Senaste kretskortet
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Senaste kretskortet
Ser man på. Posten har fungerat även denna gången! (ibland så funkar det tyvärr inte
)

Ett litet gpio kort med USB anslutning som blev ganska så stort (54x57mm) då är ritat med 1206 , (1206 som man enligt en kamrat "kan man ju löda med 2promille i kroppen".
)
Fast jag har inte heller lagt ner någon större möda på att optimerat kortstorleken, så det går ju att packa allt tätare om man vill.
Är bara lite småfix kvar att göra, innan det är "klart".

Fast jag har inte heller lagt ner någon större möda på att optimerat kortstorleken, så det går ju att packa allt tätare om man vill.
Är bara lite småfix kvar att göra, innan det är "klart".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om du minskar kortet till 50x50mm vilket inte ser omöjligt ut på ditt kortganska så stort (54x57mm)
så får du 10st kort för 10dollar på Seeedstudio

lgrfbs: 4st optoisolerade ingångar och 5st oisolerade,serieport samt en lysdiod.
Just nu så leker den gamepad/joystick, men jag kör den även som andra HID enheter .
lizerdboy:Bra ide, som sagt så går det nog ganska bra att krympa ner kortet till 50x50mm.
Ska kanske göra ett försök med det i helgen.
PeterH: Precis som lizerdboy säger så är det Diptrace jag använder, är rätt nöjd med det så det lutar åt att köpa fullversion snart.

Just nu så leker den gamepad/joystick, men jag kör den även som andra HID enheter .
lizerdboy:Bra ide, som sagt så går det nog ganska bra att krympa ner kortet till 50x50mm.
Ska kanske göra ett försök med det i helgen.
PeterH: Precis som lizerdboy säger så är det Diptrace jag använder, är rätt nöjd med det så det lutar åt att köpa fullversion snart.
Kul att du gillar Diptrace, är själv en nöjd användare sen ett par år tillbaka nu.
Om du skulle ha missat det så har jag gjort en DipTrace / Kretskort Guide.
Sista visar jag hur man skapar gerber underlaget som man skickar tilll Seeedstudio.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
Om du skulle ha missat det så har jag gjort en DipTrace / Kretskort Guide.
Sista visar jag hur man skapar gerber underlaget som man skickar tilll Seeedstudio.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58347
I väntan på att posten skall hitta hem till mig med min nya spindel, så tillverkade jag en USB till CNC plattform efter Planet-CNCs DIY beskrivning. Orkade inte cadda ett kretskort, så jag använde experiment-kort och hederlig tråddragning.

Krånglade först då jag glömde en kondensator till VUSB på µP, sedan fungerade allt perfekt.
/// Marcus

Krånglade först då jag glömde en kondensator till VUSB på µP, sedan fungerade allt perfekt.
/// Marcus
Planet-CNC
Min CNC går väldigt lugnt och fint med denna controller. Rampningsfunktionen av stegmotorerna gör maskinen mycket tystare.
/// Marcus
Min CNC går väldigt lugnt och fint med denna controller. Rampningsfunktionen av stegmotorerna gör maskinen mycket tystare.
/// Marcus
LaRdA:
Har du någon filtrering på analog in pinnarna som inte är på kortet?
Har du någon filtrering på analog in pinnarna som inte är på kortet?
Hämtade senaste beställningen på Arlanda i går,
11 olika kort , ca 14 delkort (flera layouter på samma kort)
~120 kort
Nu blir det en heldag med lödning som tema
11 olika kort , ca 14 delkort (flera layouter på samma kort)
~120 kort
Nu blir det en heldag med lödning som tema

- Klas-Kenny
Ett litet "grafikkort" till en grafisk LCD. 
Ska ta emot data från en processor via UART och sedan visa lämpliga saker på displayen utefter det.
Saknar en LDO för 3,3V till LCD'n samt en dubbeldiod för negativ spänning för kontrast, ska beställa det ikväll.
Själva kortet: Där satt även några komponenter på displayen så jag isolerade med eltejp för att slippa problem där.
Som kanske synes har kortet mått som är väldigt lika displayens, det finns en anledning till detta: Kortet "snäpper" på displayens baksida. Sedan sitter där en hylslist för att koppla in den med. Bara fyra pinnar används, de sista två är oanslutna och är bara för att det ska bli lite stadigare. Och så en pot för att justera kontrasten.
Sedan monteras displayen på en befintlig stiftlist på roboten. Där av den lösa sladden, 5V-pinnen är en liten bit bort.

Ska ta emot data från en processor via UART och sedan visa lämpliga saker på displayen utefter det.
Saknar en LDO för 3,3V till LCD'n samt en dubbeldiod för negativ spänning för kontrast, ska beställa det ikväll.

Själva kortet: Där satt även några komponenter på displayen så jag isolerade med eltejp för att slippa problem där.
Som kanske synes har kortet mått som är väldigt lika displayens, det finns en anledning till detta: Kortet "snäpper" på displayens baksida. Sedan sitter där en hylslist för att koppla in den med. Bara fyra pinnar används, de sista två är oanslutna och är bara för att det ska bli lite stadigare. Och så en pot för att justera kontrasten.
Sedan monteras displayen på en befintlig stiftlist på roboten. Där av den lösa sladden, 5V-pinnen är en liten bit bort.