Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
ampen
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 juni 2012, 19:15:44
Ort: Söder om söder

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av ampen »

Har en liten fråga om Aurdino/Ramps1.4 kombon.
Om man vill ladda in ny firmware behöver man radera den gamla på något sätt
eller skriver den över den gamla med den nya?

Har googlat men hittar inget vettigt.
KriJu
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 februari 2012, 12:10:19

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av KriJu »

Den gamla skrivs över. Bara att ladda in det nya.
chjh
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 januari 2014, 17:21:55

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av chjh »

Fick några fina prints, nöjdast är jag med ruinerna som jag trodde skulle gå helt åt pipan!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av G4jm0r »

Ojoj riktigt imponerande!, du får gärna dela med dig av lite inställningar :)
Användarvisningsbild
diesel
Inlägg: 200
Blev medlem: 19 mars 2010, 10:06:07
Ort: enköping

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av diesel »

Tjo.

Har då hamnat i en eländig situation som jag inte tagit mig ur ännu.

Filamentet går sonika av vid extruder drevet, det knäpper till en eller ett par ggr sedan går den av obönhörligen av
detta inträffar inte alltid men på "större" prints kan man ganska säkert räkna med att den smäller av.
Testat med filament från igo3d både deras fin "inofill" och ful "standard pla" 1.75mm.
Samt laborerat lite med värmen & farten, men detta har inte gett önskat resultat.

Extruder är utav märket Micron - http://www.3ders.org/articles/20131231- ... icron.html
Hot enden är från samma tillverkare - http://3dprinterplans.info/tag/j-style-hot-end/

Passar på även att fråga hur fn.. lyckas jag att få Micron <- att bli en länk direkt istället för fulskiten jag fick lov att länka ovanför ??
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3545
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av lond »

Fixat fäste till fläkten jag hittade bland lådorna i källaren:

Bild

/// Marcus
chjh
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 januari 2014, 17:21:55

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av chjh »

G4jm0r skrev:Ojoj riktigt imponerande!, du får gärna dela med dig av lite inställningar :)
Tackar, har dock inte så mycket inställningar att dela med mig av, är 99% default av repetier. Knappt nån kalibrering alls gjord, vette sjuttsiken hur den funkar :P

Edit: Config länk http://chjh.eu/kossel/Configuration.h
Användarvisningsbild
runsren
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 januari 2014, 20:41:58
Ort: Jönköping

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av runsren »

Är det någon som har LCD2004 på Repetier-firmware och fått det att fungera..?
Har testat alla valmöjligheter av diplayval men bara på LCD2004 så gnäller programmeringen stenhårt på diplayval... :(

Edit:
Fick Välja "reprapdiscount smartcontroller" för LCD 2004 .. lite tålamod så går allt.. :D
hawkan
Inlägg: 3400
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

chjh skrev:
G4jm0r skrev:Ojoj riktigt imponerande!, du får gärna dela med dig av lite inställningar :)
Tackar, har dock inte så mycket inställningar att dela med mig av, är 99% default av repetier. Knappt nån kalibrering alls gjord, vette sjuttsiken hur den funkar :P

Edit: Config länk http://chjh.eu/kossel/Configuration.h

Riktigt bra, kul att se så bra resultat. Ruinerna ser väldigt bra ut. Ja de andra med, men de smala sektionerna på ruinerna är svåra att få bra. Ja inte för dej då :)
Vad har du för tråd, temperaturer och hastigheter? Kylning, hotend?
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 240
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av notetoself »

:evil: :evil: :evil: Tandagnissel och hilfe bitte.

Kosseln har knatat klockrent sen den kom till för några veckor sedan, fram tills häromdagen. Har sedan dess ägnat all vaken och ledig tid till att försöka hitta problemet - utan resultat.

Symptom:
Man startar en print, han knatar en stund (max första lagret) sen slutar den mata tråd och till slut lossar bowden-slangen ur en av kopplingarna. Känslan är enkelt beskrivet att det blir tätt i munstycket. Man avbryter printen, home:ar skrivaren och testar att extrudera tråd. Fungerar utmärkt. Dock kan man känna att tråden "hackar" sig fram lite om man håller om slangen.

Man skulle även kunna tänka sig att någon inställning blivit ändrad så den börjar mata betydligt mer tråd. Dock verkar allt sådant lira vad jag kan se.

Har provat följande:
- Eldat ur munstycket ordentligt med gasbrännare.
- Bytt filament.
- Nya kopplingar.
- Ny slang.
- Nytt fäste till extrudern så tråden matas rakt upp istället för i sidled.
- Kört med 240 grC.
- Bytt PTFE-slang i hotenden.

Hur lång bowden kör ni med?

Har beställt ny hotend och kringutrustning men har ni någon annan klok input är jag tacksam.
Senast redigerad av notetoself 30 april 2014, 16:45:53, redigerad totalt 2 gånger.
hawkan
Inlägg: 3400
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Det kan ha med hotenden att göra. Jag hade något liknande när bowden-slangen gick ända ner till hotenden, alltså rakt igenom tryckluftskopplingen och 4-5 cm ner i hotenden. Jag köpte den från dansken men det kan ju finnas flera som säljer den. Det som hände var att bowden-slangen sakta kröp upp ur tryckluftskopplingen och då blev det en liten kammare därnere med smält plast. Och när kammaren blev någon cm eller så så funkade det inte utan blev att slangen hoppade ur eller att extruder-motorn kuggade över. Kapade slangen och ny koppling på hotenden så blev det bättre. Bytte till slut ut den.

Det behöver inte vara samma för dej, men det är enkelt att kolla om slangen krupit ur kopplingen på hotenden. Fast du verkar ha bytt slangar. Kan vara värt att kolla att ptfe-slangen i hotenden är okej, hade att hotenden blev på tok för varm en gång och då krympte ptfe-slangen inne i hotenden. Och då gick det också väldigt trögt.

Några idéer iaf.

Längden ja. 35-40 cm? Den har blivit kortare allt eftersom den kapats.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 240
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av notetoself »

Tack för det hawkan.

Bowden-slangen går inte rakt igenom kopplingen utan stannar över extruderplattan.

PTFE-slangen i hotenden bytte jag oxå. Uppdaterar ursprunglig lista med detta.

Det går alltså att dra ur filamentet utan större problem efter misslyckad körning.

Edit:
Jag har dock en gissning som kanske är långsökt. En gång när jag hade jag på ganska mycket, drygt 10 varv (kommer ju från rörsidan i arbetet hjue) då det läckt lite utanför själva munstycket. Funderar på om det kan kan ha minskat diametern... Har även beställt nytt munstycke så det ger sig väl.

Edit 2:
Alltså - tar jag en bit filament i handen och matar direkt genom kopplingen på extruderplattan så går det hur lätt som helst. Blir inte klok på detta.
hawkan
Inlägg: 3400
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Om den får stå till sej och värma plast en stund kanske det går lätt i början.
Om du trycker plast för hand i nån minut, går det lika lätt då?
hawkan
Inlägg: 3400
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Såhär är min FSR-lösning. Den är baserad runt en Aurduino Pro Mini 16MHz 5V som man kan köpa på ebay och få hemskickad för under 20 kronor.
2014-04-30 15.57.54.jpg
Inkoppling till RAMPS
RAMPS - Arduino
+5V - +5V
Jord - Jord
Z-min pin - pinne 12 som är normalt hög och går låg vid kontakt. Pinne 13 finns också och är inverterat värde av pinne 12 och till LED på vanligt arduino-vis.
Pinne 42 - pinne 11 detta är kommandopinnen, beskriver det mera nedanför.
(pinne 2 ser ut att vara med, men det är den inte (längre)).

FSR-erna ansluts direkt till A0-A2.

Jag provade en hel del och såg några saker som jag behövde adressera.
- Det är lika illa om bädden lyfter från en FSR som att den blir nertryckt.
- Behöver göra det lika känsligt att trycka i mitten när alla tre FSRer är belastade som att trycka rakt ovanpå en FSR.
- Det är mycket känsligt exakt hur FSR-n är placerad och "noll-värdet" avgörs av det.
- "Noll-värdet" kan driva, omkalibrering behövs åtminstone efter nån timme.
- Man behöver justera vilken avvikelse/tyngd som ska betyda träff.
- FSR-er är känsliga för vibrationer. Min obalanserade fläkt till e3d-hotenden fick bytas.
- Behöver enkelt justera Z-position på hotenden. Jag har just nu fsr-erna på mjuka kuddar vilket gör att bädden trycks ner lite vid kontakt.
Namnlös.png
Nu är detta en temporär montering, men något åt det hållet blir det till slut.

För justering av Z-offset av hotenden modifierades Marlin så att Z-offset kom upp på LCD-n och gick att ändra. Det är väldigt enkelt, bara en rad att lägga till. Tyvärr blev displayen av värdet helt knäppt när Z-offset är negativt, det funkar helt enkelt inte och då vet man ju inte vad man ändrat till.
Istället la jag till ett kommando "M41" alt "M41 Z-0.3" för att visa nuvarande Z-offset och ställa in ett nytt värde. Z-offset på -0.3 fungerar bra för mej med kuddarna.

Arduino-programmet är i basen enkelt. Analoga ingångarna använder inbyggda pullup-motståndet. Sedan är det en loop som mäter spänningen över FSR-erna, i princip på samma sätt som Johann gjorde i sitt första jobb. Jag tar medelvärdet av flera mätningar för att minska bruset.
Kalibrering av Normal-värdet görs vid uppstart eller tryck på Reset.
Det finns två villkor för touch:
1. förändringen mellan största och minsta värde ska vara mindre än 20% av normal-värdet
2. största förändring mot normal-värdet och där försöker jag väga samman om en eller många FSR-er är belastade.
Pinne 12 går låg och pinne 13 går hög vid kontakt - bara att sätta på den pinne som funkar med Marlins åsikt om på/av.
Ja det är väl det hela.

Till detta så går det att kommunicera lite enkelt från Marlins pinne 42 till Arduinons pinne 11
- omkalibrering av nollvärdet genom a. lång puls på RAMPS pinne 42 "M42 P42 S0" följt av "M42 P42 S255" en sekund senare, alternativt b. 100 snabba (1 ms) pulser följt av minst 0.2 sekunders paus. Nytt kommando "M40" gör detta.
- inställning av känslighet, normalt 20% ställs in med "M40 P42 S20" eller bara "M40 S20" för pinne är default. "M40 S30" gör FSRen mindre känslig (30%) och sker med 30 snabba (1 ms) pulser.

Vid inställning av bädden så gör jag
G28
M40
G29
så är det gjort.

Har kört med detta ett litet tag och det verkar funka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ampen
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 juni 2012, 19:15:44
Ort: Söder om söder

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av ampen »

När man har laddat upp Repetier FW till aurdinon via IDE och går in i Repetierhost är det något kommando som jag missat för att aktivera EEPROM konfig?

**EDIT** Det löste sig. :humm:
Skriv svar