Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack så väldans mycket M&M. Ser jättebra ut.
Nu har jag föresten ändrat det felaktiga i listan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vilka blir de största skillnaderna med det här kortet, jämfört med den förra modellen?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MadModder skrev:Hmm... det behövs en 150µH 2A för att få ut 1,5A. Den kostar 25,60+moms, och är 2,5cm hög, 2,5cm lång, och 1,5cm bred. Den är enorm. Så blir det om jag går efter databladet. Finns det nån annan som kan räkna ut rätt drossel?
Skulle det kanske passa med denna?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tror jag skulle funka fin-fint! Drosseln behöver inte klara mer ström en det är tänkt att ta ur kortet, även om stabben klarar mer. Kanske det skulle vara läge att välja en switchad stab som är specad för lite mindre ström? Eller har ni räknat med att det kommer behövas 3A!

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 30 oktober 2007, 09:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tackar.
Det var för att jag fick tag i den till ett väldans billigt pris. :D
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

jojje skrev:Det har du rätt i, det missade jag. :oops:
Då tar vi en 4011 eller en 4049 om vi ändå behöver en buffer. Du vet bäst vad som behövs. :D
Har ett gäng HEF4069UBT om det kan passa?

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 69&start=0

Självklart "väldans billigt" ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

M&M designade in med 4011-kretsar. så då funkar det nog inte med 4069.
Vi får se om han ser detta å svarar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag sett. Självklart funkar det med 4069, då jag ändå bara använt 4011 som en inverterare nu. Det gick inte att kombinera watchdogen och SR med bara NAND på ett vettigt sätt.
Får vi 4069 väldans billigt så kör med dem!

Hehe, jag har ju en påse med 100st här, som jag köpt av just det där partiet, och det var VÄLDIGT billigt :)

Börjar luta mer och mer mot bara ytmonterat på det här kortet... :D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ytmonterat är bra :D Blir snyggt och mycket lättare att löda loss vid eventuella fel som uppstår... Plus att det blir fabriksmonterat precis som med KK (Kontroll-Korten).

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

PeterH:
Tar det lång eller kort tid att beställa hem optokopplarna du fick prover på och har testat?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tror det bara tog några dagar för mina sample att komma i alla fall, kommer inte riktigt ihåg, men det var inte oändligt lång tid. Jag beställde direkt från Texas och jag har för mig att det också gick att köpa direkt från dom (bra nu när dollarn är billig :wink: )

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om idén om total isolation från datorn ska fungera, måste vi ha optokopplare som bara har en diod på ingången. Det har inte ISO7220. Den blir då likställd en 4069 eller motsvarande i signalisolationshänseende om man inte ska ta 5V från datorn.

Det fungerar om vi har en DC-DC-omvandlare på kortet, som ger galvanisk isolation... ;)
Tyvärr kostar sådana runt en hundring styck.

Eller ska vi strunta i det här med optokopplare? Det är ju bara en massa bök...
Nä, vi retirerar till gårdagens modell så länge. :)

Annars har http://www.avagotech.com/ HCPL-0600 (6n137) och MÅNGA andra optokopplare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har ni kikat på optokopplaren 4N33 ?
Vet inte hur stor collektor-lasten blir, men om den inte är så stor så kan 4N33 hinna switcha på några få µs.

edit: Undrar om inte 6N138/7 ändå är lite snabbare vid mer collektor-last.. Jag måste städa bland mina papper. :roll:

Optokopplare låter hur som helst som en bra idé.
Har man möjlighet att bygga in lite säkerhet så bör man göra det. :)
Är det inverteringen och valet av optokopplare som gör det knepigt?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jimmy: Näe inte direkt inverteringen utan det faktum att det bör vara helt galvaniskt åtskilt och att utgången gärna får vara lite "städad" med hjälp av schmitt grind... Kollade lite snabbt på 4N33 och det ser ut som att den bara finns som hålmonterad, inget absolut krav kanske men lite snyggare, modernare och mer tidsbesparande att använda ytmonterat (under förutsättning att dom automatmonteras naturligtvis :wink: )

MM: Jag låg i går kväll och funderade på det här med galvaniskt åtskilt... (jag vet, man har lite problem :P ) Om man skulle ha en trafo till några dioder, en konding (dvs. en nätdel) och en LP2951:a som enbart driver "data-sidan", då blir det väl galvaniskt åtskilt? Trafon gör ju att det liksom blir galvaniskt åtskilt :roll: En liten trafo är ju ELFA:s 56-160-16.

Anyway, det funkar ju lika bra med vanliga hederliga optokopplare som inte behöver någon matning, det är ju det som ställer till det! Kör på dom och några grindar, om vi använder HEF4069 behöver vi kanske använda dubbla till varje lina för inverteringens skull (men vi har ju hittat en billig leverantör i alla fall :wink: )

Hur ser det förresten ut med matningen på HCPL2531? Är dom galvaniskt åtskilda?

Edit: Nu har jag kollat upp HCPL2531 och det är ju ingen fara med den galvaniska åtskiljningen, men finns den också bara i hålmonterat? Vilka stenålderskomponenter ni letar på :lol:

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Yt eller hålmonterat spelar ingen roll. Finns massa hålmonterat iaf, tex alla stift till kontrollerkorten mm, kontakterna, drosseln, ferritkärnorna, pottarna, stora kondingar och framförallt D-subben.
Skriv svar