Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
ktm_micke

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av ktm_micke »

Nu behöver jag lite råd.
Köpte mig en E3D hotend för 1,75mm Bowden med 0,4mm munstycke.
Har haft lite dåligt med tid men igår drog jag igång den.
Får dock ingen ordning på utskrifterna har köpt filament från IGO3D har testat med INOFIL3D PLA 1,75
Men det blir trådigt har testat med olika temperaturer 175, 185, 190, 200, 210, 220 grader men samma resultat har pillat med retract från 0 till 5mm men tycker inte det blir så stor skillnad kör med Slic3r.
Provade med CURA men då verkar det som om munstycket kommer längre upp från bädden har svårt att få det att fästa på speglen.
Så lite feedback med temperaturer, retraction inställningar vore kul att få.
Ska försöka ladda upp lite bilder på utskrifterna.
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Kolla dina inställningar för matning av filament. Du måste kalibrera så att den matar tex 50mm tråd om du säger att den ska mata 50mm tråd.
hawkan

Inlägg av hawkan »

En bild hade hjälpt. Om det är så kallad "stringing" du får, en massa hårtunna trådar som blir när hotenden går i luften, så har jag för mej att det beror på för hög temp och eventuellt för lite retract. Ny hotend med ny temp givare och var nytt filmanent också? Behöver nog justeras in med tempen igen. Med min J-head använder jag minst 6 mm retract, mer när det börja röra sej i slangkopplingarna efter ett tag.
Du kan väl berätta hur det går, jag har också en E3D hotend på gång och alltid enklare när någon berättar hur det går.
ktm_micke

Inlägg av ktm_micke »

Hej
har ställt in matningen av tråden så när jag begär 100mm får jag 100mm.
Ska ta lite bilder ikväll.
Köpte även det billigare filamentet från IGO3D detta verkar faktiskt bete sig bättre.
Nu ska jag gå ut och testa lite igen återkommer med bilder.
Ska testa med mer retract.
ktm_micke

Inlägg av ktm_micke »

Här kommer en bild på mina försök till utskrift.
Jag tycker det är rätt mycke trådar.
Nu har bitarna även börjat lossna från spegeln använder trälim utspätt innan satt de so berget så länge det var varmt 40g
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Håller med om att det är rätt mycket trådar. Märkligt med de som går rakt upp, hotenden borde väl sluta trycka ut plast när du kör ifrån? Det är svårt att säga exakt vad du behöver göra. Jag vänder på det och säger såhär att detta är vad jag hade gjort, med mina förutsättningar, om jag hade fått resultatet du får:
Misstänkarna är för hög temp på hotenden, för lite kylning av utskriften och för låg temp på bädden.
Först kollat upp extruderingstemperaturen. Rätt typ av givare vald i Marlin/repetier?
Sedan testat att sänka temperaturen så lågt det går. Det finns kalibreringsrutiner för infill på en kub och sänka fem grader i taget tills det börjar krulla sej. Öka lite och då är tempen ungefär rätt. Nu borde trådarna vara borta.
Retracten, finns kalibreringsrutiner för det med. Men för lite retract ger snarare att det blir en liten klick när hotenden kör in över material igen. Här handlar det snarare om att det rinner ut ur munstycket. Kanske dubbelkollat att retract verkligen är påslaget i Cura.
Kylning av ytan, kolla att mina två 40mm fläktar blåser ok på utskriften och att det inte kommer med en massa varm luft från hotenden. Eventuellt värmeisolera munstycket för att minska värmeavgivning till utskriften, men har egentligen ingen aning om det låter sej göras på e3d, på j-head går det bra. Med bra kylning kommer de högsmala delarna attt hålla formen.
Öka tempen på bädden till 60 grader, det funkar suveränt för mej med vitlim, det sitter bra och grejerna blir helt raka efteråt.

Något sådant hade jag gjort. Hoppas det kan ge lite ideer.
ktm_micke

Inlägg av ktm_micke »

Tack för ditt utförliga svar hawkan.
Trådarna som går rakt ut är lite märkliga de är en rad nästan sist i G-koden som extruderar tråd var inte så från början jag kör med Slic3r borde nog återställa alla värden till default värden och börja om från början.
Ska göra lite mer vetenskapliga tester med temperatur på hotenden och se när det verkligen börjar gå att trycka för hand genom den.
Har även lånat hem en tempmätare att mäta med.
Tror nog jag hade lite varmare bed i början kanske 45g istället för 40g kan vara det som är skillnaden.
Nu ska jag bara försöka trolla fram lite tid.
//Micke
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Nu har jag ingen e3d hot end men printar med samma filament som du, den svarta inofill 3D
kör jag med 217 på första lagret sedan i 208 resterande 60G på bädden med kapton tejp inget lim.
Ingen mening att röra den printade delen förrän bedden är nere under 40G annars skevar den bara till sig och vill ändå inte släppa ordentligt men under 40g så "click".
Dessa trådar tyckte jag mig ha upplevt när jag körde min Micron hot end i 225G fick inte till de printade detaljerna alls, inte så att du råkat ange fel typ av termistor i firmware.
Utgår från att du har PIDtunat in din hotend/bädd och skrivit in värdena i firmwaren
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

@diesel
runsren skrev:Var är printern någonstans.. ;)
Jag och kompisen diskuterade med att det där att ge käcka kommentarer eller sarkasm, så brukar det inte fungera så väl (om man inte känner personen personligen) på forumar eller "skrivet meddelande" överhuvudtaget, så jag tar tillbaks denna kommentaren...

Eftersom även jag är intresserad att använda mig av Tryck-Känslig-Motstånd som givare vid nollning av printbädden, så råkade jag hitta dessa (ni kanske som vanligt vet, men det finns kanske några som har missat, som jag :) ) monteringslösningar för TKM..
FSR Mount på http://www.thingiverse.com/make:70396
Senast redigerad av runsren 28 mars 2014, 19:49:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

@runsren

Satt som en smäck ;)

Denna satte frugan upp på väggen för flera år sedan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

:D
Faktisk riktigt bra, varför har man inte sett denna förut.?..
Jag kopierar detta...om det går bra att göra det.
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

@runsren

Kopiera på du

Om det nu mot förmodan skulle finnas någon som är i avsaknad utav en heat bed så har jag någon till övers
kastar upp en säljes angående dessa.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Storlek? Pris? (vill helst ha en rund eftersom jag skaffat runt glas :vissla: )
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

flyttat till säljes
Senast redigerad av Rondavouz 29 mars 2014, 18:09:14, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har lite större glas (25 cm), men det kanske kan funka med en mindre heatbed ändå...?
Skriv svar