Vilket CAD program ska man lära sig ?

Allt som rör 3D-skrivare.
hummel

Re: Vilket CAD program ska man lära sig ?

Inlägg av hummel »

SeniorLemuren skrev: 23 april 2026, 20:19:05 Ok. Du har alltså använt denna länk: https://a360.co/4cCmIZf Jag försökte med den men fick : Unauthorized

Sorry. You don't have permission to access this page.

Så den har jag tyvärr inte haft tillgång till. Jag litade på att sketchen var ok tyvärr.
Jag använde denna fil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

FreeCAD har jag provat igen, stora framsteg på några år. Det är inte riktigt där ännu, vissa saker som inte funkar som jag tycker de borde (linear pattern t.ex. kan inte gå i två riktningar längs samma axis) och de verkar inte helt ha tagit in Realthunders förbättringar. Men det är ett pågående jobb.

Om FreeCAD fortsätter i den här takten är det nog förstahands valet för många inom 24 månader. Gratis, inget cloud, ingen konstant krympande box med försvinnande features som i Fusion. Var in i Fusion för att hämta ut en gammal ritning till pappers och blev bestört över hur mycket som flyttats till prenumeration, kan inte ens göra en ritning med mera än ett papper nu.

I finland har teknofascisterna gjort om bygglovslagen också så man får inte ge dom ritningar längre i PDF eller pappersformat utan det måste vara en CAD fil tillverkad enligt en viss standard som heter (Building Information Modeling) och t.ex. Fusion har inte stöd för det. Men det har FreeCAD. Tyvärr räcker inte det heller mera utan ritningen måste göras (eller godkännas) av nån med rätt certifiering också, vilket i praktiken betyder man måste ta till en arkitektfirma för allt man vill göra. Riktigt nedlåst, alla privata utlåsta, inget får man göra själv alltså. Fy fan alltså för hela det sjuka samhället.

Som tur är känner jag en som är byggnadsingenjör så han kan "stämpla" ritningarna, han blev också väldigt förbannad då han fick nyss om detta och menar det är inte lagligt att ej ta emot ritningar till pappers. Menar han kommer ta det till domstol sen när han har passligt, har han gjort förr och vunnit också. Hoppas han vinner bara.

Jag får nu vara glad om FreeCAD ger en möjlighet för mig att fixa ritningar digitalt oavsett, för jag kommer ju aldrig få nåt gjort om jag måste anlita en fucking firma att rita åt mig, gud va dyrt det skulle bli. Svartbygge blir bara mera och mera lockande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

hawkan skrev: 23 april 2026, 19:10:44 Vad är det för mening med en dxf-fil? Den har ju tappat allt vad Fusion-beroenden heter.
Det går ju inte att felsöka med det.
DXF är inte skapat för Fusion, utan för Autocad, någon gång på 80-talet.
De linjer som inte följer med är egentligen inga linjer, utan ett i Fusion inbyggt ritstöd, ungefär som att du använder ett rutat papper, följaktligen exporteras inte dessa linjer (eftersom de inte finns)
ASEA

Inlägg av ASEA »

DXF skapades väl för något slags grundläggande utbyte av ritningar med andra cad-program?
DWG var standard filformat mellan autocad-användare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, exakt.
DXF betyder Drawing eXchange Format.
Eftersom DWG är Autodesks egna propetiära filformat, så behövdes ett filformat så andra programvaror kunde läsa in ritningarna.
hawkan

Inlägg av hawkan »

DWG finns men i det här fallet hade det varit lämpligt med Fusions egna format, f3d.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Spelar ingen roll vilket filformat du använder, eftersom linjen inte finns, så kommer den inte med, oavsett vilket format du exporterar i.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Fel. All info i Fusion-modellen kommer med. Även konstruktionslinjer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, konstruktionslinher är ju sådana du ritar, inte de autogenererade hjälplinjerna.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Vad är det för linjer? Kan inte påminna jag sett något sådant.
Och det som var i problemet var ritade konstruktuionslinjer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bilden som hummel postade på förra sidan.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är en ritad konstruktionslinje.
Spelar ingen roll, för allt kommer med i f3d.
Exportera till f3d och någon annan kan läsa in och fortsätta med full funktion.
Skriv svar