Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
eero

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av eero »

Angående störningar - Jag hade mycket avbrott (när man tände ljus etc). Började testa olika USB kablar och
det visade sig vara en enorm skillnad mellan kabeltyper - fann till slut att dubbelskärmad kabel eliminerade problemen.
Nu kan jag sätta på lödkolv, nätaggregat och lysrör utan att det påverkar printning. Ett exempel på kabel är
http://www.ljudfokus.se/produkt/supra-u ... rmad/5849/, finns säkert billigare.
Värt att testa innan köp av UPS etc.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jo, kan visst vara så. Dock har jag kört med samma USB kabel sen jag började köra min skrivare och utan problem fram till nu då. Kabeln är ju iofs misstänk tunn.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

En ros... ger pluspoäng här hemma :)
Har skalat den till halva storleken, på tok för dålig kylning för "stammen"
http://www.thingiverse.com/thing:84075
571.JPG
572.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Bältes-"clip" och magasinhållare till luftpistol, så att man slipper få hela fickan full med kulor.
Bilden ger tyvärr ingen rättvisa till hur bra utskriften blev.
573.jpg
574.jpg
575.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jan E

Inlägg av Jan E »

I andra CNC trådar här på forat kan man läsa om driftstörningar som är relaterade till datorn och operativsystemet. För att ge drivarna en stabil G kod rekommenderas ofta parallellanslutning (ej usb) samt ett operativ typ Linux som inte kör en massa onödiga kringrutiner (som Windows gör). CNC körning är realtidsbaserat och kräver datorns hela uppmärksamhet sägs det. Kan det möjligen vara så att en del av de störningar ni beskriver vid utskrift, beror på datorn och operativsystemet snarare än strömförsörjningen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det inte så att i detta fall skickas G-koden som den är rad för rad till skrivaren, och så sköter hårdvaran där om all styrning? Så funkar iaf vår skrivare. Datorn gör ju nästan ingenting.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jan E skrev:I andra CNC trådar här på forat kan man läsa om driftstörningar som är relaterade till datorn och operativsystemet. För att ge drivarna en stabil G kod rekommenderas ofta parallellanslutning (ej usb) samt ett operativ typ Linux som inte kör en massa onödiga kringrutiner (som Windows gör). CNC körning är realtidsbaserat och kräver datorns hela uppmärksamhet sägs det. Kan det möjligen vara så att en del av de störningar ni beskriver vid utskrift, beror på datorn och operativsystemet snarare än strömförsörjningen?
Nu kan jag inte riktigt se vad Windows skulle göra för "onödiga" kringrutiner för att jag stänger av min lödkolv eller tänder en lampa :humm:

Även Mach 3 flyter på bra på min icke dedikerade CNC Windows-dator, så i MITT fall håller jag kvar vid störningar på elnätet.
Jan E

Inlägg av Jan E »

"driftstörningar som är relaterade till datorn och operativsystemet"
Nej lödkolven berör inte Windows, det påstår jag inte. För övrigt så frågar jag för att jag försöka härleda och förstå eventuella kommande problem. Jag har begränsad egen erfarenhet, håller just på med "Wiring the z axis motor..." på min skrivare
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Man får samma problem i Mac OS och Linux också. Placera nätagget långt bort från datorn, skrivaren, USB kabeln och köp ett nätfilter.
Jan E

Inlägg av Jan E »

Såg just ett färskt steg för steg clip avseende bygget av K8200 på Youtube. Visserligen på tyska men väldigt bra upplagt och illustrativt.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

4:40 för att skruva ihop trådrullehållaren hmm... det kan nog vara bättre att läsa manualen istället och spara tid :)
Jan E

Inlägg av Jan E »

Jag har också skruvat ihop trådhållaren och resten av bygget utan problem. Med hjälp av manualen och denna tråden. Men ett tips om en serie videoclip som beskriver både de enkla och kanske vissa mer besvärliga partier i bygget kan väl ändå inte "vara i vägen"?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Nej Absolut inte!
Och eftersom du själv har haft nytta av den så är det ju klart användbart.
Jag satt och stegade mig fram i videon och vart lite paff att det var bara den som visades. Det var ju den grejjen som man började med i manualen vad jag minns så systemet kan ju vara att man följer varje påse.
Jag får bara hoppas att han inte kör video på varje kabel med krympslang som manualen gör :)
Manualen hade sina fel och brister förstås men det gick ju att få fart på grejorna. Min har börjat på ett 12 timmars jobb nu :)
Jan E

Inlägg av Jan E »

Nej jag har inte haft nytta av videon. Jag hade redan byggt min skrivare innan jag snubblade över klippet ifråga. Min hela tanke var att kanske någon här på forumet blir inspirerad eller har nytta av den i samband med sitt eget bygge.
dbostream

Inlägg av dbostream »

drh skrev:En ros... ger pluspoäng här hemma :)
Har skalat den till halva storleken, på tok för dålig kylning för "stammen"
http://www.thingiverse.com/thing:84075
Va är det för röd plast du har använt? ser läcker ut.
Skriv svar