Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men det är väl hål rakt genom chucken och drivaxeln, så man kan svarva på långa stänger?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, det finns på alla svarvar, men man tar inte hänsyn till det när man anger längden (spitzenweite/dubbavstånd).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, det vore ju lite dumt... oändlig kapacitet :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men det är intressant hur stort hålet är. Att det var 20,5mm var en av orsakerna till att jag köpte just denna. Ska man ha större hål, så blir hela svarven mycket större. Då hade lilla frun klagat på riktigt, nu var det bara lite nag-nag i några minuter. Det stod jag ut med. Sen hjälpe hon att lyfta upp den på bänken. :D

Det som skulle varit bra, är en typ av stöddocka till vänster. Alltså en bit utanför hålet. När du (MadMudder) var hemma hos mig sist, så fick du hålla i gängstången. Det skulle inte vara så dumt att ha. Får väl bygga nåt sånt med ett eller flera 10mm lager, :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Appropå lager så fick jag ju med mig en påse sådana sist.
Men jag får det inte riktigt att gå ihop...

Jag har 6st 10mm axiallager. Det stämmer
Jag har 16st små som ska sitta på aluminiumvinklarna. Det får jag inte riktigt ihop. Vi har ju tre axlar. på varje axel är det två vinklar. På varje vinkel 4st kullager. Det blir 24 lager?
Jag har 8st med innerdiameter 8mm. Till avgasklämmorna. Men det går ju åt 12 avgasklämmor, vilket jag fick med.
Sen är det ju de där tre tunna med innerdiameter 10mm som ska sitta vid motorerna. Dem har jag inte. Hur var det med dem?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Just det. Det var vanligt mail PeterH skickade förut om att det var fel antal lager. Det ska vara 16 st små, 20 st stora och 6 st axiella.
Jag har gjort anmärkning i mitt papper för dom har har fått fel, och dom kommer samtidigt som dom övriga sakerna som fattas.
Jag räknade riktigt när jag beställde, som tur var, men fel i plocklistan. :D

Små & korta vinklar = 8 små lager (6mm hål)
Små & långa vinklar = 8 små lager (6mm hål)
Stora vinklar = 8 stora lager (8mm hål)
Avgasklämmor = 12 stora lager (8mm hål)

Dom 10mm lagerna som sitter vid motorerna behövs inte, men jag kan leverera passande som option.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ah, just det. Det är ju stora vinklar under. 12 stora till alltså totalt.
Jag vill också ha optionen. Vad vill du ha för det?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

3 st passande kullager för totalt 45:-
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sitter och läser databladet för A3979.
Ni som tänkte göra separat jord för motor och +5V bör tänka om.
Det står att det optimala är stjärnjordning, och mötespunkten för all jord ska sitta under kretsen själv. Dvs. det blir inte många mm ledning mellan pinnarna AGND och PGND. Det står inte heller helt uttryckligen vad som är vad av power ground och analog ground. Det enda som står är att de måste kopplas ihop externt.

Däremot är ledningarna lite snålt tilltagna på breakoutkortet, där ström till mer än en motor färdas. 1mm ger vid 3A en temperturökning i kopparen på 20° om det är 35µm tjockt. De bör iaf vara 2mm breda. Tips till nästa produkt ;)
Ett jordplan vore ju optimalt.
hh

Inlägg av hh »

Angående svarvar kan jag tipsa om den "amerikanska" typen av snabbväxelstålhållare (eller vad det nu kan heta på svenska). Inte lika exakta eller förfinade som Multifix (t ex kan man inte välja vinkel lika enkelt osv), men speciellt stålhållarna är mycket billigare, och sådana skall man helst ha många av för att det skall vara någon nytta med det hela.

exempelvis finns
de här
för små svarvar, ebay är fullt av AXA-storlek om det passar och hållarna hittar man för $14 och uppåt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MadModder:
Det går inte 3A någonstans, och skulle det göra det en kort period, så är det väldigt små avstånd.

Sen är det inte alls bra med jordplan till ett sånt kort. Man ska helst utgå från ett ställe och dra alla jordledare separat, men vem orkar det. Näst bästa är att utgå från en punkt och dra till flera ställen med samma ledare.
Får vi problem, så får vi titta efter vad man ev. kan göra.

Just det kortet blev det lite stress med, men det funkar bra iaf. Till nästa version kan vi göra nåt tillsammans. Tex med +5V, fläkten och ev. optokopplare. Jag är tacksam för alla era synpunkter.

hh:
Där jag köpte svarven finns snabbväxelstålfäste. Ska titta på den först.
hh

Inlägg av hh »

Äh, jag läser för slarvigt. Kolla bara att du kan köpa extra hållare (eller att de är likadana som andra av samma typ).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men det står ju att varje drivkrets ska ha stjärnjord och utgå från thermal padden under. Det betyder ju att det INTE ska vara skild jord på breakout-kortet, vilket vi inte har nu. Sen är det inte särskilt höga frekvenser det är frågan om. logikkretsarna behöver ingen stjärnjord, och om man nu vill ha det mellan stiftlisterna är det ju bara 4 ledare det är frågan om till en mittpunkt. Vilket ändå är onödigt eftersom stjärnjorden det är frågan om ska sitta på drivkortet. Och de funkar ju bra som de är.
Senast redigerad av MadModder 8 augusti 2007, 17:47:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, ska göra ett försök, men jag är ingen expert alls på sånt. :(

Det blir nog billigare från "din" sida, men mera jobb att beställa därifrån, och man vet inte om det passar. Då blir det ännu mera... :)

Jag åker iaf å tittar. Gillar jag inte pryttlarna, så... Tack iaf för förslaget, men jag är bekväm av mig.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK Maddis, då gör vi så.
Skriv svar