Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Jo, det finns väl planer på att införskaffa någon multibandsbeam för likströmsbanden också (= allt under 50mhz) för det finns ju plats när masten kommer upp och det kanske blir roligare att köra dom banden om man får ut några wattar i ungefär önskad riktning.
Men även fortsättningsvis kommer jag nog att inrikta mig på 6m, om jag sätter den antennen i masten begränsas ju inte bomlängden som nu av ett felplacerat träd (jag köpte den längsta jag trodde skulle funka, men den tar i en trädkrona när jag vänder runt)
Sedan skulle jag behöva en enkel antennväxel liknande din 6x1.
Är den enbart tänkt att ingå i ditt openASC projekt eller finns det möjlighet att styra den med en enklare kontrollpanel?
Jag har tidigare tittat lite på Ameritron och andra remote-switchar, så slipper jag dra ut så jäkla många koax från huset.
Men även fortsättningsvis kommer jag nog att inrikta mig på 6m, om jag sätter den antennen i masten begränsas ju inte bomlängden som nu av ett felplacerat träd (jag köpte den längsta jag trodde skulle funka, men den tar i en trädkrona när jag vänder runt)
Sedan skulle jag behöva en enkel antennväxel liknande din 6x1.
Är den enbart tänkt att ingå i ditt openASC projekt eller finns det möjlighet att styra den med en enklare kontrollpanel?
Jag har tidigare tittat lite på Ameritron och andra remote-switchar, så slipper jag dra ut så jäkla många koax från huset.
Ja, då har det hänt lite mer igen. I helgen gick CQWW DX SSB contest som är den största telefonitävlingen i världen och vår huvudtävling #1 tillsammans med telegrafidelen som går av stapeln i slutet av November. Ifjol hade vi enormt konditioner som gjorde att vi kunde slå det Skandinaviska rekordet med över 50% marginal. I år var det också kanon men inte riktigt lika bra, vi slog dock det tidigare Skandinaviska rekordet igen, men inte det rekord vi satte förra året. Vi har aldrig haft en sådan start på en tävling som vi hade nu, det var helt enormt. De första fyra timmarna kördes det 705st kontakter varav de flesta var Nordamerika. 2396st kontakter de första 12 timmarna men dygn två blev betydligt sämre då solarflux hade sjunkit ännu mer.
Operatörerna var järngänget SE2T, SM2LIY, jag och SM3JLA. JLA hade dock halsont vilket inte fungerar så bra vid telefonitävlingar så han fick lov att kasta in handduken halvvägs in i testen. Det visade sig senare vara halsfluss, så han gjorde det med all rätt

Antennswitch som jag byggde ihop

Den ska sitta i WARC-masten. Men nu har vi beslutat att skippa i att flytta WARC-antennen till den masten i år och istället sätta upp en 5el för 20m som får sitta där tills den 40m höga militärmasten kommit på plats. Vi känner oss väldigt begränsade på 20m som det är idag.

En liten låda som gör det möjligt att ha en mottagarantenn inkopplad till radior utan sådan ingång

SM2LIY testar grejorna innan tävlingen. Vi har gått över och testat N1MM vilket han är expert på, så det var skönt att inte behöva göra något själv åt datorerna utan det fixade Pelle

Operatörsplatserna redo

IC-7400 som multplats med Granger (4CX1500B)

Run platsen

SE2T, SM3JLA, SM2LIY

Grabbarna kör hårt

N1MM fusklappen till vänster om run-stationen

På Söndagen dök SM2NOG upp med sin bror som körde dit militärmasten som var planerad att komma upp redan förra året men har blivit skjuten på. Sist pga att huset tog för mycket av tiden i sommar tyvärr.

Amatörradions Clint Eastwood

En jävligt suddig bild (kanske tur?) på mig när jag sitter med 2st headset på huvudet och kollar av ett annat band då de andra gubbarna åt

Masten med lite frost

Solid, var fristående 28m med stora paraboler om jag förståt det rätt. Så med stagnivå på en nivå bör det fungera fint att bygga den till 40m

Den mesta av den här skogen ryker pga nästa 60m mast

Riktigt fint väder i helgen

Skördaren kom idag och började avverka. Jag fick åka med och satt där flera timmar, var riktigt jädra skoj att se. Det är en gallringsskördare men tillräckligt stor för att hantera de flesta träden på min mark. Han var på min mark några timmar och fick ner 27m3, tippade på att det kommer hamna på > 100 m3.

Inifrån hytten

Uj, det går fort

Att grejorna håller!

Jag kallas "Mastmannen" i byn och tydligen även av skördaren

Här finns ett par filmer också som jag tog med kameran,
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... mg0555.mov
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... mg0556.mov
På första filmen kan man se att han hela tiden släpper stocken mellan han kapar, det är för det är ifrån angränsande markägare och han vill inte att maskinen ska mäta in det virket på min avverkning.
Operatörerna var järngänget SE2T, SM2LIY, jag och SM3JLA. JLA hade dock halsont vilket inte fungerar så bra vid telefonitävlingar så han fick lov att kasta in handduken halvvägs in i testen. Det visade sig senare vara halsfluss, så han gjorde det med all rätt

Antennswitch som jag byggde ihop

Den ska sitta i WARC-masten. Men nu har vi beslutat att skippa i att flytta WARC-antennen till den masten i år och istället sätta upp en 5el för 20m som får sitta där tills den 40m höga militärmasten kommit på plats. Vi känner oss väldigt begränsade på 20m som det är idag.

En liten låda som gör det möjligt att ha en mottagarantenn inkopplad till radior utan sådan ingång

SM2LIY testar grejorna innan tävlingen. Vi har gått över och testat N1MM vilket han är expert på, så det var skönt att inte behöva göra något själv åt datorerna utan det fixade Pelle

Operatörsplatserna redo

IC-7400 som multplats med Granger (4CX1500B)

Run platsen

SE2T, SM3JLA, SM2LIY

Grabbarna kör hårt

N1MM fusklappen till vänster om run-stationen

På Söndagen dök SM2NOG upp med sin bror som körde dit militärmasten som var planerad att komma upp redan förra året men har blivit skjuten på. Sist pga att huset tog för mycket av tiden i sommar tyvärr.

Amatörradions Clint Eastwood

En jävligt suddig bild (kanske tur?) på mig när jag sitter med 2st headset på huvudet och kollar av ett annat band då de andra gubbarna åt

Masten med lite frost

Solid, var fristående 28m med stora paraboler om jag förståt det rätt. Så med stagnivå på en nivå bör det fungera fint att bygga den till 40m

Den mesta av den här skogen ryker pga nästa 60m mast

Riktigt fint väder i helgen

Skördaren kom idag och började avverka. Jag fick åka med och satt där flera timmar, var riktigt jädra skoj att se. Det är en gallringsskördare men tillräckligt stor för att hantera de flesta träden på min mark. Han var på min mark några timmar och fick ner 27m3, tippade på att det kommer hamna på > 100 m3.

Inifrån hytten

Uj, det går fort

Att grejorna håller!

Jag kallas "Mastmannen" i byn och tydligen även av skördaren

Här finns ett par filmer också som jag tog med kameran,
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... mg0555.mov
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... mg0556.mov
På första filmen kan man se att han hela tiden släpper stocken mellan han kapar, det är för det är ifrån angränsande markägare och han vill inte att maskinen ska mäta in det virket på min avverkning.
Mastmannen, görs sånt där på nått noll-avtal, alltså han gör averkningen gratis i utbyte mot timret, eller hur funkar det? >Får du pröjs, eller får du pröjsa honom?
Hur mycket mark har du? Gör du plats för fler master eller?
Hur mycket mark har du? Gör du plats för fler master eller?
Han kör på ackord och det som blir över får jag i pengar. Så jag ska inte behöva gå back på det utan skogsbolaget trodde runt 130kr/m3 som jag kommer att få betalt, men det återstår att se. Det blir ju inte några jättepengar eftersom jag inte har så mycket mark, men det är ju bättre än att jag ska behöva göra det själv med motorsågen 
Jag gör plats för 60m masten som vi plockade ner i Moskojärvi. Den har ju ett rätt stort footprint och jag vill inte det ska finnas risk att träd faller över staglinorna, så det kändes enklast att bara plocka bort allt runt där den ska stå, så får jag även en fin plats att lyfta antennerna ifrån när de ska hissas upp i masten.
Jag har lite för lite mark, 3.1 hektar och hade gärna haft 2-3 hektar till. Men det verkar som jag kommer kunna få nyttja någon av grannens lägdor till några framtida projekt som när det lider kommer postas här i tråden, men det är nog ett par år bort. Om det då blir ett arrende eller vad det blir får vi väl se.

Jag gör plats för 60m masten som vi plockade ner i Moskojärvi. Den har ju ett rätt stort footprint och jag vill inte det ska finnas risk att träd faller över staglinorna, så det kändes enklast att bara plocka bort allt runt där den ska stå, så får jag även en fin plats att lyfta antennerna ifrån när de ska hissas upp i masten.
Jag har lite för lite mark, 3.1 hektar och hade gärna haft 2-3 hektar till. Men det verkar som jag kommer kunna få nyttja någon av grannens lägdor till några framtida projekt som när det lider kommer postas här i tråden, men det är nog ett par år bort. Om det då blir ett arrende eller vad det blir får vi väl se.
Kanske en otroligt knäpp fråga, men är det möjligtvis reklam för "Video system 2000" eller nåt sånt på nyckelknippa-mojängen till skogsmaskinen? 

-
Gillar sådanna maskiner
Men frågan är varför han släpper träadet mellan varje kapning? Är aggregatet i minsta laget så att det blir för mycke kvistar eller varför? Tyckte han matade igenom dom utan problem även om det är en gallrare.

Men frågan är varför han släpper träadet mellan varje kapning? Är aggregatet i minsta laget så att det blir för mycke kvistar eller varför? Tyckte han matade igenom dom utan problem även om det är en gallrare.
Jag skrev det under filmen
"På första filmen kan man se att han hela tiden släpper stocken mellan han kapar, det är för det är ifrån angränsande markägare och han vill inte att maskinen ska mäta in det virket på min avverkning."
Samma gör han ibland så han går ut i kanten och kapar bort 1cm av stocken för att den ska börja mätningen de ggr som kvistningen gått dåligt och han behöver ta om.

"På första filmen kan man se att han hela tiden släpper stocken mellan han kapar, det är för det är ifrån angränsande markägare och han vill inte att maskinen ska mäta in det virket på min avverkning."
Samma gör han ibland så han går ut i kanten och kapar bort 1cm av stocken för att den ska börja mätningen de ggr som kvistningen gått dåligt och han behöver ta om.
-
Finns det några nytagna foton över eran QTH på typ Eniro eller Google Earth? Det skulle vara roligt att se hela uppställningen från luften... (om det inte är för grynigt alltså, men Eniro brukar väl vara bra?)
Tyvärr, inget nytaget utan bilderna är rätt gamla från googlemaps mfl.
I helgen tog jag och försökte bygga ett LP-filter för 80m (3.6 MHz) men jag fick inte till resultatet riktigt. Sedan läste jag lite i ON4UN boken om lite notchfilter som han designat. Jag provade att mata in designen i Elsie och det såg bra ut och med lite små ändringar så blev jag nöjd med resultatet av simuleringarna och började bygga. Jag skrotade det jag hade byggt under helgen men kunde använda delar av grejorna.
Idén med filtret är att det notchar bort alla övertoner men fungerar även som ett notchfilter vid mottagning när det sänds på andra frekvenser. Fördelen med notchfilter är att man kan göra dem med väldigt låg genomgångsdämpning så de kan klara hög effekt utan större problem. Jag gör inte någon notch för 160m så det skulle försämra genomgångsdämpningen för mycket på 80m. Möjligen gör jag bara en koaxialstub där istället, vi får se.

En liten låda tillbockad med 2st 7/16" kontakter monterade

Finfint

Filtret vars prestanda jag inte blev nöjd med, skrotades

Hela filtret

Stora spolen är för att skapa 90 grader fasförskjutning mellan de två notchfiltren för 7 MHz

Komplett filter

Idén med filtret är att det notchar bort alla övertoner men fungerar även som ett notchfilter vid mottagning när det sänds på andra frekvenser. Fördelen med notchfilter är att man kan göra dem med väldigt låg genomgångsdämpning så de kan klara hög effekt utan större problem. Jag gör inte någon notch för 160m så det skulle försämra genomgångsdämpningen för mycket på 80m. Möjligen gör jag bara en koaxialstub där istället, vi får se.

En liten låda tillbockad med 2st 7/16" kontakter monterade

Finfint

Filtret vars prestanda jag inte blev nöjd med, skrotades

Hela filtret

Stora spolen är för att skapa 90 grader fasförskjutning mellan de två notchfiltren för 7 MHz

Komplett filter

Bara lite info: 7-16 kontakter har inget med tumsystemet att göra, innerledaren har ytterdiameter 7mm, och ytterledaren har innerdiameter 16mm.
Tack för info ang 7-16, har alltid trott det varit tumgrejor. Kontrollmätte idag och du har helt rätt 

Källan till en störning på radiostället som gjort det svårt att köra radio. Kraftbolaget fixade det dagen efter vi sa åt dem, så nu är det tyst igen.

Avverkat, massa skog borta, ca 80-100m3

En del av de där skulle han tagit också men han måste ha missat det, får ta ner dem i helgen

Vägen ner som grannen gjort

Vy mot 80m 4-SQ som inte syntes härifrån förr
Men oooj så mycket risdragning vi har framför oss :\

Källan till en störning på radiostället som gjort det svårt att köra radio. Kraftbolaget fixade det dagen efter vi sa åt dem, så nu är det tyst igen.

Avverkat, massa skog borta, ca 80-100m3

En del av de där skulle han tagit också men han måste ha missat det, får ta ner dem i helgen

Vägen ner som grannen gjort

Vy mot 80m 4-SQ som inte syntes härifrån förr
Men oooj så mycket risdragning vi har framför oss :\
-
Finns ju flisare som kommer och plockar riset gratis. Kanske en idee?