ABC-80 frågor!
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: ABC-80 frågor!
ABC har ett helt annat filsystem och dessutom 256 bytes sektorer. Om man bara har en diskkontroller i sin PC så är det inga problem att läsa en diskett från en ABC i en PC. Det finns ett program för dos som fixar detta. Jag har också skapat diskettdumpar av ABC disketter med dd under Linux.
Exakt Anders_bzn, att läsa/skriva ABC-disketter i en PC är en hyfsad enkel match med det programmet. Finns ingen anledning att försöka få ABCn att läsa/skriva PC-disketter direkt när PCn ändå kan göra jobbet. Kommunikationen är ju upprättad åt båda hållen i och med detta!
OM man nu ska göra något så tycker jag att idén med en floppy-emulator är det trevligaste alternativet.
Vet inte egentligen hur en floppy emulator tar hand om sektorhanteringen då den inte är PC-standard på ABCn med sina 160k (320k/2) till skillnad från PCns 360k (180k) och därtill sektorstorleken på 256bytes. Beror ju på hur och på vilken nivå den klarar att emulera själva kontrollern med ställa om sektorstorlek mm.
Möjligen vore nätverksvarianten det roligaste... FPGA eller PIC eller vad helst som är enkel att programmera upp och sedan får man hitta på något sätt att hantera nätverksstödet... Ny enhet, kanske? Har för mig att det fanns NET: eller något dylikt, men aldrig använt det i egentlig mening.
OM man nu ska göra något så tycker jag att idén med en floppy-emulator är det trevligaste alternativet.
Vet inte egentligen hur en floppy emulator tar hand om sektorhanteringen då den inte är PC-standard på ABCn med sina 160k (320k/2) till skillnad från PCns 360k (180k) och därtill sektorstorleken på 256bytes. Beror ju på hur och på vilken nivå den klarar att emulera själva kontrollern med ställa om sektorstorlek mm.
Möjligen vore nätverksvarianten det roligaste... FPGA eller PIC eller vad helst som är enkel att programmera upp och sedan får man hitta på något sätt att hantera nätverksstödet... Ny enhet, kanske? Har för mig att det fanns NET: eller något dylikt, men aldrig använt det i egentlig mening.
På Palmcrantzskolan hade de ett ABC nätverk med en 20Mb hårddisk, jag vet detta för jag frågade om att få ta över utrustningen men det gick inte för gympa lärarna körde statistik på utrustningen och det fanns inget ersättnings program som klarade uppgiften vid den tidpunkten. De hade just köpt in 386:or till datasalen.
Köra gamla program
Hej!
Finns det någon tjänst dit jag kan skicka en ljudfil med ett program och få BASIC tillbaka?
... som jag sedan kan stoppa in i en ABC80-emulator online någonstans?
- Jan Tångring
Finns det någon tjänst dit jag kan skicka en ljudfil med ett program och få BASIC tillbaka?
... som jag sedan kan stoppa in i en ABC80-emulator online någonstans?
- Jan Tångring
lgrfbs skrev:På Palmcrantzskolan hade de ett ABC nätverk med en 20Mb hårddisk....
Tänk vad mycket man fick rum på dessa 20 MB, vet att jag kretskortkaddade ganska mycket i mitten av 80-talet och det var säkert 50-tal olika projekt med gerberfiler etc. framtaget för produktion och jag tror inte att det tog upp ens 10 Mb tillsammas - okomprimerat!! - och svor över alla 360K 5 1/4-floppys man behövde göra för backup (1.2 MB kom senare... likaså 1.44MB 3.5" floppy) - det var ganska så lika för dem som höll på med mjukvaruutveckling där årets produktion lätt kunde rymmas på ett par disketter ungefär...
Idag fnyser man åt 25 GB blu ray-skivor och ännu mera för DVD-skivor för backup och långtidslagring för att man tycker att de är för små, det går ju åt hela 40 BR-skivor för att göra backup på 1 TB, ju...
- SeniorLemuren
Har med intresse läst igenom alla inlägg i denna tråd. Jag kan inte se något skrivet om det hjälpmedel som jag hade bäst nytta av när jag pulade med ABC80.
Under min aktiva ABC80-tid så skev jag om delar i dos i ABC80 för att kunna läsa ECMA34 kodade band med backnings och omläsningsfunktioner vid läsfel. Jag modifierad en bandspelare med touch-kontroll så att jag kunde styra bandspelaren via serieporten.
Arbetet gjordes för att kunna läsa kassetter från kassaregister som hanterade lagersaldon. Beställare var Bergkvists skor i Karlstad via Närdata i Karlstad.
Hjälpmedlet jag talar om var ett kompendium med en komplett dissassemblering av ABC80-tolken med förklaringar på de olika rutinerna. Utan denna hade jag aldrig klarat jobbet. Kompendiet fanns att köpa via Linköpings universitet. Tyvärr har jag rensat bort både datorer och tillbehör på grund av utrymmesbrist.
Kan även tala om att jag sålde och installerade både 80-teckenskort och extra minneskort via min dåvarande firma Mikrokonsult.HB. Jag skickade ut reklam om detta till samtliga medlemmar i ABC80-klubben, vilket jag fick mycket skäll för.
Vore roligt att höra om någon känner till detta kompendium.
Under min aktiva ABC80-tid så skev jag om delar i dos i ABC80 för att kunna läsa ECMA34 kodade band med backnings och omläsningsfunktioner vid läsfel. Jag modifierad en bandspelare med touch-kontroll så att jag kunde styra bandspelaren via serieporten.
Arbetet gjordes för att kunna läsa kassetter från kassaregister som hanterade lagersaldon. Beställare var Bergkvists skor i Karlstad via Närdata i Karlstad.
Hjälpmedlet jag talar om var ett kompendium med en komplett dissassemblering av ABC80-tolken med förklaringar på de olika rutinerna. Utan denna hade jag aldrig klarat jobbet. Kompendiet fanns att köpa via Linköpings universitet. Tyvärr har jag rensat bort både datorer och tillbehör på grund av utrymmesbrist.
Kan även tala om att jag sålde och installerade både 80-teckenskort och extra minneskort via min dåvarande firma Mikrokonsult.HB. Jag skickade ut reklam om detta till samtliga medlemmar i ABC80-klubben, vilket jag fick mycket skäll för.

Vore roligt att höra om någon känner till detta kompendium.
Komplett dissassemblering av något alls i kompendieform från universitet får man väl se kika långt efter dessa dagar? 

skulle gissa på att det gjordes flera ABC80 kompendier 
Hade det för ABC80 när jag gick i skolan, och när det köptes in någon ABC800 gjordes genast ett kompendium för den med.
Båda disassemblerades och kommenterades av energiska elever på skolan, kopierades och limbands på vaktmästeriet
Gjordes i små upplagor och svårt att få ett eget ex. det var på den tiden kopiator hette Xeroxmaskin, tog upp ett helt rum,
och alla hade ett eget räkneverk för att kostnaden skulle debiteras rättvist
( vi elever hade givetvis inga räkneverk, man tigga tills man fick låna ett )

Hade det för ABC80 när jag gick i skolan, och när det köptes in någon ABC800 gjordes genast ett kompendium för den med.
Båda disassemblerades och kommenterades av energiska elever på skolan, kopierades och limbands på vaktmästeriet

Gjordes i små upplagor och svårt att få ett eget ex. det var på den tiden kopiator hette Xeroxmaskin, tog upp ett helt rum,

- SeniorLemuren
Jag är inte med i ABC80-klubben längre. Annars kunde man fråga på deras forum. Kanske finns någon gammal räv där som har ett ex. Det kompendium jag tänker på var tydligen framtaget av studenter på Linköpings universitet och var mycket komplett och välgjort. A4-format med gula omtag.qx5 skrev:Komplett dissassemblering av något alls i kompendieform från universitet får man väl se kika långt efter dessa dagar?
Tänker väl mer i modern tappning. T.ex kompendie hur man skriver sin egen PC-BIOS eller liknande. Eller för den delen skriva egen HDSP i FPGA ..
- anders_bzn
- Kontakt:
www.abc80.org. finns mailista där svaret finns. Angående dissassembleringen så finns den som pdf. Har den hemma, tror jag laggt ut den också.
Behöver lite akut hjälp! Hur kollar man installerad minnesstorlek på en ABC-80 i basic på enklast vis?
-
Det fanns väl att få via ABC-klubben om jag inte minns fel. Inte i pappersform utan i digitalform med de utskick som gjordes från klubben.nifelheim skrev:skulle gissa på att det gjordes flera ABC80 kompendier
Tja, på enklast vis, om man förutsätter att det är standard minnes-storlekar:
POKE 32768,170<RETURN>
PRINT PEEK(32768)<RETURN>
Om svaret är 170 så har du med stor sannolikhet 32KB, annars 16KB.
Någon som har ett enklare sätt?
POKE 32768,170<RETURN>
PRINT PEEK(32768)<RETURN>
Om svaret är 170 så har du med stor sannolikhet 32KB, annars 16KB.
Någon som har ett enklare sätt?