H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

tjusigt! :shock:

men vart får alla tag i sina maffiga alu profiler?
H.O

Inlägg av H.O »

Dom jag har använt är överblivna från projekt på mitt jobb - dom var alltså begagnade när jag lade beslag på dom men ändå i hyffsat skick. Dom jag har som grund i maskinen är 90X180mm och är av fabrikat BOSCH. ITEM är ett annat populärt fabrikat och säljs av i sverige av ALUFlex men det finns även andra fabrikat.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

H.O, jag såg att du har "riktiga" knappar på din manöverpanel. Hur får du dem att snacka med Mach3, har kikat i manualen efter det och hittat lite om någon extra grunka som skall funka som ett extra tangentbordsinterface (ultimarc Ipac). Är det så du gjort ockå? eller finns det enklare sätt? Jag har börjat inse hur bökigt det är att sköta nollning mm via datorn, vill ha en liten dosa i handen istället så därav frågan.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om jag inte minns helt fel så är det väl en Xkeys Matrix som H.O. har använt...?

http://www.x-keys.com/custom/xkmatrix.php
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Toppen, tack för tippset. Men alla handhållna MPG´s, de brukar ju också ha lite knappar för att ex välja vilken axel som skall snurra. Har de något liknande då eller finns det något enklare/billigare sätt? Det går inte att starta ett macro vid signal på en av ingångspinnarna tex.? :?:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom flesta handhållna MPG's går in på en extra paralellport.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Ja, men det är lugnt. Jag har förhoppningsvis snart en till. Men hur gör de för att skicka "trycksignalen" till mach3 via LPT2 porten då? något fiffigt mellan program?
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Precis som Meduza säger så använder jag ett X-keys matrix board. Från datorn sett så uppför det sig om ett vanligt USB-tangentbord. Sen har jag gjort en ny uppsättning "skärmbilder" med lite speciella hotkeys på dom olika funktionerna och programmerat X-keys kortet i enlighet med dom.

Nu mer finns det ju även MODBUS som är alldeles ypperligt till att koppla in manöverpaneler etc. Själva MPG'n alltså "ratten" ansluts enklast till en LPT-port men det GÅR att köra den över MODBUS men det krävs antingen en MODIO från Peter Homann eller lite egen firmware utveckling i till exempel en CUBLOC för att skicka informationen "rakt in i" Mach3.

CNC4PC har ett antal pendanter med MPG och ett antal knappar etc, vad jag vet så kopplas dom till LPT2 om man har en sådan.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Och, tack, då vet jag vad som gäller. Jag har varit sugen på en sådan från cnc4Pc, men nu börjar det sina i kassan. Man får väl önska sig en sådan i julklapp ;)
Användarvisningsbild
tudorr
EF Sponsor

Re: H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Inlägg av tudorr »

TIPS

Jag har vikt bälgar till min fräs av A4 fotopaper det blev :tumupp:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Bra tips, men finns det inte någon annan tråd där man kan tipsa? Är själv intresserad av ditt resultat men vill ogärna besudla Henriks tråd med detta. Skapa en ny bälgtråd eller finns det någon "tips-tråd" om "bi-ting" kring verktygsmaskiner? Själv har jag kört med vinylduk för trädgårdsdammar som jag fick av mor. Fotopapper tål väl inte så mycket fukt?
Användarvisningsbild
tudorr
EF Sponsor

Inlägg av tudorr »

Fotopapper tål väl inte så mycket fukt?

har haft papperet liggandes i vatten 24 timmar nu! ingen märkbar förändrig :D
H.O

Inlägg av H.O »

Tänkte väcka liv i den här gammla tråden igen....

Tanken VAR ju att uppgradera denna lilla maskin med BT30-spindeln jag byggde men den blev ju aldrig riktigt hundra i min regi och såldes sedemera till Morgons här på EF - och han hade bättre framgång med den än mig. Så nu fick jag ett ryck och tänkte uppgradera till en klassisk "kina-spindel". Hittade en 2.2kW på EBAY med kort uthäng som jag gillade, nackdelen är att det är 220V, hade föredragit 400V.

Redan under BT30-projektet så vattenskar jag ut bitar till en ny Z-axel som jag tänkte återanvända. Så för att fästa motorn i den konstruktionen svarvade jag en "kläm/fläns-adapter":
DSCF1160_resize.jpg
DSCF1162_resize.jpg
Fick till en riktigt bra/tight passning till motorns 80mm ytterdiameter, så här ser paketet ut monterat:
DSCF1165_resize.jpg
Spindel och Z-axelns bottendel:
DSCF1167_resize.jpg
Bottendelens baksida:
DSCF1168_resize.jpg
Motor, "kläm/fläns-adapter" och bottendel monterat:
DSCF1171_resize.jpg
Nästa steg blir Z-axelns bak/ryggsidan och sedan vattenkylningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Har själv vart nyfiken på dessa BT30 spindlar
Bild

Men får väl helt enkelt se vad du gillar den du köpte.. ;)
Terho

Inlägg av Terho »

Ser riktigt bra ut :)
Skriv svar