Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Imponerande jobb du har gjort på så kort tid.
Jag gav mig på något liknande, och efter 2 månader hade jag kommit halvvägs bara.
Då hade jag i för sig inte lött av kortet, utan följde banorna ändå.

Jag gav mig på något liknande, och efter 2 månader hade jag kommit halvvägs bara.
Då hade jag i för sig inte lött av kortet, utan följde banorna ändå.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Ajdå, inget jordplan??? då blir det nog att kolla igenom om du borde ha markerat det på nåt speciellt sätt eller i separat fil eller liknande till PCB-tillverkaren.
- anders_bzn
- Inlägg: 5734
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Ett tips (lite sent nu) är att alltid kolla igenom gerberfilerna så det blev som man tänkt sig innan man skickar underlagen. Gerbv är din vän! http://gerbv.sourceforge.net/
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
i det här stackars programmet så kan man slå på och stänga av jordplanen individuellt. Jag trodde i min enfald att det bara gällde det man såg på skärmen, men uppenbarligen så stängde man även av dom i gerber-exporten. Det framgår inte av manualen att så är fallet.X-IL skrev:Ajdå, inget jordplan??? då blir det nog att kolla igenom om du borde ha markerat det på nåt speciellt sätt eller i separat fil eller liknande till PCB-tillverkaren.
nu är båda lagrena påslagna och exporterade igen till PCBWAY. Det intressanta är dock att i deras miniatyrvisning av layouten så ser man jordplanet tydligt, men om man använder deras gerbview som gör att man kan se alla lager individuellt så syns inte jordplanen. very strange.
Bifogar sista versionen av alla filer. Åtgärdade även en jordpunkt som jag hade glömt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Här ser man tydligt att det finns ett jordplan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11768
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Tips, kolla alltid igenom underlagen med en Gerber-visare, lager för lager, (brukar använda Gerbv) innan beställning.
Väldigt vanligt att saker inte blir riktigt som man tror i gerber-filerna. Och inte fel att få se layouten en gång till, och i lite andra färger osv än i CAD-programmet, jag ser ofta vissa detaljer då som jag inte sett tidigare.
Har tex varit med om att pastaplåtsöppningar varit på fel sida kortet, inte lätt att se i CAD-programmet.. Sen då sånt här som helt enkelt blir annorlunda vid export, kan vara specifika inställningar för det mm.
Väldigt vanligt att saker inte blir riktigt som man tror i gerber-filerna. Och inte fel att få se layouten en gång till, och i lite andra färger osv än i CAD-programmet, jag ser ofta vissa detaljer då som jag inte sett tidigare.
Har tex varit med om att pastaplåtsöppningar varit på fel sida kortet, inte lätt att se i CAD-programmet.. Sen då sånt här som helt enkelt blir annorlunda vid export, kan vara specifika inställningar för det mm.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Nu tryckte jag på rätt knapp i pcbways gerbviewer också... det ser bra ut. Jag hade dessutom sinnesnärvaro nog att provmontera lite reläer och socklar nu med de felaktiga korten. Allt passar. Även hålbilden för standoffsen (den ska va monterad i en plåtram, plus kontaktstycken osv... so far so good 

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Du skulle passa på att uppdatera "Designed by Fredrik" till "Reproduced by Fredrik" också
Kul projekt att följa i alla fall...

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Nytt pcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Tjusigt!
Ska bli kul att se när du bestyckat och testat, hoppas allt är okej.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det är en sak som är lite lurig
Kortet har ett litet EEPROM, ett 93C46N-chip
1Kbit, dvs 128bytes. Inte så mkt
Det jag *tror* sparas på minnet är
1) Mätarställning
2) Batterihälsa för 5 batterigrupper
Jag tycker man kan skönja dessa data i minnet, men det är ändå lite oklart hur denna data lagras, och det skulle vara smidigt om man listade ut det - speciellt om man vill återfå korrekt mätarställning osv.
Bifogar BIN-filen. Jag tror bilen har gått ca 500 mil.. oklar med exakt miltal
Det intressanta med BIN-filen är att alla data är dubblerad. Allt kommer dubbelt. Why? Verkar väldigt märkligt minst sagt
Det kan inte uteslutas att batteriinformationen finns i slutet på minnet
Exempelvis kan det vara: 7E 7E 33 33 B0 B0
Lite udda att skriva det så där. 7E 33 B0 skulle räckt i mina ögon
Kortet har ett litet EEPROM, ett 93C46N-chip
1Kbit, dvs 128bytes. Inte så mkt
Det jag *tror* sparas på minnet är
1) Mätarställning
2) Batterihälsa för 5 batterigrupper
Jag tycker man kan skönja dessa data i minnet, men det är ändå lite oklart hur denna data lagras, och det skulle vara smidigt om man listade ut det - speciellt om man vill återfå korrekt mätarställning osv.
Bifogar BIN-filen. Jag tror bilen har gått ca 500 mil.. oklar med exakt miltal
Det intressanta med BIN-filen är att alla data är dubblerad. Allt kommer dubbelt. Why? Verkar väldigt märkligt minst sagt
Det kan inte uteslutas att batteriinformationen finns i slutet på minnet
Exempelvis kan det vara: 7E 7E 33 33 B0 B0
Lite udda att skriva det så där. 7E 33 B0 skulle räckt i mina ögon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det kan vara så att man skriver varannan gång till höga/låga adresserna för att få större livslängd på EEPROMet.
Alternativt att man får en varning om värdena är olika och man på något sätt kan korrigera. (Checksumma?)
Alternativt att man får en varning om värdena är olika och man på något sätt kan korrigera. (Checksumma?)
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det verkar finnas ett mönster tidigare i datat
3B 3F
3F 3E
4F 04
4A 05 81
Det sista skulle kunna vara mätarställningen.
Normalt lagrar man mätarställningen som en funktion av rullomkretsen på däcken. I detta fall kan det vara antalet pulser som rotationsgivaren känner på motorn. Det är en rätt stor utväxling där emellan. 4A0581 är 4851073 decimalt.
Det va ju naturligtvis lite dumt att jag inte tog exakt mätarställning på bilen innan jag slet isär allt.
Det sitter 145/80R13-däck på bilen. Rullomkretsen är 1695mm.
Senaste besiktning hade den gått 5222km, det va 2001. Tror inte mkt har hänt sedan dess faktiskt.
3B 3F
3F 3E
4F 04
4A 05 81
Det sista skulle kunna vara mätarställningen.
Normalt lagrar man mätarställningen som en funktion av rullomkretsen på däcken. I detta fall kan det vara antalet pulser som rotationsgivaren känner på motorn. Det är en rätt stor utväxling där emellan. 4A0581 är 4851073 decimalt.
Det va ju naturligtvis lite dumt att jag inte tog exakt mätarställning på bilen innan jag slet isär allt.
Det sitter 145/80R13-däck på bilen. Rullomkretsen är 1695mm.
Senaste besiktning hade den gått 5222km, det va 2001. Tror inte mkt har hänt sedan dess faktiskt.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Kan du inte klona EEPROM:et om du vill ha allt exakt som innan du plockade isär allt.
Jag fick det gjort på en jänkebil jag grejade med för ett par år sedan. Det var dock en box som bla, hanterade centrallåsen och nyckelfjärrkontrollerna.
Alternativet hade varit att byta allt och även bilens ECU, men jag hittade en kille som kunde läsa ut data ur den skadade boxen.
Blir lite annat meck om man tex vill ändra data som mätarställning osv kan jag tänka mig.
Jag fick det gjort på en jänkebil jag grejade med för ett par år sedan. Det var dock en box som bla, hanterade centrallåsen och nyckelfjärrkontrollerna.
Alternativet hade varit att byta allt och även bilens ECU, men jag hittade en kille som kunde läsa ut data ur den skadade boxen.
Blir lite annat meck om man tex vill ändra data som mätarställning osv kan jag tänka mig.