Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Första gången jag ser ett fräst kort.
Ser häftigt ut.
Hur lång tid tog det att fräsa förresten?

Älskar att din fräs är delvist byggd i trä. 8)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Det tog c:a 15 min.
Började fräsa med 60graders V-fräs för banorna bytte sen till 1mm borr för hålen.

Maskinen byggd i trä för det är egentligen bara en provmaskin, hade tänkt att bygga en ny i metall, men denna funka så pass bra så den blivit använd en hel del.
rools

Inlägg av rools »

Har just etsat ett breakout-kort för en OLED-display (kortet är 5,0 * 3,5 cm):
Stor bild
Makro på 0,5 mm pitch:
Stor bild

Kortet är mest ett test för att se om jag kunde göra ett kretskort för komponenter med 0,5 mm pitch med tekniken med laserskrivare och strykjärn, och jag måste säga att det blev bättre än jag hade väntat mig :)

Edit:
Bilderna är över 700 pixel i bredd. //lgrfbs
Borre

Inlägg av Borre »

Fint, fast du har stavat Breakout fel på kortet ;)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bandpassfilter för 160,80 och 40M för mottagning. Det är gjort med en kretskortsfräs och kemisk genomplätering (första försöket :) ). En via var trasig men annars såg det bra ut. Jag fick -100dB dämpning från 160->80M vilket är fint.

Bild

Bild

Mer bilder och info: http://gallery.sm3wmv.com/#3.3
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

sm2wmv: Alltid kul med HF-projekt. Fina bilder också!
Använde du nätverksanalysatorn som mätinstrument när du lindade/trimmade induktanserna?
Minns att du i en annan tråd nämnde att du hade beställt LC-metern (http://electronics-diy.com/lc_meter.php).

Är det Amidons T-50-2 toroidkärnor?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ronny
-------
Jag har faktiskt fått den mätaren och när jag lödde ihop den fick jag börja med att kapa en bana och sätta dit en trimpot för displayen då de bara jordat kontrastspänningen. Är inte så imponerad över den men ska ge den en chans till.

Det är T-80-2, lite överdrivet rejäla men det var vad jag hade i junkboxen. Jag tänkte beställa fler kärnor från Amidon direkt då de kostar ~7kr medans de kostar 30kr+moms på elfa.

Induktanserna gjorde jag genom att räkna ut hur många varv jag behövde med ett program som heter mini ringkern. Sedan tog jag och lindade av fyra varv på 160 innan jag fick passbandet på rätt plats så det blev lite struligt. Samma fick göras på 80M fast då inte lika många varv. Filtren har lite dålig dämpning i högre frekvensdelen men det gör inget då man inte sänder på det. Gör man BPF för sändning är ju även den delen viktig för att ta bort övertoner.

Jag ska dock inte ta åt mig designen av filtren då jag snodde detta av ett gäng finnar som byggde ihop några filter. Jag moddade dem lite för att få bättre bandbredd på 80M men grunddesignen är deras och gjorde även om så det blev ett switchat filter. Det är mitt openASC-projekt som kommer styra dessa och när man går utanför 160,80 eller 40M så kopplas filtret bort vid lyssning på t.ex. långvåg.

Jag ska bygga 3st till av dessa filter så jag har en för varje operatörsplats. Ett husköp blir av imorgon och då tänkte jag starta en projekttråd om att bygga ett as till amatörradiostation.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

OK!
Det programmet (mini ringkern) har jag inte provat.

Micrometals har några applikationsnötter jag tycker är bra.
Det är de 2 sista på den här sidan.
Micrometals - Application Notes
Iron Powder Cores for High Q Inductors By Jim Cox, Micrometals, Inc.
Iron Powder Core Selection for RF Power Applications By Jim Cox, Micrometals, Inc.

Jag byggde en VCO för ett tag sedan och då använde jag infon på nedanstående sida som hjälp då induktansen skulle tillverkas.
Ser att sidan är ändrad en del från då jag var inne senast. Då fanns en tabell med induktans vs lindningsvarv.
Följde den informationen och fintrimmade sedan induktansen med hjälp av LC-meter.
Specs for RF Toroids
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Minsta projektet hittills - inte värt att starta en ny tråd för, så jag lägger det här:

Bild

Schemat:

Bild

Korten är 10 x 18 mm stora, gjorda på 0.8 mm laminat.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Kan väl fortsätta på avdelningen "minsta kortet hittills", dessutom mitt första dubbelsidiga kort. 15x15mm, PPMToSerial har jag kallat den. Adapter för att koppla en radio (för R/C) till datorn så man kan flyga i simulator...

Bild
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Mitt senaste.
Bild

/JZ
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild

Bild

Kort för att sköta fasningen av en 4 element vertikal array. Man får en fasförskjutning som är 90 grader på två portar, 180 grader på en port och 0 grader på en port. Om arrayen inte är helt perfekt matchad så hamnar "överflödig/reflekterad" effekt i en dummy load på femte porten.

Genompläterade kort som är frästa.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Får väl lägga mitt bidrag i kategorin små kort.

Ett kort med 7805 och en kontakt för ICSP, perfekt för labbplattan. Två pins för direkt ned reglerad 5v i "spänningsraderna".

http://img154.imageshack.us/img154/7571/5vicsp2lc8.jpg
http://img360.imageshack.us/img360/2366/5vicsp1me1.jpg

Och ett liknande kort för RS232. MAX232 på undersidan, vilken tar spänning direkt från spänningsraderna.

http://img254.imageshack.us/img254/941/rs2321pc5.jpg
xobx

Inlägg av xobx »

Smidigt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här är resultatet av korten jag postade igår.

Bild

Bild

Bild
Så nice att ha en CNC-fräs. Istället för att krångla som vanligt och göra hål i lådor med ett resultat som aldrig blir bra så exporterar man filerna från eagle, importerar dem i styrprogrammet för fräsen och fräser ut plåten som blir perfekt!

Bild
-102 grader och -174 grader phaseshift.

Kondingarna ska bytas ut mot bättre som klarar lite spänning och effekt.
Skriv svar