Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Ah perfekt, tack för det! Blev nog lite för varmt ja, men det lossnade inte i alla fall!
Det sitter en kaptontejp typ på bädden, kör ni med något annat på denna eller kör direkt på tejpen? Mest så man inte skadar ytan...
Det sitter en kaptontejp typ på bädden, kör ni med något annat på denna eller kör direkt på tejpen? Mest så man inte skadar ytan...
Min Ender 3 har en standard yta som går utmärkt att skriva direkt på, både PETG som PLA.
Jag kör direkt på glaset, det fungerar bättre än diverse tejp.
Troligen fungerar väl buildtak eller liknande bra också, men varför byta när glas funkar ?
Troligen fungerar väl buildtak eller liknande bra också, men varför byta när glas funkar ?
Jag köpte en sån här, https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... yta-p87348
Bara att tejpa ena sidan på glaset så sitter andra delen, skrivytan fast med magnet. Mycket lätt att ta loss. Billigt också.
Materialet är något gummiliknande som är lätt att skära så att det passar glasskivan.
Bara att tejpa ena sidan på glaset så sitter andra delen, skrivytan fast med magnet. Mycket lätt att ta loss. Billigt också.
Materialet är något gummiliknande som är lätt att skära så att det passar glasskivan.
Hmm, jag har missat något här tror jag haha. Jag har en aluminiumskiva, vilket jag antar är värmeplattan. Direkt på aluminiumet sitter kaptontejp. Har ingen glasplatta alls. Kanske ska ha en i mellan då? Glad alltså... det fungerar ok med utskrifterna men det blir kanske lite smält på den sidan som ligger mot aluminiumet.
Finns inga skruvhål för att fästa glasskiva eller så heller. Men kanske kan köra med en remsa aluminiumtejp längs kanterna för att hålla fast en glasskiva?
Finns inga skruvhål för att fästa glasskiva eller så heller. Men kanske kan köra med en remsa aluminiumtejp längs kanterna för att hålla fast en glasskiva?
Ofta hålls ju en glasskiva med sånna pappersklämmor, ska se om jag hittar en bild.
edit:
Clas Ohlson: 34-1537
edit:
Clas Ohlson: 34-1537
Jag följer projektet. Hög infil och liten lagerhöjd eller? Ser inte ut som något som borde ta så mycket.tecno skrev:Här detaljen som tog så lång tid att skriva ut.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 4#p1530224
Den andra bilden i inlägget.
Ja, på min prusaklon sitter glasskivan med pappersklämmor, ser tattigt ut men fungerar bra.
Jag skulle tagit bort kaptontejpen och klistrat dit en sån jag länkade till.MNorrgren skrev:Hmm, jag har missat något här tror jag haha. Jag har en aluminiumskiva, vilket jag antar är värmeplattan. Direkt på aluminiumet sitter kaptontejp. Har ingen glasplatta alls. Kanske ska ha en i mellan då? Glad alltså... det fungerar ok med utskrifterna men det blir kanske lite smält på den sidan som ligger mot aluminiumet.
Okay schysst! Tackar ödmjukast för info! Får se om jag hittar en lämplig glasskiva eller om det blir en sådan bädd från Kjell o co. De har visst en självhäftande som jag funderar på, i och med att jag har en aluminiumskiva som inte är magnetisk. Tack snälla alla!
Annars får det väl bli en glasskiva!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Glasskiva enklast från glasmästarn, men en så där magnetisk skulle då jag välja om den finns i rätt storlek.
En sådan magnetiskt är standard på min Ender 3 skrivare och fungerar bra till det mesta. Bra att jag nu ser att Kjell säljer exakt likadana, skall definitivt köpa en då jag haft min i 2 år nu och börjar bli sliten på sina ställen då skrapan kommit i fel vinkel ibland.
Senast redigerad av Henry 15 maj 2020, 12:54:29, redigerad totalt 1 gång.
Jag förklarar dåligt.MNorrgren skrev:Okay schysst! Tackar ödmjukast för info! Får se om jag hittar en lämplig glasskiva eller om det blir en sådan bädd från Kjell o co. De har visst en självhäftande som jag funderar på, i och med att jag har en aluminiumskiva som inte är magnetisk. Tack snälla alla!
Plattan du köper består av två delar. Ena delen är magnetisk med tejp på som du klistrar på alu-skivan. Den sitter där permanent.
Den andra delen är skrivytan. Den är också magnetisk och sitter som en smäck mot den delen du tejpat fast.
När en utskrift är klar tar du bort skrivytan och får enkelt bort utskriften.