Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Nu vet jag inte vad du menar med 74XX, men det finns flera olika serier. För att nämna de vanligaste:
74xx TTL-logik. strömslukande från tidigt 70-tal. Bör undvikas.
74LSxx etc. TTL-logik... något förbättrad. Undvik ihop med CMOS, men det fungerar.
4xxx etc.. CMOS. Fungerar bra ihop med CMOS (4000,74HC).
74HCxx - CMOS, fungerar utmärkt ihop med CMOS (4000,74HC)
74HCTxx - CMOS anpassad för TTL - fungerar ihop med både CMOS och TTL.
Så om du väljer 74HC så kan du köra dessa ihop med 4000-serien. Då kan du driva dessa på en spänning mellan 2 och 6 volt.
EDIT: 7447... jaha... det är alltså 74xx... testa - det händer inte så mycket om CMOS-kretsarna inte orkar driva. Om du bara driver en ingång per utgång bör du klara det.
74xx TTL-logik. strömslukande från tidigt 70-tal. Bör undvikas.
74LSxx etc. TTL-logik... något förbättrad. Undvik ihop med CMOS, men det fungerar.
4xxx etc.. CMOS. Fungerar bra ihop med CMOS (4000,74HC).
74HCxx - CMOS, fungerar utmärkt ihop med CMOS (4000,74HC)
74HCTxx - CMOS anpassad för TTL - fungerar ihop med både CMOS och TTL.
Så om du väljer 74HC så kan du köra dessa ihop med 4000-serien. Då kan du driva dessa på en spänning mellan 2 och 6 volt.
EDIT: 7447... jaha... det är alltså 74xx... testa - det händer inte så mycket om CMOS-kretsarna inte orkar driva. Om du bara driver en ingång per utgång bör du klara det.
I skrotlådan har jag mest 4xxx. 74LS är det några. 74HC ingen
. Och bara 7400 som ren TTL. Så det är bara att prova? I värsta fall så funkar det inte, utan att bränna nått....

Man kan kolla databladet för en 7400-krets... input LOW current -1.8mA, input HIGH current +0.4 mA... låga strömmar som en CMOS-utgång utan vidare kan klara av ett par stycken av. Inget som brinner.
Ritade upp en liten hållare för ett AAA-batteri till mitt skjutmått. Har sedan länge kört med vanligt batteri istället för de där minimala knappcellerna som tar slut på en kvart (eftersom jag har en tendens att glömma att stänga av...). Körde med ett varv tejp runt det hela förut och tröttnade på hur fult det var. Tyvärr blev ju det här också fult eftersom jag lyckats slarva bort locket till batteriluckan... Kanske får försöka rita ett sådant också.
Hållaren har ett hål i botten som jag pressar över den lilla skruven på toppen av skjutmåttet. "Ryggen" hjälper till att stabilisera det hela. Gjorde så för att jag inte ville limma fast den, som det är nu är det bara att rycka loss om jag skulle ångra mig.
edit: Knappen är för att kunna byta till "snabbt läge" så att mätvärdet uppdateras snabbare.
Hållaren har ett hål i botten som jag pressar över den lilla skruven på toppen av skjutmåttet. "Ryggen" hjälper till att stabilisera det hela. Gjorde så för att jag inte ville limma fast den, som det är nu är det bara att rycka loss om jag skulle ångra mig.
edit: Knappen är för att kunna byta till "snabbt läge" så att mätvärdet uppdateras snabbare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ElectricMan
- Kontakt:
Vilket sammanträffande! 
Jag satt och pillade på mitt skjutmått i dag och försökte få fram "fast mode". Men det ville sig inte.
Vilka pinnar är det du har kopplat dig in på?

Jag satt och pillade på mitt skjutmått i dag och försökte få fram "fast mode". Men det ville sig inte.
Vilka pinnar är det du har kopplat dig in på?

- Electricguy
Adding new features on digital caliper
http://www.electronics-lab.com/blog/?p=8294
http://www.electronics-lab.com/blog/?p=8294
På mitt skjutmått är det pin 2 och 4 räknat från vänster när man håller i det som om man skall mäta något.
- Klas-Kenny
Där ser man vilken skillnad det är på olika kvalité på skjutmått, jag har ett av "industrikvalité" som jag fått tag på någonstans, haft det i ett par år nu säkert och glömmer jämt stänga av det (nejdå, det stänger inte av själv heller, brukar hitta det igång efter ett par dagar), har ännu aldrig behövt byta batteri.. 
Snyggt i alla fall! Kul att ni har användning av era 3D-skrivare, man blir ju inte lite avis..

Snyggt i alla fall! Kul att ni har användning av era 3D-skrivare, man blir ju inte lite avis..

Kopplade upp en ULN2803(eller liknande). Utgången till en 4pol(5sladdar en 12V+in) stegmotor. 5V+ till in. Behöver man resistorer på ingången? Funkade utan. Skall sedan styra min penplotter/cnc. Till x-led har jag bom/bro från en slaktad printer deskjet. Upphöjd som en bro med y-led under. Y-led är en scanner med locket av. Z-led inte löst ännu. Men det kommer nog att bli PCB när det sista mekaniska, drivningen och mjukvaran är klar...
Vart hinnar man en sån 3D-skrivare, och priser på dessa!?sneaky skrev:Ritade upp en liten hållare för ett AAA-batteri till mitt skjutmått. Har sedan länge kört med vanligt batteri istället för de där minimala knappcellerna som tar slut på en kvart (eftersom jag har en tendens att glömma att stänga av...). Körde med ett varv tejp runt det hela förut och tröttnade på hur fult det var. Tyvärr blev ju det här också fult eftersom jag lyckats slarva bort locket till batteriluckan... Kanske får försöka rita ett sådant också.
Min variant kallas för Ultimaker och finnes här:
http://blog.ultimaker.com/
https://shop.ultimaker.com/en/
http://blog.ultimaker.com/
https://shop.ultimaker.com/en/
- Electricguy
Vissa delar går att printa ut. Men stegmotorer och kontrollerkort och liknande blir rätt svåra att printa.
Såg jag rätt att byggsatsen kostar 12000Kr? Stegmotorer tar man i skrotlådan. Kontrollerkort kan vara knivigt. Men 12kkr ger utrymme till hempul....
Så är det väl med allt? Om man inte råkar ha styrkort, motorer, remmar, skruv, kullager, axelstål, plexiglas, brytare, kablar etc etc i skrotlådan så springer det snabbt iväg i pris med frakter osv. För mig var det väl värt pengarna att få ett mycket väl genomtänkt och komplett paket, ångrar mig inte det minsta.