Köprecension av 40 W Laser från Kina

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lond

Re: Köprecension av 40 W Laser från Kina

Inlägg av lond »

Det är den rosa nålen, på jobbet använder vi dom till att manuellt dispensera lod, lim & fluss. Den gröna är riktigt grov :)
Passade fint på M5-gängan på luftnippeln.

/// Marcus
danielb

Inlägg av danielb »

Hej lånar tråden med en fråga: Fick hem en liknande maskin dock med ett dylikt lihuiyu kort och ej Moshisoft utan Winseal, Laserdrw samt Corellaser programvara.
Har ej fått prova denna mackapär ännu, vid första uppstart och när jag tryckte på laserknappen så slår den över från högspänningsanslutningen på röret till chassiet liknande som i detta klipp:
Har kollat anslutningarna och det verkar ok, kan röret dött i transporten eller rent utav frusit sönder temperaturen var -34 vid leverans och när jag öppnade lådan var det vattenrester i röret samt slangar.
Har kylvattnets renhet potential att skapa liknande överslag, provkörde med kranvatten?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Du ser inga skador i kabeln eller om den ligger nära någon metall? Skall sitta en stor isolerande bricka i genomförningshålet, så att HV-kabeln blir centrerad.

/// Marcus
danielb

Inlägg av danielb »

På denna gick den genom ett ganska trångt oisolerat plåthål, provade att dra om den så den ligger med större luftgap ca 10 mm runt om, samt att jag isolerade på röranslutningen ytterligare med vulktejp och smetade på 3 lager självhäftande plastfolie på krinliggande metallytor.
Den slår ändå hål på vulktejpen vid rörets högspänningsanslutning då jag vrider på strömmen lite mer, på lägre effekt blir det bara ett hissande ljud och inget genomslag. Hade även tunt papper på en spegel för att kolla något utfall men det är helt opåverkat.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Är den korrekt ansluten i den andra ändan?

edit:

HV-anslutning:
Bild

"Jord"-anslutning (går till ett motstånd och strömmätning):
Bild

/// Marcus
Senast redigerad av lond 20 januari 2013, 16:25:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kan du se om det finns några sprickor i den inre glasröret på laserröret? Har gasen läckt ut finns det inget som leder spänningen till den andra anslutningen.

/// Marcus
danielb

Inlägg av danielb »

"Jordanslutning" går direkt till ampermätares ena anslutnings punkt, 0 ohms resistans tappar 3 ohm över mätaren och går vidare till jord på nätaggregatet/chassie med en total resistans på 3ohm.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Skall nog vara korrekt, har inte mätt på min. Skall gå ner i källaren och mäta.

/// Marcus
danielb

Inlägg av danielb »

Ser ingen spricka direkt, men nu har det dykt upp lite kondens vid spegeln i kortändan så troligen borde man väl kunna fastställa ett behov av ett nytt rör, får prova min lycka med säljaren.
Har någon tips på god källa till reservrör ifall detta inte lyckas, kan ju även vara bra att ha en reserv i framtiden.
Tack för hjälpen Lond!
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Var nere i källaren och mätte + kollade till pannan då det är -17°C ute.

Grön kommer från lasern via 1K motståndet till ampere-mätaren (3 ohm) röd och kommer tillbaka som svart och då är ansluten till den svarta återledaren till HV-trafon + chassi-jord.
Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ang extrarör, favoriten bland dom som bygger egna lasrar brukar vara Coletech: http://cncoletech.com och speciellt deras Long-Life lasrar (finns dock bara i 80W och uppåt, så dom lär ju inte passa utan ombyggnad), men dom har även vanliga "standard" 40w rör.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om rören är sprucket bör det inte komma in vatten då? Trist annars, rör kostar ju en tusenlapp.

Lägger upp några bilder på mina modifieringar.

"Air-assist" av en CPU-fläkt från en laptop. Blåser ut brandlågan och gör snyggare snitt. Kan göras snyggare men har inte orkat då det fungerar rätt bra. Smältlim och silvertejp.

"Laser aim" av 2st linjelasrar, visar hyggligt var arbetet kommer att börja (mycket vibrationer i maskinen får linserna att röra sig)

Hållare för arbetsstycket togs bort och ersattes av plåtgaller för att ge bättre stöd till materialet. Funkar "sådär", letar efter bättre alternativ.
laser1.jpg
Flatkabel och lim ger strömförsörjning. Fick för mig att man kanske vill stänga av laser eller fläkten ibland, men varför skulle man vilja det?
laser2.jpg
Burk med luftgevärskulor (2st) fungerar som tyngd och håller arbetsstycket stilla. Motverkar även om arbetsstycket har slagit sig lite.
laser3.jpg
Det blev en "förkortning" av en studiomikrofon, nu får den plats i väskan. Passade på att infoga en adapter för väggvårta så att den inte behöver gå på batteri när man är hemma.
laser4.jpg
danielb

Inlägg av danielb »

Tuben har fått stå nära kallraset vid ett 2 glasfönster i natt och nu ser man tydligt vattendroppar på insidan av ytterröret, dock svårt att fotografera bra med den enkla kamera jag har.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Då har du troligen en eller flera sprickor i ditt laserrör :( Kylvattnet skall bara finnas mellan rör 2 och rör 3 (utifrån räknat).

/// Marcus
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Är inte lasern det innersta röret / mittenröret? Utanpå detta rör så sitter det ett rör till med kylvatten?

Kondensen ser ju ut att vara på det yttre röret.

BTW, det står att man ska vara jätte noga med att det inte får finnas luftbubblor i röret. Detta för att luftbubblorna inte kyler laserröret och således finns det risk för att röret spricker där det inte är kylt.

Nu är det helt jäkla omöjligt att bli av med luftbubblorna utan att luta hela 20kg lasern 45 grader fram och till baka, kortsida / kortsida. Till råga på allt så kommer det alltid in lite luft via kylvattnet.

För mig har det i alla fall fungerat bra med bubblor i kylningen.

Det är ju spännande att veta vad Kinesen säger.
Skriv svar