Jag kämpar förtvivlat med min skivspelare
Först det senaste testet:
Med pickup inkopplad så jord-surrar båda kanalerna lika mycket, kopplar man fullständigt ur en kanal så är det lika mycket jord-surr kvar i den kanal som är inkopplad, kastar man om kanalerna blir det alltså likadant.
Detta pekar på att det i alla fall inte finns nån cirkulerande jordström i nån ofrivillig jordslinga.
Kör jag sedan båda kanalerna samtidigt och terminerar med hela 10k bakpå så blir det helt okej brum-nivå, detta alltså trots hela 10k terminering av ingången.
Sedan tidigare vet vi också att simulerat pickup-kablage ger okej brum.
Och att kortslutning vid pickup ger okej brum.
Man kan konstatera att det är BARA när jag har pickup:en inkopplad som jag får problem.
I ren desperation började jag ändå mäta på de båda RIAA och då speciellt den högra som alltså inte reagerar på brum-adj:potten.
Jag fick mycket skumma mätresultat.
När jag mätte ingångsresistansen med min DVM så
oscillerade resistansen med c.a 1kOhm_pp (av 45k) och med 1Hz som frekvens.
Har aldrig varit med om nåt dylikt men den enda kondensator som skulle kunna vara inblandad var EB-kondensatorn så jag bytte den (samtidigt som jag minskade värdet till 100nF för den behöver inte vara på 1uF som dessutom är en Tantal som man kan vända fel...) men fick ändå lite Ohmska oscillationer, 0,5k_pp denna gången.
Sen mixtrade jag lite med att byta rör och hittade till slut ett par ECC83 som matchade varandra skåpmässigt vad beträffar brum (ingen imponerande siffra men ändå, typ 50mVpp).
Jag har faktiskt ett antal par andra mycket simpla "Makrillburks-RIAA" som jag nu funderar på att plocka fram, de har i alla fall inte AC-glöd vilket jag tycker verkar vara problemet på nåt skumt sätt.
Vad gissar Ni?
Kommer DC-glöd i form av annars mer eller mindre exakt likadant byggda RIAA att hjälpa?
MVH/Roger