Gitarrpedal Fuzz Face
Re: Gitarrpedal Fuzz Face
Perkla lät bra på You Tube!
Ställ in pot:en på det värde som du tycker låter bäst och mät vilken resistans det är mellan ben 1 o 3 på poten
Sen kan du löda in ett vanligt motstånd istället.
Eller så sätter du en pot med ratt på pedalen så har du fler variationer.
Ställ in pot:en på det värde som du tycker låter bäst och mät vilken resistans det är mellan ben 1 o 3 på poten
Sen kan du löda in ett vanligt motstånd istället.
Eller så sätter du en pot med ratt på pedalen så har du fler variationer.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Skillnaden mellan kisel- och germaniumtransistorer demonstreras här:
http://www.youtube.com/watch?v=xOcV-WhX ... ture=inbox
JAG tycker att det låter mycket bättre med germaniumtransistorer. Klarare ljud med mer klang från strängarna.
Jag köpte ett par transistorer från samma ställe som den här killen (Kommer inte ihåg var. Det var några år sedan). De levererades med HFE uppmätt och med rekommenderade motståndsvärden, till just dessa transistorer, i originalkopplingen.
Jag för nog rota fram grejorna och löda ihop. Börjar bli lite sugen......
http://www.youtube.com/watch?v=xOcV-WhX ... ture=inbox
JAG tycker att det låter mycket bättre med germaniumtransistorer. Klarare ljud med mer klang från strängarna.
Jag köpte ett par transistorer från samma ställe som den här killen (Kommer inte ihåg var. Det var några år sedan). De levererades med HFE uppmätt och med rekommenderade motståndsvärden, till just dessa transistorer, i originalkopplingen.
Jag för nog rota fram grejorna och löda ihop. Börjar bli lite sugen......
Senast redigerad av sm7tjc 14 februari 2012, 23:41:38, redigerad totalt 1 gång.
- PoorCadaver
- Kontakt:
PoorCadaver, som du säkert märker har jag lite erfarenhet när det gäller den här typen av elektronik. Det är jag visserligen inte ensam om ty det finns massor med samma kunskap som jag. Efter att du mätt på kretsen och presenterat spänningarna på min uppmaning såg jag direkt att du förmodligen vänt transistorerna fel men jag hade inte tid att berätta det för dig direkt. Det löste sig dock ändå i och med att du fick tips om att kolla en extra gång hur de var monterade.
Innan man modifierar en konstruktion bör man vara medveten om vad som sker. Det finns flera sätt att lösa detta på men i grunden handlar det om att använda matematik. Om du kan ha lite tålamod att vänta så kan jag kolla på detta och ge dig ett förslag som du kan prova men börja med att löda tillbaka R5 så kretsen hamnar i originalutförande igen.
En sak som du kan börja med att prova är att sänka volymen på gitarren så att spänningen på insignalen sjunker. Vrid även ned volymen på fuzz-boxen så att signalstyrkan in till gitarrförstärkaren inte blir så hög. Vrid därefter på fuzz-potten för att se om du kan öka och minska distorsionen.
Berätta sedan vilket resultat denna test gav.
Innan man modifierar en konstruktion bör man vara medveten om vad som sker. Det finns flera sätt att lösa detta på men i grunden handlar det om att använda matematik. Om du kan ha lite tålamod att vänta så kan jag kolla på detta och ge dig ett förslag som du kan prova men börja med att löda tillbaka R5 så kretsen hamnar i originalutförande igen.
En sak som du kan börja med att prova är att sänka volymen på gitarren så att spänningen på insignalen sjunker. Vrid även ned volymen på fuzz-boxen så att signalstyrkan in till gitarrförstärkaren inte blir så hög. Vrid därefter på fuzz-potten för att se om du kan öka och minska distorsionen.
Berätta sedan vilket resultat denna test gav.
Senast redigerad av labmaster 15 februari 2012, 11:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Eller vänta tills jag får mina grejer eftersom jag åxå ska bygga en i syfte att se om jag åxå INTE får till det.. hoppas grejerna kommer snart...
- PoorCadaver
- Kontakt:
Är det möljigt att koppla upp kretsen på en labbplatta och experimentera istället för att löda? Har fått för mig att det inte går för att kopparbanorna är för små. Hur gör man annars om man vill experimentera med en ny krets? Är det bara att löda och löda?
- Klas-Kenny
En sån krets går utmärkt att koppla upp på breadboard!
Inga strömmar att tala om någonstans.
Inga strömmar att tala om någonstans.
Om du vill labba med elektronik så kan jag rekommendera att du skaffar ett oscilloskop.
Då kan du se direkt om en signal har distorsion, hur stor signalspänningen är osv.
För audiobruk krävs inte några invecklade saker.
Ett oscilloskop som klarar 50 MHz kan man få för överkomligt pris.
Då kan du se direkt om en signal har distorsion, hur stor signalspänningen är osv.
För audiobruk krävs inte några invecklade saker.
Ett oscilloskop som klarar 50 MHz kan man få för överkomligt pris.
Senast redigerad av SM7CZR 15 februari 2012, 11:52:13, redigerad totalt 1 gång.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Jo, det vore helt klart kul att ha ett oscilloskop, men de jag har hittat kostar ca 2-3000 kr... Finns det billigare för typ en tusenlapp eller mindre?
- Klas-Kenny
Gamla analoga scope finns det billiga i mängder. 
Släng upp en köpes-annons här på forumet, säkert någon som har något gammalt stående som inte används längre, eller håll utkik på Tradera.

Släng upp en köpes-annons här på forumet, säkert någon som har något gammalt stående som inte används längre, eller håll utkik på Tradera.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Såväl oscilloskop som labbplatta är bra att ha men innan man skaffar dessa bör man skaffa sig grundläggande kunskaper om ellära och den matematik man behöver. Detta görs lämpligast genom att köpa en bok eller söka på Ellära A på Google.
Om du har fokus att få ordning på din Fuzz Face inom rimlig tid kan du börja med att läsa mitt inlägg jag gjorde 00.59 2012-02-15. Där får du tips om hur du kan labba med kretsen utan att behöva löda. Du måste naturligtvis löda tillbaka R5 så att transistorns arbetspunkt återställs till sitt ursprung innan du labbar enligt den instruktion jag gav i inlägget.
Om du har fokus att få ordning på din Fuzz Face inom rimlig tid kan du börja med att läsa mitt inlägg jag gjorde 00.59 2012-02-15. Där får du tips om hur du kan labba med kretsen utan att behöva löda. Du måste naturligtvis löda tillbaka R5 så att transistorns arbetspunkt återställs till sitt ursprung innan du labbar enligt den instruktion jag gav i inlägget.