Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*
Sådana pumpar kan man i bland ändra flödesriktingen på.
Det finns en anordning i pumpen som som ser till att dränera axelläckaget till sugsidan för att avlasta packboxen.
Lyft på locket där packboxen sitter så ser du att där är en kanal som skall leda oljan som blöder förbi till sugsidan.
Det är därför som hydraulmotorer som går att köra åt båda hållen har 3 anslutningar.
Hydraulmotorer som bara går åt ett håll har 2 , här blöder man av axelläckaget mot packboxen till retursidan
Det finns en anordning i pumpen som som ser till att dränera axelläckaget till sugsidan för att avlasta packboxen.
Lyft på locket där packboxen sitter så ser du att där är en kanal som skall leda oljan som blöder förbi till sugsidan.
Det är därför som hydraulmotorer som går att köra åt båda hållen har 3 anslutningar.
Hydraulmotorer som bara går åt ett håll har 2 , här blöder man av axelläckaget mot packboxen till retursidan
Senast redigerad av BMI 3 november 2006, 00:15:05, redigerad totalt 1 gång.
Om det är som jag tror, så lyft på locket där packboxen sitter,och "byt den" sedan plockar du ut "8an" den aluminiumdel som axlarna är lagrade i samt innehåller returkanalen. Kan vara så att du måste ta delen från andra sidan för att spegla det hela. Håll tungan i rätt mun när du funderar ut rotationsriktning och tryck resp.sugsida innan du skruvar ihop
BG
BG
Egentligen behöver jag ju inte byta riktning på pumpen. Bara jag får igång den igen så kan jag ju vända på den, då den är remdriven. Dock passar den bäst att ha monterad som den är just nu.
Sugsidan har något större öppning än trycksidan, men det borde gå att borra upp (när den är isärtagen givetvis)?
/Magnus
Sugsidan har något större öppning än trycksidan, men det borde gå att borra upp (när den är isärtagen givetvis)?
/Magnus
Här är några fler bilder på maskinen...
SPakar monterade:



Översiktsbild med ventilpaketet.


Ångrar att jag inte skippade ratten och orbitrolen och fixade två kordinatspakar istället. Då kunde jag ha en på varje sida om stolen. En för frontlastaren och en för styrning. Dessutom skulle jag få en funktion över i styrspaken som kunde användas till något kul. Dock kan det vara bra att ha en ratt att hålla sig i om det går fort!






Nu blir det två veckors uppehåll i byggandet, men sedan skall det fortsätta. Nästa steg är att bygga om fästet till pumpen så den gåt åt rätt håll. Skall även bygga "spacers" till hjulen bak så att jag kan flytta ut dom utanför ramen och sänka hela bakdelen cirka 100 millimeter. Jag tittade på när farsan provkörde och den är helt enkelt för hög och smal.
/Magnus
SPakar monterade:



Översiktsbild med ventilpaketet.


Ångrar att jag inte skippade ratten och orbitrolen och fixade två kordinatspakar istället. Då kunde jag ha en på varje sida om stolen. En för frontlastaren och en för styrning. Dessutom skulle jag få en funktion över i styrspaken som kunde användas till något kul. Dock kan det vara bra att ha en ratt att hålla sig i om det går fort!






Nu blir det två veckors uppehåll i byggandet, men sedan skall det fortsätta. Nästa steg är att bygga om fästet till pumpen så den gåt åt rätt håll. Skall även bygga "spacers" till hjulen bak så att jag kan flytta ut dom utanför ramen och sänka hela bakdelen cirka 100 millimeter. Jag tittade på när farsan provkörde och den är helt enkelt för hög och smal.
/Magnus
Breddning pågår. Bygget har stått still alldeles för länge nu, men igår blev det några timmar igen.
Jag breddar maskinen genom att flytta bakaxeln i sidled, cirka 200 mm. Det hann jag med igår. Nästa steg är att montera en mellanaxel från höger drivaxel, via en lagerbock och till navet för fälgen. Lite svårt att förklara. Det gör iallafall att hjulen hamnar utanför chassiet och således kan jag göra maskinen 100mm lägre. Skall ta några bilder ikväll.
Jag är fruktansvärt sugen på att bli klar med drivning och styrning nu så jag äntligen kan börja med frontlastaren. Den känns som en väldigt rolig utmaning.
Någon som råkar ha en kolv med 16-20 mm kolvstång och runt 100 mm slaglängd? Man måste ju bygga hydrauliskt verktygsfäste till frontlastaren!
/Magnus
Jag breddar maskinen genom att flytta bakaxeln i sidled, cirka 200 mm. Det hann jag med igår. Nästa steg är att montera en mellanaxel från höger drivaxel, via en lagerbock och till navet för fälgen. Lite svårt att förklara. Det gör iallafall att hjulen hamnar utanför chassiet och således kan jag göra maskinen 100mm lägre. Skall ta några bilder ikväll.
Jag är fruktansvärt sugen på att bli klar med drivning och styrning nu så jag äntligen kan börja med frontlastaren. Den känns som en väldigt rolig utmaning.
Någon som råkar ha en kolv med 16-20 mm kolvstång och runt 100 mm slaglängd? Man måste ju bygga hydrauliskt verktygsfäste till frontlastaren!

/Magnus
Thanx man!
Ja, detta är absolut det roligaste man kan syssla med (med byxorna på). Det är grymt lärorikt och dessutom resulterar det i en, förhoppningsvis, användbar maskin.
Mätte lite igår... Jag kommer att kunna köra den på flaket på King Cab'en. Hjulbasen och bredden stämmer och genom att lägga frontlastaren över taket så får hela maskinen plats utan att speciellt stora överhäng. Trevligt att ha en mobil maskin!
/Magnus
Ja, detta är absolut det roligaste man kan syssla med (med byxorna på). Det är grymt lärorikt och dessutom resulterar det i en, förhoppningsvis, användbar maskin.
Mätte lite igår... Jag kommer att kunna köra den på flaket på King Cab'en. Hjulbasen och bredden stämmer och genom att lägga frontlastaren över taket så får hela maskinen plats utan att speciellt stora överhäng. Trevligt att ha en mobil maskin!
/Magnus
Nu har jag kört maskinen med hydrostat och hydraulpump inkopplad. Förutom att pumpen pumpar lite för lite så funkade det ju lysande. Problemet är att min lilla 5 cm3-pump är lite liten med tanke på den utväxling som blir. På tomgång ger den nog inte mer än 2 liter per minut. Skall försöka hitta en pump på 10 cm3 och driva den 1:1 mot motorn. Då får jag ut mellan 10-35 liter per minut. Monterar jag sedan min lilla pump i tandem montage mot den stora så blir det nog väldigt bra att ha den lilla till enbart styrning och den stora till allt annat.
Har även gjort en modell av frontlastaren i SolidWorks. Shit va knepigt det är att montera en tilt-kolv så att det går att tippa skopan i alla lägen...
/Magnus
Har även gjort en modell av frontlastaren i SolidWorks. Shit va knepigt det är att montera en tilt-kolv så att det går att tippa skopan i alla lägen...
/Magnus
Henry: Är pumpen till salu? Specifikation?
Tog lite bolder idag iallafall. Svängde ihop en remspännare för att kunna testa lite mer.
Dottern kör. Trots min försäkran om lågt motorljud skulle hon har hörselskydd!


Här ser man förskjutningen av bakaxeln plus stödlagret för högra sidan.


Snygg svets! Strolt!

Vad rörigt allt ser ut på bild...



Jag har även en filmsnutt... Men den är 95 Mb stor. Skall konvertera den till WMV innan jag publicerar den.
Förövrigt kan jag tillägga att den går ganska fort nu, cirka 10 km/h och det räcker ganska bra. Nästa steg är att bygga frontlastaren. Det skall bli roligt!
/Magnus
Tog lite bolder idag iallafall. Svängde ihop en remspännare för att kunna testa lite mer.
Dottern kör. Trots min försäkran om lågt motorljud skulle hon har hörselskydd!


Här ser man förskjutningen av bakaxeln plus stödlagret för högra sidan.


Snygg svets! Strolt!


Vad rörigt allt ser ut på bild...



Jag har även en filmsnutt... Men den är 95 Mb stor. Skall konvertera den till WMV innan jag publicerar den.
Förövrigt kan jag tillägga att den går ganska fort nu, cirka 10 km/h och det räcker ganska bra. Nästa steg är att bygga frontlastaren. Det skall bli roligt!
/Magnus