Starta hacklab i Stockholm?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av dar303 »

Jag kan tyvärr inte då (ett annat möte) men vi kan fortsätta diskutera här eller på telefon i alla fall.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

blueint skrev:Jag såg en dokumentär om övergivna industriella platser. Där man bl.a visade övergivna kontor i centrala Stockholm för att dom hadde för små fönster mm. Kanske något att forska i?
Jag såg också det programmet, och en av dessa kåkar dom snackade om finns inte kvar längre. Det är ett stor hål i backen. Som detta hus
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det kanske finns andra "fynd" ? ;)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

http://www.diligentia.se/Vara-fastighet ... ?pid=32901

Nära centralen, lätt att nå norrifrån och söderifrån, promenad avstånd både till Clas och Kjell :wink:
Brukar aldrig vara problem med parkering, inte dom gånger jag tagit bilen dit.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Så ska vi bestämma att vi kör i morgon eller ska vi ta en annan dag?, och om vi ska köra, i så fall, var och när?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag säger ja!
Funkar 19 för er? Möjligen 18,30.

Var som för mig, men tar gärna en öl.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

18:30 eller 19 fungerar för mig, varsom fungerar, men någon öl blir det nog inte då jag nog tar bilen (om inte annat vill jag nog ha den för att köra hem till Ekerö senare...), kan ju dock ta en cola i stället ;)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Nära centralen?
Kan bestämma exakt imorgon?

Starta ny tråd med det kanske?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vi bör nog bestämma tid + plats nu...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Verkar bara vara du och jag som är intresserade.
Vi skjuter på det tycker jag, så iaf dar303 och toffie kan vara med.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Låter så, något förslag på datum?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan inte onsdag eller fredag, annars alla kvällar.

Helg går, men brukar ha ganska fullt.
midlet

Inlägg av midlet »

Hur har det gått med Hacklabbet?
Jag är intresserad av att delta på ett eller annat sätt. Bor i Hägersten och har ont om plats hemma och en oförstående sambo.....
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tror att detta kommer att ha svårt att få luft under vingarna därför att vi har lite olika idéer om hur detta bör göras. Vissa säger att vi ska skaffa en jättelokal mitt i stan och sen skaffa stora sponsorer och vissa vill hitta något billigt nära tullarna och börja lite blygsamt.
Jag har själv svårt att se att innerstadsgrejen kommer att funka men jag blir gärna motbevisad och hjälper då till, dock så kan jag inte ligga de hundratals timmar i förarbete som jag vet krävs. Förhoppningsvis fins det en grupp med folk här som har energin och tiden att göra det!

Man kanske borde kolla med lokala skolor som kan ha intresse i detta som t.ex konstfack undersöka eventuella eu-bidrag man kan få?

Jag bor också i Hägersten men har en förstående fru som låter mig ha ett privat l
Hacklab... :) Är det nåt speciellt du vill göra så länge så kanske du kan vara i min verkstad?
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag tror att det bästa sättet att lyckas är att minimera de fasta kostnaderna och börja smått. Jag vet att en del inte gillar idén att inte förlägga det i förorten till en början med men jag tror att det är nödvändigt om man inte får en solid helhjärtad sponsor från början. Man kan helt enkelt inte räkna med att man får tag i en 300 kvm stor industrilokal på Odengatan för 3000kr/mån. Det kommer att vara nödvändigt att enskilda gör uppoffringar i början. Sådana kan vara att några den första tiden måste stå för fiolerna avseende lokalhyra, försäkring osv. Detta kan anses vara riskkapital.

Låt säga att man hittar en lokal på 60 kvm så kan man nog räkna med att hyran blir ca 6000 kr/mån. Är man tio från början på projektet så måste alla dessa vara beredda att betala 600 kr/månad eller 7200kr/år för detta. De flesta klarar av en sådan utgift men frågan är om man tycker att det skulle vara värt det?

Jag har tex en lokal i förorten på 30 kvm som jag betalar 2000kr/mån för. Jag klarar av det eftersom det inte innebär någon nettokostnad för mig eftersom intäkterna från min sidoverksamhet som jag håller hus där ger mer. Men det kan ge en indikation på prisläget.
Skriv svar