CNC fräs Jeda007

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Den matas med separat nätdel vad jag kan se!
Testade att mäta på parallellkabeln utan att ha den i datorn och det fungerade alltså separat nätdel!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

jeda007, switchade ac/dc och dc/dc moduler kan var knepiga med störningar. Speciellt om jordningen är dålig.
Sedan när man kopplar ihop utrustning ska man ju försöka undvika jordningsslingor. Idealt ska ju jordningen ske via en enda punkt. Kan vara svårt att få till. Kan det vara något sådant?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jeda,

Är din PC helt dedikerad till CNC?
Du har inget annat program som ligger i bakgrunden och spökar?

Koppla bort så mycket du kan av periferi och haka på vartefter för att se vad det är som ställer till det hela.

Viktigt är att strömförsörjningen är OK, enklaste vägen = trafo/brygga/konding (switchade kan ställa till ett elände)
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Japp Pc:n är endast till för detta inget mer program förutom Mach3 har kört efter Mach3 guiden och stängt av allt onödigt!

Skall koppla bort ingångarna i inputs inställningarna och sedan koppla på vart efter.

Tror inte det sitter något switchat aggreget på combokortet och nollan borde väl vara sammankopplad med nollan på Pc:n?

Skall bara hämta lite ved (frugan tycker inte hela tiden skall tillbringas i garaget!) sedan får jag nog leka en liten stund igen :wink:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jo nollan borde vara kopplad till nollan på PC:n, och normalt borde strömmarna som går via den kopplingen vara små eftersom du bara kör lite TTL signaler den vägen, men ibland kan motorströmmar gå "fel" väg och belasta logikjorden. har man klena ledare kan spänningfallet bli stort och skjuter upp referensnivån för de logiska signalerna.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Okej!
Stängde av alla ingångar och lät den stå på några timmar då fick jag ej några problem!
Aktiverade en ingång som var normalt hög inte heller det orsakade fel.
Aktiverade en som var normalt låg då blev den inte glad alls!

Nu har jag kopplat om alla ingångar till att vara normalt höga, fick sätta ett relä mellan en fotocell!
Det verkar som om detta var rätt medicin har ett debounce värde på 1000 och den stänger inte av, skall provköra lite nu och se om det håller sig!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur går det för dig jeda?
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Har inte hunnit köra skarpt men det ser mycket lovande ut, verkar helt klart som high signalen fungerade bättre!

Hur är det själv får du till fjärde axeln? Meshcam har väl en testverion med den fjärde axeln för tum så snart kanske det finns för mm!

Håller förövrigt på med en höjdmätare kommer lite bilder snart tror jag!
Även en separat spindel för högre varvtal på G.

EDIT: Har nu kört några bitar och det fungerade felfritt :D förutom några små "operatörsfel" :?
Har inte testat att sänka debouncevärdet under 1000 men det blir nästa steg!
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Har fått ett vrak till dator som jag tänkte fixa till, den var helt död, då trodde jag det var nätdelen som var kass så jag bytte den men det hände fortfarande ingenting!
Skulle vara trevligt att få igång den tror den är snabbare än min 700Mhz som jag har till CNC:n, inte just nu då förståss :evil:

Är det någon som har någon ide om var nästa steg i felsökning kan vara?
Jag tänkte mig att köpa ett likadant moderkort begagnat då har jag ju åtminstonne minne o processor som passar!
Lite info om datorn:
Moderkort
ASUS P4B rev 1.03
Processor tror kortet är för processorer över 1Ghz sokel är 478.
Troligen 1Gb minne
Hårddisk vet ej men behöver ju inte så mycket för CNC.
Tekko

Inlägg av Tekko »

AT, ATX ? Testa byta moderkortet. Iofs kan det ju va disk eller prolle som är paj.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

ATX

Nätagregatet borde väl ha startat även om hårddisk är paj?
Är processorn paj kanske den inte skulle göra ett surrande överhuvudtaget?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Disken eller prollen kan ha pajjat kortis så att agget inte kan starta.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

För att kolla om det är disken kan jag väl bara koppla bort den helt eller!
Processorn kan ju vara knepigare eller finns det något trix?
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Fick nytt moderkort idag från tyskland precis likadant, satte i detta och inte funka det inte :(
Nästa sak att byta borde väl vara processor eller?
har provat med en annan hårddisk verkade inte vara det!
Inte ett surr från den alls bara en grön diod som lyser på moderkortet samt att det blinkar till en diod på tangentbordet.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Har äntligen fått igång datorn :D
det var nätdelen samt hårddisken som va kass, det nya moderkortet jag köpte på Ebay från tyskland verkade inte riktigt friskt fick lämna tillbaka det men frakten blev hutlös med posten så jag får väl se om jag får till det en annan gång!

Så fort jag får lite tid över så skall jag försöka få till det med handkontrollern jag börjat med, det sitter redan extra parallellports kort i datorerna!
Har även börjat med en verktygsväxlare som jag tänkte skall fungera till en MK2 kona som sitter på min bänkfräs.
Skriv svar