik i samma låda som datorn & fästa & bunta alla kablar från stegmotorerna mm.
Sedan så ska jag börja igen å bygga ut med mer elektronik för å kunna köra med joystikar & andra funktioner mm å då kommer processorkortet till användning.

De ända seriösa var att Illuwatar fick sin HL2 logga, annars så håller jag på å färdigställa bordet "bottenplattan" med ramar, klämmor & fastsättning för skruvstycke mm.
Edit..
Nästa steg är att bygga in all driv elektronik i samma låda som datorn & fästa & bunta alla kablar från stegmotorerna mm.
Sedan så ska jag börja igen å bygga ut med mer elektronik för å kunna köra med joystikar & andra funktioner mm å då kommer processorkortet till användning.

Jonaz: Att köra i aluminium är inga problem, & jag har även provat i järn & det går oxo om man har rejäla hörselskydd :-x .
Cadritningar, tja jag använder ju samma kordinatsystem & koder som vilken CNC-maskin som hälst, så det är inga problem!.
zeus: Liksom på sweclockers forum så tycker jag inte man ska prata jobb & priser på forumet, utan skicka ett PM i stället!.
Cadritningar, tja jag använder ju samma kordinatsystem & koder som vilken CNC-maskin som hälst, så det är inga problem!.
zeus: Liksom på sweclockers forum så tycker jag inte man ska prata jobb & priser på forumet, utan skicka ett PM i stället!.
-
- Kontakt: