The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Berätta om dina pågående projekt.
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

orvar-e skrev:mumma ....... ca 17.5kW ur 2.55kg inte illa, stax över 20 kusar, (ca 23 hk) ...... :)
Bara det fanns schysta batterier man faktiskt hade råd med. Tänk å intergrera den i en (min) elmopped.........
3750 kr/kWh är svårslaget!

Gräver man tillräckligt djupt i fickorna så går det nog att lösa. :wink:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av orvar-e »

:humm: ...... hur tänker du nu ....
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

<3st Mongoose Pinn'r ~20k styck!?

Nä jag köpte dom av Vallåsen Bike park för 8k styck. Det är uthyrningscyklar som dom säljer ut nu i slutet av säsongen.

<Länk till 4kW navmotorn för bakhjulet? Funkar den även med drevkassett?
http://www.ebikes.ca/store/store_motors.php
http://www.crystalyte-europe.com/home.php?cat=256

-En varning: Den är tung! 10kg i bakhjulet kan bli besvärligt om man inte har en stabil sving.

Jepp, tror att det funkar med 6 eller 7 vxl. Det bästa är att köpa en kassett från samma ställe som man köper motorn så vet man att den passar.
Den är specad för ca 2kW, men det är väldigt lågt för den motorn. 4 kW kontinuerligt är min egen uppfattning. Jag försöker få lite data från personer som använder motorn. Jag vet en som har plockat ut 18kW men har modifierat den lite. Sen när det handlar om peak effekt så kan motorn leverera bra mycket mer, tex vid acceleration.

Motorn finns i olika antal lindningsvarv. Detta avgör KV värdet (rpm/Volt). Anledning är för att man ska kunna välja motor efter batterispänning och önskad topphastighet. x5300 serien finns som 5302=2 lindningsvarav, 5303=3, 5304=4, 5305=5, 5306=6.
Ju fler antal lindningsvarv dessdå långsammare går motorn för en given spänning. Vridmomentet ökar med samma faktor som varvtalet minskar så toppeffekten blir den samma.

Med 26" hjul
x5302 kan du skippa, den är för tuff mot controllern
x5303 Fortfarande ganska tuff mot controllern, men om man håller sig inom rimliga effektnivåer så går det bra.
x5304 Lämplig för 36-60V, sen börjar det gå för fort. 66V = ca 70 km/h
x5305 Det sägs att den har lite sämre verkningsgrad. Lämplig för 48-72V.
x5306 Detta är motorn som jag har tänkt att använda. 75V ger ca 55 km/h på backen. Tyvärr har inte företagen jag länkade till motorn i sin webshop, kan hända att dom kan beställa hem. Jag håller på att starta upp en business runt EV delar och hoppas på att jag kan köpa några samples av x5306 direkt från Crystalyte.

Den här online simulatorn är riktigt bra för att jämnföra motorer och batterispänningar. http://www.ebikes.ca/simulator/



<8st 22,2V 5Ah = 88,8V 10Ah vilket ger en urladdningsström (C) på 200A och 300A peak. Skulle räcka till Colossus motorn. (Bara 3300SEK..)

Holy macaroni! Med det effektuttaget så kommer Vingnern att bli luftburen!! :twisted: :D

<Jag hade först tänkt köpa en ny biltema cykel, sen en beg, men till slut efter en hel del surfande så beslöt jag mig för att skaffa en beg märkescykel.
Och då hittade jag en Vingner från 98 nära mig som jag gav 600kr för..

Det var klokt att satsa på något av kvalitet. Den ska ju vara rolig att köra och då krävs det mer än bara en stark motor.

<Jag hade tänkt bygga som din med motorn där tramporna skall sitta, men finns det billiga och kraftfulla navmotorer så kanske det blir den lösningen.

Det är ju mycket enklare med navmotor om man vill komma igång. Dock så är det inte lika ingenjörsmässigt utmanande men däremot så blir det oftast en mer robust konstruktion.

RC-setupen blir grymt effekttät och en väldigt cool lösning! Det går att lösa så att man har tramporna kvar och motorn driver via det vanliga drivpaketet. Bild


Det blev ett långt inlägg, men det blir lätt så när man ska försöka täcka upp många aspekter. :oops:


/Göran
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

orvar-e skrev::humm: ...... hur tänker du nu ....
Menar du att gräva i fickorna? :wink: :D

kr/kWh tog jag upp för att det är ett bra sätt att jämnföra kostnad mellan olika batterier oavsett batterispänning eller Ah.

Tex Turnigy LiPo 12s 20C, nom 22,2V, 5Ah, $54

22,2V * 5Ah = 111 Wh = 0,111 kWh

1kWh / 0,111 kWh = 9,01 (Det går alltså ca 9 Lipo pack på 1 kWh)

9 * $54 = $486 * 7,7 = 3742 kr (dollarkurs=7,7 kr)

/Göran
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

orvar-e skrev:Det är batterierna från e-bay, nån som provat dessa? De finns i lite olika utförande, 24, 36 och 48 volt. De verkar inte fixa nå högre strömmar max 3C ....
http://shop.ebay.com/i
Det är extremt lågt pris! I dessa fall får du nog vad du betalar för.

Ping battery är väl det billigaste LiFePo4 som jag skulle lita på. http://www.pingbattery.com/servlet/StoreFront


/Göran
Joe
Inlägg: 1805
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Joe »

CivilOlydnad skrev:<8st 22,2V 5Ah = 88,8V 10Ah vilket ger en urladdningsström (C) på 200A och 300A peak. Skulle räcka till Colossus motorn. (Bara 3300SEK..)

Holy macaroni! Med det effektuttaget så kommer Vingnern att bli luftburen!! :twisted: :D
Nja nu var det inte så jag menade.. 10Ah ger iaf en lite större aktionsradie än 5Ah. Men jag skulle behöva räkna närmare på hur långt man tar sig på 10Ah.
88V och 62A blir ca 5,5kW så det ska nog räcka väl om man räknar på ~1kW kontinuerlig på skogsvägar / stigar.
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av övrigt »

Göran, en praktisk fråga. Hur gjorde du för att linda av motorn? Va inte tråden lackad på plats? Hur löste du upp lacken?
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Mina lindningar var indränkta i nå´t epoxy-liknande material och gick inte linda upp för hand. Jag satte upp statorn i fräsen och fräste av lindningarna på ena kortsidan. Sen tog jag en skruvmejsel och delade lindningarna från den frästa sidan. Då kunde jag få tag på mindre delar som jag kunde pilla upp och dra bort med en näbbtång. Jag provade att värma men det gjorde ingen större skillnad.

Det ska inte vara så svårt att få bort lindningarna, dom flesta verkar kunna linda upp motorn enkelt för hand.
Bild


/Göran
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av övrigt »

Tack!

Tog mig just igenom samma med en mindre motor. Mycket jobb där...

Passar på att tacka för länkarna
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Jag tog en längre tur idag med blandad körning och hade en genomsnittsförbrukning på 19 Wh/km.

I skogen på stigar och grusvägar med en cykel som är utväxlad för ca 55 km/h så kan man nog räkna med 20 Wh/km vid lugn körning och mycket tillförd pedalkraft, 30 Wh/km vid hård körning och väldigt lite eller ingen tillförd pedalkraft.


/Göran
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

övrigt skrev:Tack!

Tog mig just igenom samma med en mindre motor. Mycket jobb där...

Passar på att tacka för länkarna

Pain in the ass! Eller hur?

Hade du kört sönder den eller gjorde du det av egen fri vilja?

Vad är det för motor?

/Göran
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av övrigt »

En sånhär som jag köpte två stycken av när dom reade ut dom för ca $10/st nyligen.

Blev duktigt mycket småbitar av fin koppartråd liggandes ja. Sen fick jag iden att sånhär Vanish oxi-action kanske kunde lösa upp lacken/epoxin. Men den löste bara upp den guld-orangea turnigy-färgen som blev fult fläckigt mjölkvit typ...

Motorn va helt ny när jag öppnade den. Ville testa att linda om den med betydligt fler varv för att sänka dess Kv ordentligt. Mest för att lära mig och kanske skaffa erfaranheter för framtida vindkraftverk med större liknande motorer. Att de ska snurra så fort som de gör är ett problem där.

Intressanta siffor du kom med. Och kul att köra ute i skogen :). Min elcykel med 36V navmotor (700W kit fr mrmister-samköpet) drar ca 6-7Wh per km om jag själv trampar lite grand, så att de inte ser misstänksamt ut men utan att anstränga mig typ. Blandad körning med top ca 35km/h.
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Hur blev resultatet av omlindningen? Lindade du på samma sätt fast med fler lindningsvarv?

700W...inte lagligt...naughty you!
6-7 Wh är bra med tanke på att du ändå toppar 35 km/h. Är det i skogen eller på asfalt?


/Göran
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av övrigt »

hehe 10% av vad du har ju ;)
på asfalt och större sträckan ren transport utan att släppa full gas.

Asså tanken var att linda om på samma sätt med eftersom jag var tvungen att göra som jag gjorde med lindningarna så vet jag inte hur de låg. Men egentligen utan att veta vad jag gör så tänkte jag testa såhär (enl första inlägget). Men inte förrän jag köpt tråd :vissla:

Motorn har 12 spolar och 14magneter. Samma som på din va?
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Jepp min 12 spolar och 14 magneter.

Hur mycket vill du sänka varvtalet?

Om du lindar motorn i Y isf Delta så sänker du varvtalet med 1,73. Då blir det lättare att komma ner till låga varvtal.

Tex. Om din motor har ett KV=1100 rpm/V och du lindar om den till Y så sänker du varvtalet till 1100/1,73= 636 rpm/V
Lägger du sedan till ett par varv på varje spole låt säga från 6 till 8 varv, så får du 636 / (8/6) = 477 rpm/V.


/Göran
Skriv svar