Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Används det alltid så här många kolvringar på en diesel?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hallå, nu är det slut på julledigheten! Vad händer? 

Inte mycket händer tyvärr, det ända som har hänt är att jag fått tag på ett nytt kullager till pumpdrivaxeln och monterat den.
jag har/haft en period av väldigt dåligt med både lust och ork att ta tag i något, den lilla energi jag har haft har jag lagt på cnc-fräsen.
Hade jag använt den tid jag sitter framför datorn och slösurfar till att skruva så skulle traktorn varit både färdigrenoverad och ny vaxad vid det här laget.
Skall försöka få till nån timme i verkstaden i veckan då det är på tiden att det händer något, har inte rört motorn på två månader
jag har/haft en period av väldigt dåligt med både lust och ork att ta tag i något, den lilla energi jag har haft har jag lagt på cnc-fräsen.
Hade jag använt den tid jag sitter framför datorn och slösurfar till att skruva så skulle traktorn varit både färdigrenoverad och ny vaxad vid det här laget.

Skall försöka få till nån timme i verkstaden i veckan då det är på tiden att det händer något, har inte rört motorn på två månader

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hmm ok... Jaså det är det som hänt. Jo jag känner igen det där tyvärr. Det är ganska mycket som ligger på is här borta.
Det är då roligare att titta på när andra bygger och står i! Youtube går varmt här om kvällarna...

Det är då roligare att titta på när andra bygger och står i! Youtube går varmt här om kvällarna...

En klen tröst är att du är inte ensam om att mycket skulle blivit gjort om det gjorts istället för att slösurfa... Enorm igenkänningsfaktor på det där. 

Samma problem även här... Jäkla datorer som man fastnar framför!
Jag är riktigt imponerad av de som orkar hålla ångan uppe och vara kreativa

Jag är riktigt imponerad av de som orkar hålla ångan uppe och vara kreativa

Nu var jag ute en kvart i garaget och började plocka fram delarna.
Stativet har inte rasat än men det lär det göra när topplock och tråg kommer på
Börjat putsa av frontplåten på motorn, plåten agerar både främre motorfäste och trycklager till kamaxeln.
All bakhjulsåkning och lastarkörning har satt sina spår.
Motorbalkarna är krökta och istället för att rikta balkarna så har någon gjort nya hål.
2 liter med skruv i tumstorlek i botten av hinken som skall sorteras efter längd, diameter och stigning 

Motorbalkarna är krökta och istället för att rikta balkarna så har någon gjort nya hål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kul med uppdateringar! En annan är ju själv hopplöst seg så jag förstår dig.
Men lite påhejning kanske hjälper?
MVH: Mikael
Men lite påhejning kanske hjälper?
MVH: Mikael
Då hjälper jag till med lite "heja heja" 
//U

//U
All påhejning hjälper.
Börjat sortera skruv och diverse. Verkstadshandbok där det står vilken skruv som skall vart hjälper mycket. Dreven till kamaxel och pumpdrivaxel monterade och timing märken linjerade, det är inte lätt att hitta märkena när 50 års oljeavlagringar täcker. Nästa steg är frontkåpan skall rengöras och främre vevaxel tätning skall bytas. Sorterat bort de utbytta delarna så jag slipper undra vart dem skall vara.
Börjat sortera skruv och diverse. Verkstadshandbok där det står vilken skruv som skall vart hjälper mycket. Dreven till kamaxel och pumpdrivaxel monterade och timing märken linjerade, det är inte lätt att hitta märkena när 50 års oljeavlagringar täcker. Nästa steg är frontkåpan skall rengöras och främre vevaxel tätning skall bytas. Sorterat bort de utbytta delarna så jag slipper undra vart dem skall vara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kommer man att få se skönheten på Motorns Dag i Målilla i år?
/// Marcus
/// Marcus
Tyvärr är det 22 mil till Målilla så det är lite långt, men skall försöka ta med några traktorer till ”Halljonga förr i vala” 2:a söndagen i augusti. Vore trevligt att ställa ut det rullande museet: Majoren, en T-31 och BM 35:an
Bilder brukar uppskattas så här är några till:
Monterat packbox för pumpdrivaxeln
Borstat av transmissionskåpan.
Blir nog snyggare att ha aluminium synligt än att måla blått som resten av motorn.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
- FormerMazda