Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av oskars »

lol. Jag trodde aldrig jag skulle få posta något här. Men man ska tydligen aldrig säga aldrig. Här kommet ett kort på ett kort. Ritat i DipTrace och fräst 0.1mm i 1.6mm laminat från Electrokit! Detta är absolut det första jag ritat, så det finns ju lite grejer man ska tänka på. Men jag tycker också det är rätt kul när det inte ser perfekt ut :)
Bild

Det är en 40106 oscillator.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Märkligt att fräsen inte gjorde som skrivaren :o
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Ja men så är det ju alltid. Det kan aldrig bli lika perfekt som i datamaskinen!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Var nog den tandande ledaren uppe till höger som avsågs, den har ju blivit en båge på det frästa kortet :D
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Kanske X axeln var för slö och inte riktigt hann med :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

fler saker som inte är likt ;)
texten GND har flyttat sig ;)
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Hehehe, ja jag förstår! Pappret och fräsen synkade inte riktigt!
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Mitt först kort på väg till fabrik (Seeedstudio). Tidigare har jag bara kört hemetsning med foto och toner-transfer. Känns riktigt roligt att göra ett kort via "riktig" fabrik med plätering och screentryck. För pengarna (USD 25 för 5x10cm) kan det inte bli fel. (Dvs om det blir fel så är mina förlorade pengar försumbara.)
BildBild
Strecken i jordplanet finns inte i verkligheten...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Slängde ihop ett förstärkarkort till en elektret som i sin tur skall sitta på en parabol till gunden för en parabolmikrofon som jag haft i över 20 år men aldrig fått tummen ur att få ihop, men nu så var det hög tid.

Testade fototransfer och eftersom detta bara var en kul grej som jag inte lade ner större tid på så körde jag med vanligt papper och det gick rätt hyfsat med allt på plats efteråt men vågade inte gnugga för mycket för att få bort papperet så en del fick vara kvar med lite överetsning på sina ställen som resultat.

Att jag sedan etsade det i ren 30% saltsyra och väteperoxid gjorde inte saken bättre men går snabbt som satan men fick lägga 4 st överbryggningar där ledningar blivit bortetsade så det blivit avbrott. Sedan "läckte" visst tonern även in lite saltsyra på sina ställen.

Men överlag så blev det rätt hyfsat tycker jag men såhär i efterhand var det inte vidare smart att använda bara 10 mils isolationsbredd överallt när lödspetsen är 1 mm bred så det var lite av ett helvete att löda utan att få överbryggningar men man har väl blivit lite skadad när man hela tiden håller på med SMD.. Är för övrigt det första hålmonterade kretskort jag gjort på säkert en 15 år+ och absolut första i Eagle och lär med stor sannolikhet bli det sista med.
fram.jpg
bak.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Så, nu har min första fabrikstillverkade (Seeedstudio) batch kort kommit. Är supernöjd med (det visuella) resultatet. Hoppas att jag tänkt rätt så att det funkar också. Jag beställde (minimikvantitet) 10 kort, men de skickade 12!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Fick min panel från seeed idag. :D
IMAG0462.jpg
Efter några kap i Proxxon-sågen på jobb.
IMAG0463.jpg
Från vänster: Halvgenerell softstart.
ClassD-stärkare baserad på TAS5713
Fördröjd start för högtalare.
Stepdown, baserat på MAX5033
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Henry skrev:Slängde ihop ett förstärkarkort till en elektret som i sin tur skall sitta på en parabol till gunden för en parabolmikrofon som jag haft i över 20 år men aldrig fått tummen ur att få ihop, men nu så var det hög tid.

Testade fototransfer och eftersom detta bara var en kul grej som jag inte lade ner större tid på så körde jag med vanligt papper och det gick rätt hyfsat med allt på plats efteråt men vågade inte gnugga för mycket för att få bort papperet så en del fick vara kvar med lite överetsning på sina ställen som resultat.

Att jag sedan etsade det i ren 30% saltsyra och väteperoxid gjorde inte saken bättre men går snabbt som satan men fick lägga 4 st överbryggningar där ledningar blivit bortetsade så det blivit avbrott. Sedan "läckte" visst tonern även in lite saltsyra på sina ställen.

Men överlag så blev det rätt hyfsat tycker jag men såhär i efterhand var det inte vidare smart att använda bara 10 mils isolationsbredd överallt när lödspetsen är 1 mm bred så det var lite av ett helvete att löda utan att få överbryggningar men man har väl blivit lite skadad när man hela tiden håller på med SMD.. Är för övrigt det första hålmonterade kretskort jag gjort på säkert en 15 år+ och absolut första i Eagle och lär med stor sannolikhet bli det sista med.
fram.jpg
bak.jpg
Snyggt bockade motstånd. Använder du en jigg?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tackar, nej ingen jigg bara en smal plattång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

klart i fredags. beställs hos Cogra på måndag:
H.O

Inlägg av H.O »

Tjusigt! Med vilken programvara är det CAD'at?
Skriv svar