Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Det kommer snabbare än du kan ana, förbered för stöd
Agwan

Inlägg av Agwan »

Du menar att de skall börja kasta efter ett tag?

Det blir ett helv***e att sätta in stöd eftersom det inte finns något svarvat i ändarna.
hummel

Inlägg av hummel »

Jag har svarvat ändar på kulskruvar, det går fast det är hårt. Säg till så hjälper jag dig.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja, jag säger till om jag kommer fram till att det behövs.

Som jag ser det så blir systemet överbestämt om man sätter en lagerbock i andra änden. Det går alltid att dra en rät linje genom två punkter, men genom tre går inte lika lätt om de inte är absolut på en linje. Det blir bara spänningar systemet. Har man tunnare eller längre kulskruvar än jag har, eller roterar dem väldigt fort, så riskerar man att de börjar kasta, så därför behöver man en lagerbock i andra änden. Men mitt går så sakta och skruvarna är så jäkla grova, att det inte finns den minsta tendens till kast när jag kör.

Finns det någon fler anledning till att ha stödlager i andra änden?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Nej. Det tror jag inte. Ändlagret i andra ändan är bara till för att ta upp radiella krafter.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu så går alla axlarna. Hållare för spindelmotorn är beställd, så den kommer väl nästa vecka hoppas jag. Efter det är det väldigt nära provkörning.

Edit: Bromsarna fungerar med drivarna också, det är bara att koppla som i schemat i databladet till drivaren så släpps bromsarna när motorn börjar reglera och låser bromsarna när drivaren slutar reglera (inhibit aktiv eller något fault).
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu har jag (vi) kört de första raderna G-kod genom hela systemet ut till alla axlarna. Jag fick hjälp av en polare som kör lite på några egna maskiner. Vi fick fram en jättefin låda, 15cm hög 30cm bred och 60cm lång och i virtuellt material eftersom jag fortfarande inte har spindelmotorn monterad.

Körde lite repeterbarhetsmätningar. Och att gå till en position från höger eller från vänster diffar 14µm på X-axeln om det är obelastat. X-axeln är den som har sämst förutsättningar. Däremot om man tar i och drar riktigt ordentligt i sämsta punkten på X-axeln så kan man få den att shifta runt 500µm. Det finns några ställen på X-vagnen där förbanden är svaga och jag har redan planerat att förstärka dem där. Men hoppas kunna göra de bitarna i maskinen själv och hoppas att det skall bli en hel del bättre då.

Jag har dålig känsla för vilken kraft det verkligen är i maskinen när man kör i olika material. Motsvarar mina "tar i och drar riktigt ordentligt" kraften när man kör i plast, trä, alu, stål eller volfram liksom.

Edit: En liten film http://www.youtube.com/watch?v=XoW2PbiQdF4. Har inte stort rum nog för att kunna filma med iPhonen på andra ledden. För liten FOV.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Har beställt några pinnfräsar, en spännhylssats, vakuumpump och ett litet vakuumbord nu så att det skall gå att köra när väl spindelmotorhållaren kommer.

Verkar som att typ samma vakuumpump kan kosta väldigt olika. 2000:- hos Sorotec.de för en 550-Wattare 9000:- för en 400-Wattare hos cnc-plus.de. Köpte 550-wattaren på Sorotec.de. Den borde väl kunna duga till.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ni har vi (eller snarare min far) provskarvat en kulskruv. Vi tog biten jag kapade av Z-skruven, delade den i två och skarvade ihop.

Han svarvade ett ganska så stort hål i den första delen av skruven. Och så en tapp i andra. Sjukt hård yta tydligen, det gick inte att svarva med svarvstålen han hade direkt, utan han fick slipa om dem för att de skulle hålla. Som ni ser här http://www.youtube.com/watch?v=byWF_gpAmNY så blir spånorna lite varma.

Jag var lite tveksam till att limningen skulle hålla, men han påstår att de limmat stålnav i alu-fälgar på det här sättet tusentals gånger och det har aldrig blivit något brott i limningen. Och ganska så mycket kraft på de fälgarna också. Man skall komma ihåg att min fräs inte blir något som fräser höghastighet i stål.

Bilden visar väl inte så mycket egentligen, men det finns en skarv där någon stans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Agwan 1 november 2011, 08:13:42, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Men hur fungerar det, det är ju det som är intressantast!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Han säger att det var väldigt lätt att upplinjera och att muttern går bra över skarven. Men det här var bara provet, skarvningen på riktiga skruven kommer kanske om några veckor. Vi får se hur sugen jag är på att köra fräsen med den size den har nu ett tag först.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Och nu har spindelmotorhållarna ramlat in, skall provas ASAP.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag tror mig ha löst alla problemen jag haft med Granite Devices servomotordrivare. Jag har hela tiden försökt få dem att fungera med hall-givare, eftersom jag vet att det sitter såna i motorerna. Det finns tydligen inte någon jättebra standard för hur de skall sitta, och dessa kanske sitter lite annorlunda då.

Kör jag utan hallgivare så har det fungerat bra hitintills.
Agwan

Inlägg av Agwan »

UP AND RUNNING! Som sagt, fick spindelmotorfästet idag. Lite strul med att installera pluginet för VFD:n, hade visst bytt dator sedan jag körde den sist. Och hade glömt bort hur jag gjorde då, dvs läsa i manualen. :) Efter att jag installerat nått .NET-tjaffs så spann den igång.

Hittade lite gammal G-kod som en god vän lämnat när han hälsade på senast. Så den matade jag in. Resultat? Se själv: http://www.youtube.com/watch?v=QC-ySorNum0

Sedan fick jag mail nyss från Webhallen, rackskåpet jag beställt har kommit, och datorn som skall vara till fräsen samt kylanläggningen till spindelmotorn.

Fråga: Hur länge törs man köra motorn utan kylning? Bör man hälla i lite vatten så att det finns något som kan koka om det vill sig illa?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag skulle inte köra den kontinuerligt över huvud taget utan kylning faktiskt! Korta stunder kanske men fixa fram kylningen så fort du kan, en akvariepump och en hink räcker för test!
Skriv svar