Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Tja, Countach, Miura, Alfa Montreal, Iso Grifo, Maserati 350, Astin DB2, Lancia Stratos mfl, samt naturligtvis ett antal Ferarris såsom 250 SWB, några BMW, lite Citroëner, lite Volvo och några Saabar.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Om vi ska skojbråka om vilken bil som är bra/dålig så slänger jag in denna fackla: Porsche är bara en Tatrakopia! En rejäl kaross med lågt luftmotstånd kombinerad med en luftkyld svansmotor med hyggligt kraft samt bakaxel med två leder. Lika som bär! 

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Och faktiskt samma ursprung Ferdinand P
Fel av mig
"This is the car for my roads".[7]∞ Ferdinand Porsche was accused of using Tatra designs to design the Volkswagen quickly and cheaply.[7] In Porsche's words; "Well, sometimes Ledwinka looked over my shoulder and sometimes I looked over his". [9]
Fel av mig
"This is the car for my roads".[7]∞ Ferdinand Porsche was accused of using Tatra designs to design the Volkswagen quickly and cheaply.[7] In Porsche's words; "Well, sometimes Ledwinka looked over my shoulder and sometimes I looked over his". [9]
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Verkar som att Porsche 356, första modellen, har tvåledad bakaxel, men 911 och säkert alla efterföljare har fyrledad axel.
Slutsatsen enligt denna text verkar vara att tvåledad bakaxel inte är jättebra ihop med "moderna" (50-tal och framåt) radialdäck, speciellt inte om man har hyggligt tryck i däcken.
https://www.hagerty.co.uk/articles/clas ... tatra-t87/
Det måste vara en del vetenskap kring bakaxlar. Hittade en bild på komplett bakaxel till Ford Granada (72-85), där fjädringen verkar vara monterad så att när bilen kränger i en kurva så ger krängningen en viss motstyrning med bakhjulen. Ändå är det en bil som är rätt sladdbenägen om det bara är halt nog (i förhållande till däckens kvalitet).

Slutsatsen enligt denna text verkar vara att tvåledad bakaxel inte är jättebra ihop med "moderna" (50-tal och framåt) radialdäck, speciellt inte om man har hyggligt tryck i däcken.
https://www.hagerty.co.uk/articles/clas ... tatra-t87/
Det måste vara en del vetenskap kring bakaxlar. Hittade en bild på komplett bakaxel till Ford Granada (72-85), där fjädringen verkar vara monterad så att när bilen kränger i en kurva så ger krängningen en viss motstyrning med bakhjulen. Ändå är det en bil som är rätt sladdbenägen om det bara är halt nog (i förhållande till däckens kvalitet).

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Plus att Volvo var tänkta att se amerikanska ut, och den där hiskeliga 262-grejen försöker väl se ännu mer amerikansk ut. Kolla på amerikanska bilar från slutet av 70-talet och början av 80-talet, mer specifikt de som var lyxmodeller men inte sportbilar, typ Lincoln, Cadillac o.s.v., de har en snarlik fulhet kombinerat med avsevärt fulare frontparti än vad Volvos 2xx-serie hade.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
volvo har väl "alltid" kopierat amerikansk design, amazonen är ju tex väldigt amerikansk, 760 är väl nästan en blåkopia av en befintlig jänkare osv.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Håller på att avfärga bilen nu, motorutrymmet avklarat och 2/3 av kupén.
Bilden dock från i går, inte riktigt så mycket var gjort i Kupén då.
Bilden dock från i går, inte riktigt så mycket var gjort i Kupén då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Just nu blästrar jag de delar som inte kommer att synas, använder Biltemas blästerpistol och vanlig blästersand.
Efter en dag så har man sand precis överallt.
PÅ synliga delar kör jag med stålborste på skruvdragaren och 40-papper på slipmaskinerna.
Återvinner sanden med hjälp av ett myggnät och en asksug.
Efter en dag så har man sand precis överallt.
PÅ synliga delar kör jag med stålborste på skruvdragaren och 40-papper på slipmaskinerna.
Återvinner sanden med hjälp av ett myggnät och en asksug.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
varför vill du ha det plåtrent ? ska du lacka med nån annan typ av lack ?