Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Snabelost skrev: Snygg svets! Strolt! 8)

Bild
Menar du snorbobban där till vänster? :wink:
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Haha, jag visste att någon skulle se och anmärka på den! Men tillbaka till frågan... Nej. Jag menar den övre svetsfogen som har vätt perfekt och smält laom med matreal i de två parterna och som var svetsad med 180 Ampere-läget på svetsen! :lol:

/Magnus
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

ska man vara riktigt petigt så är den inte riktigt bra då den har smält lite mycket material i den övre biten, det ser iaf ut att vara ett litet "dike".

Men det ser bra ut för att vara "hobby", själv började jag svetsa när jag var en sisådär 7-8år 8) sen har jag gått industriprogrammet i gymnasiet och "lärt" sig att svetsa i 3 år, det enda som va nytt inomsvetsningen var väl robotsvetsningen, men det handlar ju mer om att styra roboten..

Undrar hur många km svetsfog man har gjort eg :roll:

Ju mer man svetsar detso mer lär man sig.. så testa att laborera lite med matning, ström och spänning om du har en fin MIG/MAG svets.

man lär så länge man lever, ta nu inte detta som negativ kritik.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är hur infästningen är gjord, nu gissar jag på att just det där är något motorfäste eller liknande och då funkar det väl. Men skulle det vara till lastaren så lovar jag att den skulle gå sönder så relativt fort. lite svårt att förklare men kolla lite på armar på grävmaskiner så förstår du hur det bör vara, man bör inte ha "raka" fogar.

Men det blir nog fint, väntar med spänning på hur det går med din lilla lastmaskin :D

//Jim
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Håller nog med där. Det ser inte ut att sitta fast så mycket i bakre plåten och det hade kanske tom varit så att du kunnat vicka loss biten. Hade nog dragit en svetsfog till ovanför denna så att det blivit ordentlig kontakt med den övre järnbiten så att det blivit lika mycket eller mer gods som håller fast den som tjockleken på biten som man svetsar fast.

Pumpen är till salu då jag inte tror att jag kommer att ha någon nytta av den längre. När jag tog hem den för några år sedan så rörde sig axeln utan problem och allt såg fint ut i den vad jag kunde se. Efter alla år så har det dock säkert kommit in damm och skit i den så en ordentlig rengöring och genomgång är på sin plats innan den körs igång eller axeln ens dras runt.

Märket på den är Vickers och på en plåt står det stämplat PVB20RS 20CM 11. Det jag fick fram efter lite letande var att den verkar ha någon slags variabel flödeskontroll eller någonting sådant, väger runt 25Kg och klarar av att ge 75L/min vid 1800rpm. Något direkt tryck har jag inte fått fram någonting om och det kan ev beror på flödes regleringen men med tanke på dess uppbyggnad med tryckkolvar så borde kanske runt en 150 Bar+ vara realistiskt tycker jag. Såg på en sida en ny flödesventil eller något sådant till denna pump och den klarade av ett tryck på 206 Bar (3000PSI som det stod) så då kan kanske denna pump kan klara av att ge någonting sådant, men det är förstås bara en gissning.

Här har du en sprängskiss på den om det skulle vara intressant.

Sprängskiss

Och en dålig liten bild som jag hittade, dock på en PVB29[/b] (som det visserligen verkar stå stämplat som original men sedan blivit överstämplat med en 0a) men jag tycker att den ser ut exakt likadan. Kan ta en betydligt bättre om det skulle behövas.

Bild
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Ett inlägg här imellan har fallit bort. Jag svarade Jim och Henry. Minns inte vad jag skrev dock! :)

Hur som helst, nu har jag mekat lite grann iallafall!

Jag har kortat ner en hydraulkolv. Det har jag aldrig gjort förut men det var ju inte så svårt. Kapa tuben, borr hål, svetsa ihop. Kapa kolvstången och svetsa ihop och vips gick man från 850 mm slaglängd till 650 mm! Det blev tätt på andra försöket.

Sedan har jag monterat lastararmarna. Se bilder här nedan. Observera att taket i garaget är 280 cm högt! Maxhöjden är cirka 250 cm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad tycks? Nästa steg är att bygga redskapsfäste med tilt och parallelföring.

/Magnus
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Grymt arbete du gjort! :tumupp:
Hoppas att du fixar lite coola elektriska mojänger på den sen :)
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack!

Jo, Bengt-re håller på med en grunka som kommer att sitta på maskinen. Det är en PIC som styr transmissionen baserat på fotpedalens läge. Kommer mer utförlig beskrivning när den är klar och monterad. Har dock fullt upp med frontlastaren nu.

/Magnus
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

det va det där inlägget om "raka svetsfogar" ser nu att du missat det på frontlastaren.. :P men den är ju inte klar än kommer du säga.. hehe..

en liten tanke bara.. har ju inte sett den där irl men på bilderna tycker jag iaf att placeringen av cylindern är lite dum.. du kommer att trycka sönder lastaren.. det bakre fästet skulle jag satt längre ner.. eller är det cylindern till tilten?

du har ju en fin balk där nere.. varför inte använda den??
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Det är kul med sådana här byggen.
Som föregånde talare sa så har du fel vinkel på lyftcylindern , du kommer som sagt att trycka sönder konstruktionen med lite "last på". Bara för att geometrin funkar när du "provar" betyder det inte att det går bra med last.En annan sak som kommer att bli problem är drivningen "med last". Känner en som har byggt ett par sånna här minimaskiner. Den första med bara bakhjulsdrift ,den drev dåligt med last i skopan trots en 4 cyl golfdiesel som motvikt och feta 15"bilhjul. Nästa blev med fyrhjulsdrift en hydraulmotor till vart hjul.

Men som sagt kör på så att det ryker
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle skriva det med om kolven. I det nedersta läget så kommer större delen av kraften att gå rakt fram så att säga längs med bär balken och bara en liten del att användas för att lyfta lasten vilket i värsta fall kan skada något eller kanske tom slita av fästena till slut. Ju längre ner som du i detta fall placerar kolvens bakre del desto mer kraft kommer att användas till att lyfta lasten.

För att vara optimerat så skulle kolven varit fastsatt på ett sådant sätt så att det sett ut som på den sjätte bilden uppifrån fast när lasten är helt nere, fast det går säkert med lite lägre vinkel med. Det verkar dock inte finnas plats för det som det ser ut just nu men som det är nu så finns det en stor sannolikhet att det inte kommer fungera så bra vid högre last, om ens alls då trycket som då skulle behövas helt enkelt inte finns tillgängligt.

Jag vet inte hur mycket last du tänkt att lyfta med den eller vad för last men var väldigt noggrann om du svetsar något i eller till någon bärande del och var verkligen säker på att det sitter då det är mycket större krafter involverade i hydraul system än vad man kanske kan tro. Låt aldrig svetsfogar ta emot lasten såvida det inte är absolut nödvändigt men förstärkt det riktigt ordentligt då. Jag utgår ifrån att du kommer att svetsa mycket mer än vad det är nu på lyftsystemet för som det ser ut nu så kommer det med stor sannolikhet inte att hålla. Vet inte om det är tänkt att axeln till själva lyftbalken är i sin slutgiltiga position på bilderna, men jag hade personligen inte satt den på det viset utan jag hade satt den ovanpå balken så att all kraft går rakt ner och in i balken den är fastsatt på och inte i svetsfogarna som det är nu. Då hade jag satt en tjock bit plåt över hålet där uppe och svetsat fast axeln i mitten på denna så att kraften fördelas ut med kanterna på hela balken.

Det hade ju inte varit så roligt om en last på säg 200Kg vedstockar skulle falla över en om någon grej skulle brista så man kan aldrig vara för säker vid sådant här utan alltid överdimensionera det ordentligt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack för era inlägg!

Jag har lurat mycket på placeringen av kolven och kommit framtill att detta är bästa varianten. Jag är medveten om krafterna som kommer att påverka konstruktionen iom den ofördelaktiga vinkeln på lyftkolven. Dock är det mycket kvar innan lastaren och tornen till den är klar. Flera förstärkningar kommer att tillkomma. Fortfarande är allt bara ihop-punktat för att säkerställa att det fungerar rent mekaniskt. Sen är det ju så att lasten väger mest när den är längst ifrån pivot-punkten och i det läget har kolven väldigt fördelaktig vinkel.

Problemet med små maskiner är att få styrka utan att få onödig vikt pga av förstärkningar på fel ställe.

Ang. raka svets-fogar... Det är inte klar! :lol:

Drivningen ja... Det är ett problem jag inte kan göra något åt för tillfället. Dock har jag en hydrostatpump och några hydraulmotorer så i framtiden kommer det kanske!

/Magnus
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

det ser fantastiskt ut!
ska du lacka allting sen? :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Den ser ut som en liten traktor. :eek2: :humf: :wacko:
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tekko: Det ÄR en liten traktor! :lol:

Onskehem: Självklart. Eller lacka? Måla iallafall. Det blir nog att penselmåla med maskinlack. Swedol har en smidig variant med inbyggd grundfärg. Ofta räcker det med en strykning med den färgen. Dock måste den tvättas grundligt först eftersom den istortsett har blivit dränkt med hydraulolja. Tanken är att chassie och andra fasta delar skall vara svarta och de rörliga delarna såsom lastare, kolvar osv skall vara Volvo BM gula.

Btw, detta är en, till viss del, förebild:

Bild

/Magnus
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Börjar se riktigt rolig ut, fast jag håller med kritikerna om kolvens placering. Du borde nog korta den ändå mer, sänka bakre infästningen och eventuellt flytta bak den främre infästningen.

Som det är nu så sker den första meterns lyftning på bara någon dryg decimeters utslug av kolven. Dvs väldigt hög utväxling på kolvens rörelse.

Jag skulle nog offra lite av maxlyfthöjden mot styrka.
Skriv svar