<3st Mongoose Pinn'r ~20k styck!?
Nä jag köpte dom av Vallåsen Bike park för 8k styck. Det är uthyrningscyklar som dom säljer ut nu i slutet av säsongen.
<Länk till 4kW navmotorn för bakhjulet? Funkar den även med drevkassett?
http://www.ebikes.ca/store/store_motors.php
http://www.crystalyte-europe.com/home.php?cat=256
-En varning: Den är tung! 10kg i bakhjulet kan bli besvärligt om man inte har en stabil sving.
Jepp, tror att det funkar med 6 eller 7 vxl. Det bästa är att köpa en kassett från samma ställe som man köper motorn så vet man att den passar.
Den är specad för ca 2kW, men det är väldigt lågt för den motorn. 4 kW kontinuerligt är min egen uppfattning. Jag försöker få lite data från personer som använder motorn. Jag vet en som har plockat ut 18kW men har modifierat den lite. Sen när det handlar om peak effekt så kan motorn leverera bra mycket mer, tex vid acceleration.
Motorn finns i olika antal lindningsvarv. Detta avgör KV värdet (rpm/Volt). Anledning är för att man ska kunna välja motor efter batterispänning och önskad topphastighet. x5300 serien finns som 5302=2 lindningsvarav, 5303=3, 5304=4, 5305=5, 5306=6.
Ju fler antal lindningsvarv dessdå långsammare går motorn för en given spänning. Vridmomentet ökar med samma faktor som varvtalet minskar så toppeffekten blir den samma.
Med 26" hjul
x5302 kan du skippa, den är för tuff mot controllern
x5303 Fortfarande ganska tuff mot controllern, men om man håller sig inom rimliga effektnivåer så går det bra.
x5304 Lämplig för 36-60V, sen börjar det gå för fort. 66V = ca 70 km/h
x5305 Det sägs att den har lite sämre verkningsgrad. Lämplig för 48-72V.
x5306 Detta är motorn som jag har tänkt att använda. 75V ger ca 55 km/h på backen. Tyvärr har inte företagen jag länkade till motorn i sin webshop, kan hända att dom kan beställa hem. Jag håller på att starta upp en business runt EV delar och hoppas på att jag kan köpa några samples av x5306 direkt från Crystalyte.
Den här online simulatorn är riktigt bra för att jämnföra motorer och batterispänningar.
http://www.ebikes.ca/simulator/
<8st 22,2V 5Ah = 88,8V 10Ah vilket ger en urladdningsström (C) på 200A och 300A peak. Skulle räcka till Colossus motorn. (Bara 3300SEK..)
Holy macaroni! Med det effektuttaget så kommer Vingnern att bli luftburen!!
<Jag hade först tänkt köpa en ny biltema cykel, sen en beg, men till slut efter en hel del surfande så beslöt jag mig för att skaffa en beg märkescykel.
Och då hittade jag en Vingner från 98 nära mig som jag gav 600kr för..
Det var klokt att satsa på något av kvalitet. Den ska ju vara rolig att köra och då krävs det mer än bara en stark motor.
<Jag hade tänkt bygga som din med motorn där tramporna skall sitta, men finns det billiga och kraftfulla navmotorer så kanske det blir den lösningen.
Det är ju mycket enklare med navmotor om man vill komma igång. Dock så är det inte lika ingenjörsmässigt utmanande men däremot så blir det oftast en mer robust konstruktion.
RC-setupen blir grymt effekttät och en väldigt cool lösning! Det går att lösa så att man har tramporna kvar och motorn driver via det vanliga drivpaketet.
Det blev ett långt inlägg, men det blir lätt så när man ska försöka täcka upp många aspekter.
/Göran