Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
drh

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

Jag torkade lite plast för att se om det gjorde någon skillnad men det blev likadant som innan.

Är det för hög fukthalt i plasten så ångar det om den när man printar, har bara sett detta med nylon (vilken också är känd för att dra åt sig fukt).
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Nu blev det en filhållare till badrummet
578.jpg
579.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Jag hade en halvåret gammal vit wellemanplast som funkade kanon. När jag skulle köra ett jobb som krävde mer än vad som fanns kvar så köpte jag en ny rulle. Packade upp den ur förpackningen med silcapåsen i, och körde igång direkt. Det blev min sämsta utskrift hittills. Massor med streck där det inte höll ihop. :(

Så ibland vette tusan vad det är som påverkar. Fukt kommer nog bli ett större problem framåt sommaren. Än så länge är huset en torrboll med tak, dörrar och fönster.
ralfsel

Inlägg av ralfsel »

Jag har också vit velleman-PLA som jag inte alls fått att funka. Den släpper direkt frn heatbeaden. Har dock ej labbat mer med temp osv, möjligt att det går att få den att fungera.
Har läst om många andra som har problem med just vit PLA.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den vita rullen vi fick med portabee3d'n från kina funkade bra sist den användes. Ska bli spännande att se om det är nån skillnad när den körs igen. Har stått ganska fuktigt ett bra tag nu.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

ralfsel skrev:Jag har också vit velleman-PLA som jag inte alls fått att funka. Den släpper direkt frn heatbeaden. Har dock ej labbat mer med temp osv, möjligt att det går att få den att fungera.
Har läst om många andra som har problem med just vit PLA.
plastcitron is da shit !
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Köpt vit velleman PLA som funkar kanon. 190 grader, 55 grader headbed och blästrad spegel. Inga släpp alls.
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

PLA = Plastic Lemon Adhesive? ;)
Även jag har en gul liten handgranat bredvid skrivaren, och det funkar verkligen bra.
Jag bytte som sagt från en äldre vit Vellemanrulle till en ny, varpå det gick från kalas till katastrof. Utskriften satt fast på bädden, men kvalitén havererade.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

En svamphållare till badrummet
580.JPG
Lite dräneringshål
581.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

I går kväll kopplade jag skrivaren på min alldeles nya APC filtrerande skarvdon och startade ett 20 timmar 30 minuters jobb. För en stund sen så skulle jag spela lite "golden erring" på förstärkeriet jag har till datorn och slog på strömbrytaren, det skulle jag inte gjort för 18 timmars printjobb gick åt ¤&%¤&%¤( :verysad: :verysad:

Men fafa**n, pån igen. Klart 10.40 imorron.

PS: Men det blir ett himla bra resultat iallafall. Skulle dock behöva lite mer fläkt från andra hållet också. DS:
Jan E

Inlägg av Jan E »

En fråga till er med erfarenhet när det gäller att få tätt mellan extruderblock och munstycke. Biltemas temperaturbeständiga gängtejp har rekommenderats här tidigare. Vad jag inte riktigt förstår är vad gängtejpen gör för nytta. Jag tror att det kritiska är tätningen där vågbrickan förbinder extrudern och munstycket och inte gängorna. Eller är tanken att man lämnar en liten "hals" med gängtejp upptill på munstycket innan man drar ihop?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

stenD skrev: Men fafa**n, pån igen. Klart 10.40 imorron.
Inte klart imorrron 10:40 för nu stoppade det igen :evil:
Nu flyttar jag prylarna till matplatsen och kopplar in en ups också, hoppas det hjälper.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Har skruvat isär min J-Head klon och det ser ut som MK V i bilden nedan men jag har ingen mässingsdel med blått på som i bilden nedan. Däremot ser det ut att vara något vitt inne i röret, teflon antar jag.

Bild

Farsan svarvade en sådan där mässingsdel som följer med orginal-hotenden och jag lindade på gängtejp och drog åt ca. 3,5 Nm och det har inte läckt än så länge iaf. Men det är något problem med utskriften ibland det ser ut som det kommer för lite plast eller något. Kicka på länken nedan för att se hur det blir. Som ni ser så kommer det bra med plast först sedan blir det bara svarta prickar resten av varvet. Vad kan detta bero på?

https://edezeq.blu.livefilestore.com/y2 ... jpg?psid=1

Testade skriva ut en liten skål eller vad man ska kalla det och jag har problemet nästan hela tiden under utskriften av botten medans väggarna blev bra. I länken nedan kan ni se att botten inte är helt tät då det inte kom tillräckligt med plast.

https://df90pw.blu.livefilestore.com/y2 ... jpg?psid=1
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

stenD skrev:I går kväll kopplade jag skrivaren på min alldeles nya APC filtrerande skarvdon och startade ett 20 timmar 30 minuters jobb. För en stund sen så skulle jag spela lite "golden erring" på förstärkeriet jag har till datorn och slog på strömbrytaren, det skulle jag inte gjort för 18 timmars printjobb gick åt ¤&%¤&%¤( :verysad: :verysad:
Hur ser Vellemans strömförsörjning ut egentligen?
Min Ultimaker 2 har varit helt okänslig för störningar på elnätet hittills.
Jag har förstärkare, dator, skärm och baslåda kopplade till ett grenuttag med brytare som är kopplat till samma vägguttag som Ultimakern. Inga problem att slå på/av grenuttaget när jag printar.
Värmepumpen går även på samma fas tror jag, för man hör i förstärkarens transformator när invertern i värmepumpen håller på, men inte heller det är några bekymmer för Ultimakern.
Strömförsörjnigen består av en laptopadapter modell större med flera utspänningar, men fortfarande en standardkomponent.
Så jag förvånas lite över att era K8200 ska behöva lida så av nätstörningar.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Velleman's är 15v 6,5A typ litet standard nätagg. Jag har dock ett 350W agg för hotbedden.
Jag tror dock att det kommer in störningar via alla kablar som går från switchar och termistorer in på ett oskyddat kort. Nu har jag bytt plats får se om det går bättre. Har haft maskinen där förut och då utan problem.
Nästa steg blir isåfall om det behövs att sätta skärm på alla kablar och sätta kontrollerkortet i metallåda.

Min funkade fint i många månader helt utan problem. Sen bytte jag rum...
Vad jag vet så är det väl bara drh och en till som haft störningsproblem.
Skriv svar