Det är en 40106 oscillator.
Snyggt bockade motstånd. Använder du en jigg?Henry skrev:Slängde ihop ett förstärkarkort till en elektret som i sin tur skall sitta på en parabol till gunden för en parabolmikrofon som jag haft i över 20 år men aldrig fått tummen ur att få ihop, men nu så var det hög tid.
Testade fototransfer och eftersom detta bara var en kul grej som jag inte lade ner större tid på så körde jag med vanligt papper och det gick rätt hyfsat med allt på plats efteråt men vågade inte gnugga för mycket för att få bort papperet så en del fick vara kvar med lite överetsning på sina ställen som resultat.
Att jag sedan etsade det i ren 30% saltsyra och väteperoxid gjorde inte saken bättre men går snabbt som satan men fick lägga 4 st överbryggningar där ledningar blivit bortetsade så det blivit avbrott. Sedan "läckte" visst tonern även in lite saltsyra på sina ställen.
Men överlag så blev det rätt hyfsat tycker jag men såhär i efterhand var det inte vidare smart att använda bara 10 mils isolationsbredd överallt när lödspetsen är 1 mm bred så det var lite av ett helvete att löda utan att få överbryggningar men man har väl blivit lite skadad när man hela tiden håller på med SMD.. Är för övrigt det första hålmonterade kretskort jag gjort på säkert en 15 år+ och absolut första i Eagle och lär med stor sannolikhet bli det sista med.