Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Berätta om dina pågående projekt.
JustNeed

Re: Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Inlägg av JustNeed »

clazzypix: Så vad du säger är att den har röda, gröna och blå lysdioder istället för röda, gröna och blå lysdioder?
Nerre

Inlägg av Nerre »

zeylon skrev:Jag tror att du driver med oss. En person som har fått högsta betyg i fysik på NV-programmet (som du påstår) kan omöjligt vara så kass att han inte ens kan skilja på serie- och parallellkoppling och inte fattar hur strömmen går i en koppling. Det här är ju grundskolekunskaper för bövelen!!
Jag vet att när jag gick på gymnasiet fanns det flera plugghästar i klassen som alltid fick alla rätt på proven, men en vecka efter provet (när kunskaperna skulle användas i nåt annat ämne eller den fortsatta kursen) så mindes de ingenting.

Samma sak när jag pluggade på KTH. Minns en föreläsning där halva salen hojtade "Stopp! Vad gjorde du där? Vi fattar ingenting." och föreläsaren svarade "Det här ska ni kunna, för att gå den här kursen ska ni ha klarat Matte B och där ingår det här!". (Tror det var diffekvationer det handlade om.)

Alldeles för många pluggar bara för att klara provet/tentan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

clazzypix skrev: Par kannorna har separata dioder för de 3 grundfärgerna. Inte RGB dioder.
Det spelar ju ingen som helst roll när det handlar om vilka våglängder på ljuset man kan få ut.

Kollar du på ljuset från en sån med en spektrometer så får du i princip tre "stolpar" som du kan variera höjden på. Du kan INTE flytta stolparna i sidled (d.v.s. få en annan våglängd).
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

zeylon skrev:Prova att löda på lite "skräp" först så att du får in snitsen.

En tabbe som de flesta gör är att värma på tennet i stället för på det som ska lödas.
Alltså - värm först lödstället. Tillför sedan tenn.
Använd inte för mycket tenn.

http://www.dummies.com/how-to/content/s ... g-101.html
http://curiousinventor.com/guides/How_To_Solder

Det finns lite på youtube också: (Titta på den här!)

Bra tips! Det var förutseende. Jag hade nämligen tänkt höra mig för vilka nybörjarmisstag som är vanliga vid lödning, hur man ska mata fram sitt lödtenn, o.s.v. Kommer definitivt att kika på guiderna. Dessutom köper jag ett gäng extra motstånd och provlöder med. Har ett antal kort till övers så det får bli läromaterial av ett.
Nerre skrev:Alldeles för många pluggar bara för att klara provet/tentan.
Jag vågar nog sålla mig till den skaran, ja. Men för att kunna välja utbildning efter gymnasiet underlättar det med höga betyg. Man kan inte vara intresserad av allting under tonåren, men jag är glad att jag fått upp ögonen för elektroniken nu i och med detta initiativ, och att förhöra mig på judiska högtider vore t.ex. också ganska hopplöst, även om jag visserligen kommer ihåg en del namn nu märker jag. Fast att skriva Mvg på proven är precis som du säger bara en fråga om ork, och kan minst sagt vara ett hästjobb ibland. Ja, hela upplägget med betyg kommer förmodligen alltid att kräva sin tribut som plugghäst för den som har ambitioner. Men diskussionen hör inte hit och vi avslutar den nu.

Och så till topic...

För jag tänkte beställa resten av stoffet snart men funderar på en sak. Jag skulle behöva motstånd på 76R men electrokit har bara resistorer på 75R. Skillnaden är minimal och påverkar förhoppningsvis inte. Eller? Jag tänkte bara på om det kunde vara något fuffens med att många små skillnader bäddar för en betydlig felmarginal. Eller något? Kan jag köra på 75R?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

75 eller 76 ohm spelar ingen roll.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Perfekt!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Normalt har ju motstånden en tolerans på 10%, så det där 75 kan variera mellan 67,5 och 82,5.

Desssutom är det ofta "badkarskurva" på fördelningen eftersom man börjar med att sortera ut de som ligger närmast värdet och märker dem med lägst tolerans.

Så de som klarar 1% märker man med 1%. Och av de som inte klarar 1% kollar man vilka som klarar 5%, de märker man med 5%. Och sen kollar man vilka av resten som klarar 10%.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Dags för lödning!

Får börja med att tacka zeylon för den fina länken "curiousinventor". Lärorikt så det förslår!

Så nu har jag en ungefärlig bild av hur en lödning går till och vad som är en korrekt placering av lödtoppen, hur snabb man bör vara, o.s.v. Däremot uppstår givetvis ett par frågor.

För det första dessa rengörande moment. Till att börja med ges informationen att lödtoppen bör rengöras inför varje fog ("joint"?), men samtidigt ser jag hur han löder runt 8-12 gånger utan att avbryta. Så hur ofta bör man rengöra lödtoppen och hur viktigt är detta, för ingen av er har gjort mig uppmärksam på detta ännu, och vad är det för ämnen han använder för att göra rent ("Wiping the iron on an edge of a hole cut into a sponge can help to remove oxides easier, and also allows waste to fall away. A dry cleaner can also be used.")? Hur och hur ofta gör ni rent lödtoppen?

Samt detta med att avlägsna "flux" i efterhand, när han penslade på någon typ av alkohol. Hur pass viktigt och exakt vad gjorde han?

Behöver jag införskaffa fler saker? Bör man kanske dessutom ha någon typ av skydd - glasögon? handskar (vilket han visserligen inte hade)? - när man löder? Samt kanske något som håller fast experimentkortet?

Hittade en intressant översiktlig lödkurs hos "Kennetshem": http://www.kennethshem.se/Loedkurs.htm - Och tänkte höra hur ni ställer er till följande: "Skall man följa reglerna så skall ni nu klippa av benen till ca 2-3mm längd innan ni löder. Men för en nybörjare kan det vara lättare att löda först. Så ni kan med gott samvete klippa av dem efter det att ni har lött fast komponenten." - Så vad rekommenderas? Löda först eller kapa först?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Löd först och klipp benen sen, om du inte tycker att de är i vägen för mycket, dvs gör som du vill.
Rengör spetsen om det ser ut att behövas. Det är inte raketforskning.
Rengör hela kortet efteråt (dvs bort eventuellt flussmedel) om du vill.
Behövs inga handskar.
Glasögon, kanske. Det har jag iofs aldrig tänkt på då jag alltid bär glasögon. Men visst, flussmedel KAN skvätta till.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tanken är att värma mönsterkortets kopparyta och komponentbenet på ett sådant sätt att när du väl tillför lödtennet så skall det omedelbart smälta samt via kapilärkraften sugas igenom det pläterade hålet och skapa en snygg lödfog även på ovansidan. Eller om dina labbkort är av ej genompläterad sort skapa en snygg "kurva" runt kopparön och komponentbenet.

Hur ofta du behöver göra rent spetsen beror på teknik och spetstemperatur samt hur flussmedlet beter sig.

Om du skall klippa benen EFTER en lödning så SKALL det vara med en enkelfasad tång, dvs klippbladen är bara vinkelslipade på ena sidan. Om du använder en dubbelslipad tång så går en chockvåg in i benet som kan skada komponenten eller lödfogen. Att använda dubbelfasade tänger på befintliga lödningar är ett stor no-no i all seriös produktion på mycket goda grunder.

Vanlig hederlig koncentrerad spolarvätska är billigt och enkelt tillgängligt samt funkar utmärkt för rengöring av fluss.

Stoppa inte händerna i munnen eller ät med fingrarna innan du tvättat dom efter lödning...
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Det här med att löda går banne mig åt skogen än så länge.

Har provat på ett tiotal av motstånden nu och har lyckats väl på något enstaka. Det jag råkar ut för är att lödtennet för det första inte smälter direkt när jag tillför det, utan jag måste liksom "dra" med lödkolven fram och tillbaka över hålet och benet för att det ska hända något. Hmm. Jag har kört på 30W vilket borde ha givit tillräcklig temperatur (men olika sammansättningar och tjocklek kanske påverkar detta - på min lödtenn står det "Ag 3.5, Cu 0.7, Sn") och funderar förstås på vad jag gör för fel.

Men tennet smälter ofta tillslut (ja, efter ett par sekunder extra än rekommenderade 2-3) fast då får jag inga helt blanka lödningar, utan det blir alltid "grått" runt själva komponentbenet. En grå prick just runt benet alltså. Vad kan det bero på?

Sen undrar jag från vilket håll man bör tillföra sitt tenn? Mot spetsen på lödkolven eller mot kanten på den, eller hur man ska säga. Hmm...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Kolla om du kan få tag i lite blyat tenn, och sen fluss fluss fluss!
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Allright!

Jo, har förstått att fluss is the shiet, och numera även att mitt blyfria ska vara lite svårare att få att smälta (enligt guiden på curiousinventor). Den snubbens lödtenn smälter ju nästan i förväg!

Fast tennet innehåller väl redan fluss, så det ska jag väl inte behöva tillföra ytterligare? Och blyat... kändes mindre hälsosamt men det kanske inte påverkar. Kan ångorna vara farliga att andas in?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Benet sticker upp ur hålet, sätt lödspetsen mot benet och kopparytan. Vänta en-två sekunder, tryck tennet mot spetsen/benet/kopparytan (dvs i den punkt där allt möts), eftersom tennet även nuddar spetsen borde det smälta direkt samt rinna ut över koppytan. Tillför lagom med tenn, sluta tillföra tenn men håll kvar spetsen någon sekund medan tennet flyter ut. Ta bort spetsen, nu är det viktigt att benet inte rör sig medan tennet stelnar, då får du en matt yta vilket avslöjar en kass lödning.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Att du måste dra fram och tillbaka för att få något att hända låter som att du inte får tillräckligt bra kontakt mellan spetsen och det som skall lödas. Se till att spetsen är riktigt ren, smält på en ordentlig "klutt" tenn på spetsen och torka sedan av den, spetsen borde då se blank och fin ut. När du sedan skall löda kan du prova med att tillföra en gnutta tenn till spetsen innan du löder, bara precis så att det du ser en liten minidroppe i änden. Detta hjälper dig att få ordentlig kontakt mellan spetsen och komponenten så att värmen förs över mer effektivt.

Se även till att komponenterna du försöker löda ihop är rena. Om du har kladdat mycket på bitarna så kan du behöva ge dem en liten omgång med en "skotte" (en sån däringa tvättsvamp du vet) för att få bort oxid. Det kan även räcka att tillföra extra fluss förutom det som redan finns i lödtennet.

Att de lödningar du lyckats med ser matta ut kan mycket väl bero på att du använder blyfritt lödtenn. Blyfritt har en tendens att se väldigt matt och tråkigt ut även om man gjort allt rätt. Killen i videon använder inte blyfritt.

Tilläggas bör att jag inte är en expert på något vis, pratar bara av egen erfarenhet.
Skriv svar