Linde elbromsar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Re: Linde elbromsar

Inlägg av säter »

normark skrev: 24 augusti 2025, 18:56:28 Jag misstänker jordfel någonstans.
Det bör ju gå att felsöka ganska enkelt?
normark

Inlägg av normark »

Så länge man har tid och det inte regnar :) Jag drog en jordkabel från jordanslutningen i draget till chassit. Det fungerade först inte men efter att ha krupit under vagnen med multimeter en stund fungerar allt. Misstänker att någon av +kablarna till hjulen ibland jordar någonstans. Får dra nya kablar vid tillfälle.
Vale

Inlägg av Vale »

Har problem med bromsarna på en husvagn med elektriskt broms från slutet av 60-tal, hade tidigare 3poliga kontakten till bromsen och en 6polig till belysningen som jag nu kopplat tillsammans till en 13polig. Har kopplat till bromsljuset (54) via relä och har även via 13poliga konstant ström (via bilen). Nu till problemet, bromsarna går bara på max och vagnen tvärbromsar så fort man rör bromsen. Jag har väldigt begränsade kunskaper inom området, vad är det smidigaste/bästa att göra för att ”mjukna upp” bromsarna på vagnen eller att bromsarna styrs beroende på hur mycket man bromsar med bilen. Är ute efter den enklaste lösningen då mina kunskaper som nämnt är väldigt begränsade .. tack förhand 🙏🏼
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är husvagnen utrustad med elektronikenhet och ferritkärna i draget?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vale skrev: 29 september 2025, 19:06:04 Har problem med bromsarna på en husvagn med elektriskt broms från slutet av 60-tal, hade tidigare 3poliga kontakten till bromsen och en 6polig till belysningen som jag nu kopplat tillsammans till en 13polig. Har kopplat till bromsljuset (54) via relä och har även via 13poliga konstant ström (via bilen). Nu till problemet, bromsarna går bara på max och vagnen tvärbromsar så fort man rör bromsen. Jag har väldigt begränsade kunskaper inom området, vad är det smidigaste/bästa att göra för att ”mjukna upp” bromsarna på vagnen eller att bromsarna styrs beroende på hur mycket man bromsar med bilen. Är ute efter den enklaste lösningen då mina kunskaper som nämnt är väldigt begränsade .. tack förhand 🙏🏼
Kan underlätta att veta mer bakgrund, vilken husvagn och broms det är? Bilder är inte dumt.
Var den trepoliga kontakten kanske en reostat. Dvs. ett handreglage man manuellt reglerade bromsförmågan med. Isåfall styrde man en spänning som ökade beroende på hur mycket man påverkade handreglaget. När du lägger på full spänning (12V) innebär det full broms. SMV vagnarna (kan du ju läsa om här) de hade en enhet i dragstången som trycks ihop när vagnen går fortare an bilen, dvs vagnen trycker på. Är det en sådan bör du få det att fungera.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Detta är min begränsade kunskap om lindes elbromsar.
Man kan grovt räkna in det i 3 olika generationer.

1. 50-60-tal, det sitter en avkännare inkopplat i det hydrauliska systemet i bilen som styr bromskraften.
Vanligtvis en hydrauliskt påverkad reostat och ytterligare en reostat serie för manuell finjustering.

2. 70-tal, lastavkännaren sitter i dragstången, kraftförsörjning från bilen, även möjlighet för separat bromsning av vagnen med hjälp av ett handreglage i bilen

3. 80-tal, lastavkännaren sitter i dragstången, elektronikbox i husvagnen, kraftförsörjning från husvagnsbatteriet

Jag gissar du har generation 2
Kolla på detta schema och se om du känner igen nåt.
Linde LE-1 Schema.jpg
Precis som Mindmapper säger, om du råkat skicka in 12V där signalen från handreglaget går in, så blir det full kraft på bromsarna.
Linde LE-1.b.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En ej fungerande elektronikenhet kan också ge det fenomenet. Liksom en feljusterad ferit i kopplet.
Vale

Inlägg av Vale »

Tack för input! Det är en dansk vagn från 1969 av märket MKP. Här kommer bilder på den samt bilder på tidigare koppling. Ingen aning om det är feritkärna i den eller vad det är för märke på bromsarna. Som du skriver ASEA så misstänker jag att jag har alt 2 i din beskrivning.
Senast redigerad av Vale 11 oktober 2025, 00:38:08, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den där ser ut att ha kulhansken byltat fast i chassit. Det finns ingen påskjutsfunktion där. Då måste bromsen styras från bilen.

Edit: Du har den vanliga 7poliga kontakten, inte en 6polig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det ser lika ut som på min SMV.
Där löste jag problemet genom att registrera vagnen som obromsad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Minns inte om jag redan skrivit detta i denna tråd, men allmänt så känns det som att det borde fungera att använda en USA-bromskontroller för dessa bromsar.

De monterar en burk i dragfordonet som då man bromsar helt enkelt känner av acceleration/retardation/gravitation och använder detta för att reglera bromsverkan, och det verkar ofta sitta en skjutpotentiometer för att reglera styrka, och en strömbrytare för att stänga av då man inte har släp tillkopplat. Vagnarna är helt passiva förutom att de har en liten blyack kopplad till en strömbrytare som aktiveras av säkerhetskedja om draget lossar, som då lägger på full spänning på bromsarna.

Med den trepoliga så skulle du som steg ett kunna prova en reostat eller varierbart spänningsaggregat (eller prova att mata på t.ex. +5V från en stark nog USB-laddare i brist på något bättre) och se om du får olika styrka på bromsen. I så fall skulle du kanske kunna montera en potentiometer som känner av läget på bromspedalen?

Vet inte om/hur t.ex. ABS-bromsar och/eller anti-slirsystem känner av hur hårt man bromsar, och ifall man kan använda en sådan signal? Tveksamt att det går att få ut en sån signal analogt, men ändå.

Ingen aning om var man ev kan köpa lämplig givare att koppla på hydraulbromsarna. På en "modern" bil med ABS så bör man väl koppla något sådant före ABS-styrboxen antar jag? Eller kanske inte?
Vale

Inlägg av Vale »

Ja, 7polig och inget annat den haft 😆

Kul du rekommenderar det också MiaM. Har fått det förslaget om varierbart spänningsaggregat av en god vän som jag tänkte testa. Just nu har jag nämligen kopplat konstant ström till 12v genom baksätet i bilen enligt bifogad bild.

Har även läst om din idé där från USA men just nu känns det invecklat för min del.

Ja Säter bra idé det också, den väger 710 kg i tjänstevikt så sålänge man ”typar ner den” till under 750 kg borde det fungera också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vale skrev: 30 september 2025, 14:59:44 den väger 710 kg i tjänstevikt så sålänge man ”typar ner den” till under 750 kg borde det fungera också.
Det behövde inte jag göra.
Jag hade tjänstevikt på 730kg.

Edit.
Det var nog totalvikten som var 730kg.
Vale

Inlägg av Vale »

Ja måste varit totalvikten som var 730 kg på din. Där är min över 900 kg och därför behöver typas om.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att om man typar om släp till ombromsat så måste dragbilens tjänstevikt vara minst dubbla släpets totalvikt (eller kanske tjänstevikt för enkelt verifierbart helt tomt släop?) för att få köra 80km/tim. Annars är gränsen 40km/tim.

710kg totalvikt gånger två klarar nog rätt många dragbilar, men de klassiska 750kg EU-släpen får inte dras i 80 av ett antal bilar som ansågs "stora" då de var nya en gång i tiden, såsom (åtminstone vissa varianter av) Ford Granada, Volvo 850, C70/S70/V70 gen 1 osv som alla har tjänstevikt i 14xx-området.

Vet inte om det är rimligt görbart att registrera om en bil som onbyggt fordon enbart i syfte att öka tjänstevikten, med nån slags barlast?
Skriv svar