Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Har du glapp i kullederna kanske? Tycker mina har rätt mycket spel, använder traxxas varianter.
Kör också traxxas och har funderat på att gå över till magneter, men jag känner inget speciellt glapp i dom, spände ihop kolfiberrören med lite eltejp dessutom.
Har lite misstankar om att det kan vara mitt nya e3d fäste som spänner hotenden lite snett, så mittpunkten blir fel, får bli till att mäta upp.
Har lite misstankar om att det kan vara mitt nya e3d fäste som spänner hotenden lite snett, så mittpunkten blir fel, får bli till att mäta upp.
Nu har delarna till min kossel sakta men säkert komma börjat komma hem.
Idag dök min E3D-hotend upp och självklart passar den inte på original effektorn.
Nån som har en bra lösning?
Idag dök min E3D-hotend upp och självklart passar den inte på original effektorn.
Nån som har en bra lösning?
Det här borde väl fungera? http://www.thingiverse.com/thing:225951
Nån som kan printa ut en åt mig? Antar att ABS är bäst med tanke på värmen?
Nån som kan printa ut en åt mig? Antar att ABS är bäst med tanke på värmen?
Jag kör med den effektorn utskriven i PLA, värmen är inget problem då jag kör med fläkt på min E3D. Har lite kalibrering att göra men om ingen annan orkar skriva ut kan jag troligtvis göra det om några dagar eller till helgen.
@KriJu
PLA räcker gott och väl, tyvärr är min skrivare i sådant kasst läge just nu att jag inte kan printa ut en åt dig för stunden
PLA räcker gott och väl, tyvärr är min skrivare i sådant kasst läge just nu att jag inte kan printa ut en åt dig för stunden
Ok, då kör vi på PLA.
Färgen har ingen betydelse just nu, så om det är nån med fungerande printer så är det bara att skicka ett PM med prisinfo så återkommer jag.
Färgen har ingen betydelse just nu, så om det är nån med fungerande printer så är det bara att skicka ett PM med prisinfo så återkommer jag.
Gör en testutskrift i vit PLA, om det blir bra kan jag skicka den utan kostnad till dig.
Det tackar jag för. Håller tummarna att utskriften blir bra.
Nu var första biten klar, blev helt okej, lite problem med overhang, något osymetriska hål och lite Z-banding. sen fastnade en del av blåtejpen på undersidan.
Skriver iaf ut den andra delen också och skickar över så kan du avgöra om det går att använda. PM'a din adress så ska jag försöka skicka det imorgon.
Skriver iaf ut den andra delen också och skickar över så kan du avgöra om det går att använda. PM'a din adress så ska jag försöka skicka det imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Föresten har du någon säkerhetsnål? annars kan jag skicka med det också eftersom jag blev tvingad att handla ett storpack på clasohlson 

Hej!
Sitter och funderar på vilken modell av 3D-skrivare jag vill ha. Började läsa i K8200-tråden runt jul men slog fast att den verkade vara ganska ostabil och inte så prisvärd vilket jag också fick bekräftat när jag fick hjälpa till och bygga ihop en nu i helgen. Har sedan länge snöat in på Mendel M90 som verkar vara bättre konstruerad och kräva mindre kalibrering. Hur ställer sig en Kossel Mini mot en M90? Är det mycket pill med kalibrering och sånt mellan varje print till exempel? Hur stabil är en Kossel, de ser rätt rangliga ut i jämförelse? Har insett att Mini Kossel-kit går att hitta för 4500-5000 och det är ju betydligt billigare än en M90 på 6900. Dessutom ser de ju mycket coolare ut...
Sitter och funderar på vilken modell av 3D-skrivare jag vill ha. Började läsa i K8200-tråden runt jul men slog fast att den verkade vara ganska ostabil och inte så prisvärd vilket jag också fick bekräftat när jag fick hjälpa till och bygga ihop en nu i helgen. Har sedan länge snöat in på Mendel M90 som verkar vara bättre konstruerad och kräva mindre kalibrering. Hur ställer sig en Kossel Mini mot en M90? Är det mycket pill med kalibrering och sånt mellan varje print till exempel? Hur stabil är en Kossel, de ser rätt rangliga ut i jämförelse? Har insett att Mini Kossel-kit går att hitta för 4500-5000 och det är ju betydligt billigare än en M90 på 6900. Dessutom ser de ju mycket coolare ut...

Jag har byggt både en Mendel 90 och en Kossel Mini. Båda är bra skrivare och Mendel 90 är ju konstruerad av Nophead som jag tycker har fått ihop ett väldigt välgjort och genomtänkt kit. Kosseln kräver lite mer väljande bland delar (om man inte köper ett kit någonstans?) men ger i sin tur bättre och snabbare utskrifter om man valt rätt komponenter.
Jag har en i3 Prusa och en Kossel Mini och båda fungerar bra. Prusan gick igång nästan direkt medan det var en del mekande innan Kosseln gick igång. Samma elektronik i båda förutom extrudermotorer. Inmätning av bordet med servomanövrerad brytare på Prusan, insexnyckel+brytare på Kossel men båda ska få FSR.
Annars är väl skillnaderna det som följer av de olika konstruktionerna. 20x20 cm skrivyta på Prusan, 16 cm diameter på Kosseln. Det går att hänga på fläktar mm bredvid hotenden på Prusan medan det är begränsat både i storlek och vikt på Kosseln. Kosseln rör sej mycket snabbare i Z. Prusan är mer förlåtande mot bumps och påkörning utan att stegmotorerna kuggar över. Retract fungerar bättre utan bowden även om det inte är några problem på Kosseln. Ockuperad yta på bordet är till Kosselns fördel, den är mindre. Coolhet vinner Kossel men det är ju subjektivt vad man tycker om det.
Annars är väl skillnaderna det som följer av de olika konstruktionerna. 20x20 cm skrivyta på Prusan, 16 cm diameter på Kosseln. Det går att hänga på fläktar mm bredvid hotenden på Prusan medan det är begränsat både i storlek och vikt på Kosseln. Kosseln rör sej mycket snabbare i Z. Prusan är mer förlåtande mot bumps och påkörning utan att stegmotorerna kuggar över. Retract fungerar bättre utan bowden även om det inte är några problem på Kosseln. Ockuperad yta på bordet är till Kosselns fördel, den är mindre. Coolhet vinner Kossel men det är ju subjektivt vad man tycker om det.
Ok, tack för svaren, det verkar ungefär som jag trodde! Är inne på att köpa kit från Blomker:
http://blomker.com/index.php?id_product ... er=product
Har sökt lite i tråden och inte hittat några stora invändningar mot deras konstruktion(?)
Alternativt blir det till att printa ut egna delar nu när vi kar en skrivare på universitetet, då kan man ju titta på andra varianter.. Blir det dyrare att plocka ihop delar själv? Antar att det kan bli stor skillnad beroende på vad man väljer för linjärlager och drivning..
http://blomker.com/index.php?id_product ... er=product
Har sökt lite i tråden och inte hittat några stora invändningar mot deras konstruktion(?)
Alternativt blir det till att printa ut egna delar nu när vi kar en skrivare på universitetet, då kan man ju titta på andra varianter.. Blir det dyrare att plocka ihop delar själv? Antar att det kan bli stor skillnad beroende på vad man väljer för linjärlager och drivning..