Kan inte se att jag har fått några hylsor. Har kollat i kartongen med beslagen och påsen med skruvar och annat krafs samt i kontrollerkort-kartongen. Inga spännhylsor eller fräsar syns till. ska ta en djupdykning i den stora kartongen men jag antar att där inte finns något att finna.
Jag beställde dessa hylsor, 3.175 + 6mm, och om kressen från tyskland nu enbart kommer med 8mm skulle jag då ha fått de andra med lillasystern?
Jag har nämligen inga hylsor.
Själv så fick jag den levererad till min granne och en info notice hos mig om att den var levererad dit, det är helt klart fördelen med att ha ett snällt pensionerat par som är hemma hela tiden till grannar
För er som har erfarenhet av dessa maskiner, speciellt ni som har kört dom ett tag. Skulle funktionen/livslängden ökas om man "kör in" dom. T.ex med låg eller ingen belastning under någon timme?
Limpan: Bättre kan den väl inte bli, men den håller längre. Iaf enl. Kress-fabriken. Orsaken att vi skickade tillbaka maskinerna var att dom var vinda, inte glappa.
En inkörningscyckel hjälper iaf ingenting mot det, kanske för din hälsa.
Om den håller längre skall jag definitivt lägga ned tid på en inkörningscyckel. Jag hatar när saker går sönder i förtid.
Det är ju inte självklart att saker skall köras in numera.
Tidigare så sas det ju att modelmotorer (glödstiftare) skulle köras in under under några timmar med sakta ökande effekt och we den som inte gjorde det.
Det som verkar gälla nu är att bara stoppa i dom och börja använda omedelbart men inte ta ut för fullt första minuterna. Inkörningen skulle genera mera slitage än fördelar.
Därav frågan.
Att den inte blir bättre vad det gäller sin precision kan vi nog lugnt anta.
Nu har jag kört min obelastad med två minuter på varje inställning. Det jag noterade var att spindelhuset (43mm delen av AL) blir rätt varmt. Redan efter fem minuter så var den inget skön att hålla i längre.
Skall det vara så?
Borde den nedre delen av Z-delen på Lillasyster vara av AL för att absorbera värmen och få bort den eller är Kressen konstruerad så att precisionen kommer först när den uppnått arbetstemperatur dvs efter 5-10 minuters drift?
Eller håller jag på att börja suboptimera något som redan är tillräckligt bra?
Kollade igenom den uppdaterade listan på sid. 9. Det står fortfarande att jag fått hylsorna. Vilket jag alltså inte har. Ingen brådska med dom, bara så att det blir rätt...