Jag har inte detaljgranskat schemat men vid en snabb titt ser det mesta bra ut........om jag har tolkat schemat rätt.....så "PWM-pulsas" både den övre transistorn samt den diagonalt placerade....undre transistorn.
Det behövs väl inte.........eller?
Jo, det stämmer att PWM-pulsen styr alla transistorer. En annan metod skulle ju kunna vara att låta PWM-pulsen pulsa på endast de höga N-kanalerna, men då får jag tänka efter mer, och det krävs säkert fler komponenter.
Jag kom på en sak nu: baserna på T7 och T8 flyter i princip runt när båda styrsignalerna är låga (när H-bryggan är i neutralt läge). Det kan inte vara bra...
Går det inte lika bra att eliminera T7 och T8. Låt antingen T6 driva både T1 och T4 direkt (ett motstånd + zenerdiod skulle kunna begränsa gatespänningen till T4 om den riskerar att bli för hög annars). eller sätt dit en till kopia av T6-kretsen som driver T4, fast till V+ istället för 2V+.
Med reservation för att jag inte har vaknat riktigt än...
Kul att se att jag inte var den enda härifrån som köpte sig en hög IRFP260
Måste bara hitta gigantiska kylflänsar och trafos också...
Visst, det kan man ju göra, men då förlorar man hela vitsen med min H-brygga och gör den till en i mängden bara.
Grejen är ju att jag vill behålla det fiffiga: Två styrsignaler ger fyra olika funktioner varav igen får orsaka direkt kortslutning av strömkällan.
Om man gör som du tänte kommer ju A=1 & B=1 orsaka direkt kortslutning. Jag vill att denna kombination ska frambringa dynamisk broms!
[OT] Vad ska du bygga med två dussin FETar, kylfläns och trafo? Slutsteg? Nätagg? Det finns ju en hel del kylflänsar att välja på på samma ställe som du köpte IRFP260...[/OT]
Jo, det skulle nog bli mer komponenter....på skolan gjorde vi en H-brygga som tog emot PWM OCH riktnings-signal.........men då går det ju inte att bromsa................ATTAN!
Men det kanske gör det hela rätt spännande.......det kanske går att göra en H-brygga med tre ingångar.....PWM, riktning och broms (precis som HIP4081)........å detta är nog inga jätteproblem.
Problemet uppstår kommer när man vill ha "dödtid" emellan de olika körriktningarna och övergång mellan drift och broms......det kan ju hända att det blir kortslutning i H-bryggan. Detta problem kan ju i och för sig "programmeras" bort och jag såg någonstans att visa PIC:ar har ett register där det går att ställa in dötiden.........
Jag kom på en sak nu: baserna på T7 och T8 flyter i princip runt när båda styrsignalerna är låga (när H-bryggan är i neutralt läge). Det kan inte vara bra...
Baserna på T7 å T8 har en spänninspotential som är mellan 0,5-0,7 Volt högre än Emitterspänningen när styrsignalerna är HÖGA.
Baserna på T7 å T8 har en spänninspotential som är mellan 0 Volt högre än Emitterspänningen när styrsignalerna är LÅGA.
Om ingen ström går igenom T6 så går det häller ingen ström igenom R6. Detta får till följd att I(B) på T7=0. Alltså är U(BE)=0, på T7.....eller hur?
U(R4)=0.....alltså ligger all spänning över T6!
Visst, det kan man ju göra, men då förlorar man hela vitsen med min H-brygga och gör den till en i mängden bara.
Grejen är ju att jag vill behålla det fiffiga: Två styrsignaler ger fyra olika funktioner varav igen får orsaka direkt kortslutning av strömkällan.
Om man gör som du tänte kommer ju A=1 & B=1 orsaka direkt kortslutning. Jag vill att denna kombination ska frambringa dynamisk broms!
Är bryggan på schemat verkligen inte "en i mängden" nu? Det tänkas att jag tänker fel, men jag ser inte att T7, T8 egentligen tillför något. Både A och B aktiva samtidigt = rök ändå eller?
[OT] Vad ska du bygga med två dussin FETar, kylfläns och trafo? Slutsteg? Nätagg? Det finns ju en hel del kylflänsar att välja på på samma ställe som du köpte IRFP260...[/OT]
Fyra dussin...
Är tänkt att det ska bli slutsteg till framtida bi-ampad hemmabio = många kanaler.
$tiff: har du kollat på 7667 (minns ej fabrikat, men elfa har dem) den justerar insignalen så den blir lämplig att styra gaten direkt (matas med samma spänning som de "översta" FETarna
-Trevliga små kretsar.
cyr skrev:Är bryggan på schemat verkligen inte "en i mängden" nu? Det tänkas att jag tänker fel, men jag ser inte att T7, T8 egentligen tillför något. Både A och B aktiva samtidigt = rök ändå eller?
Oj. Jo, det stämmer. Jag hade väl fet otur när jag tänkte där...
Jag tackar för att du sätter dig in i det här, jag ska kolla närmare på ditt bidrag när jag sovit lite, har varit vaken i 23h nu så det är inte ens lönt att jag försöker tänka
>> Xyzzy
Trevlig krets, jag har kollat på många liknande, men de flesta har sin gräns på 15V, och jag vill ju ha 18V drivspänning!
Jag är glad att ICL7662 klarar 20V!
Varför använder ni inte frihjulsdioder så att Emk'n i motorn inte förstör transistorerna då transistorn bytar tillstånd från on->off? Onödig effekt går till spillo över transistorn, den effekten kan ju användas för att hålla medelströmmen genom motorn hyfsat konstant (mha frihjulsdioder), eller är jag ute på hal is?