Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
SM2XJP

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM2XJP »

Micke ljuger, jag pratar aldrig dynga :) :)

MVH Peter
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, i helgen var det tävling men tyvärr rasade förutsättningarna till ett bra resultat då det kom en X-flare från solen i veckan som skulle anlända någon gång under testen. Det blev sent på kvällen och fram tills dess gick det rätt bra, men sedan blev det katastrof. Vi får se hur vi står oss mot andra Europeiska stationer när de börjar skicka in resultat. Men med förutsättningarna så är vi rätt nöjda med resultatet.

Jag spenderade även lite tid i ladugården och skruvade isär lagret som ska sitta i botten av 40m masten. Det var i ypperligt skick men jag tänkte byta ut all fett i det, så jag tog bort alla kulor och la dem i en avkapad bensindunk som jag sedan fyllde med bensin. Efter 2st sådana "reningar" av kulorna fick jag bort det mesta av gamla fettet, det gick åt ca 4l bensin dock. Nu ska jag torka bort all fett från lagerdelarna och sedan tänkte jag låta den vara isär ett tag medans jag ska bygga I-balkar som ska fästas in mot masten, eftersom den är för tung att hantera själv när den är ihopsatt, det är tillräckligt tungt nu.

Jag byggde även ikväll ett litet arbetsbord modell rejält som jag tänkte använda för att bygga delarna till det där bottenlagret. Jag ville ha något rejält att lägga det på och kan låta det ligga (övertäckt med plast) och inte uppehålla några andra bockar/bänkar som jag har. Jag ska ta och olja in den med träolja också så kan den kanske få vara kvar i många år.

MYGG!! Det är så mycket mygg här nu så jag blir tokig. Jag har aldrig upplevt så mycket mygg här under de åren jag haft stället, hugaligen. Tur nog finns det myggmedel och jag är immun mot sticken tur nog.

Bild
Lagret isärtaget

Bild
Härligt ;)

Bild

Bild
En del

Bild
Mycke fett att ta bort, men med bensin och avfettning går det ypperligt.

Bild
Bordbygge

Bild
Färdigt, tog lite av virket som inte är långt nog till husbygget

Bild
Det är stadigt må jag säga. Sedan kan jag krypa in i det också om jag behöver.

Bild
Överdelen av lagret

Bild
Bottendelen något renare

Bild
Mellandelen också något renare

Bild
Lite kulor...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det där fettet ser mer ut som fryst jordnötssmör. Blandat med kaffe eller nåt... :D
Det var nog dags. :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Skillnad :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är i riktigt fint skick i övrigt, så det kommer nog bli kanon nu med nytt fett. Det kommer från en mobilkran alternativt grävmaskin, kommer inte ihåg vilket. Det är SM2NOG som skaffat det till oss. Det kommer nog snurra lite bättre också, nu gick det lite väl trögt :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Förutom den roliga läsningen och bilderna är det bästa med den här tråden att den aldrig tar slut!!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, det hoppas jag verkligen Oskar att den inte gör. För om den gör det så har förmodligen något tragiskt hänt med mig ;) Så jag hoppas den får hålla på i många år till :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Vi är ju grannar, så det vore kul att åka och kolla in stationen någon dag. Du har inte funderat på att ha en "öppet hus" dag? :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är bara att höra av dig så kan du komma och titta om du vill.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag är bara så fascinerad över vilken energi du verkar ha!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag håller med ajje! :tumupp:

Jag önskar att jag hade ens en bråkdel av energin.

Faktiskt så skulle jag seriöst vilja att det forskas på folk som har fullt av energi (utan att ha gått nån flum-hjärntvätt-kurs eller så :wink: ) :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då har det hänt lite mer. Häromdagen kom SM2IUF på besök efter att ha besökt sin son nere i Linköping. Han stannade till ett tag och fikade + åt lunch innan han drog norrut. Andra besökare har varit den gamle vanliga SM2XJP och även SM2UVU som dök förbi när han var i området.

Idag fick jag panelen som grannen sågat som förhoppningsvis räcker till de tre sidorna som jag isolerat. Av 63st brädor hitills så har jag fått lägga 2st åt sidan då de hade högre fukthalt än 15%, i övrigt ha de flesta legat runt 10%. Flickvännen var här i ett par dagar och idag fick vi målat 63st underbrädor som borde räcka till långsidan där jag tänkte börja. Jag har även isolerat klart gaveln, satt papp och ikväll spikade jag läkten.

Bild
SM2XJP sitter och surrar med SM2IUF i shacket

Bild
Väggen färdigreglad

Bild
Färdigisolerat

Bild
Papp på

Bild
Anna står och målar

Bild
Och glad är hon också, hon både gillar att klyva ved + måla. Men hon gillar inte den enorma mängden flygfän det är nu och hon får rejäla myggbett stackarn.

Bild
Molly har det skönt

Bild
Lite virke

Bild
Lite virke målat

Bild
Fick låna en bunt plåtar av grannen också för att täcka virket

Bild
Läktat och klart för panel, behöver nog sätta dit extra läkt för att göra midjan på huset dock
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Snyggt! :D
Hur tjock isolering la du på?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag tog bort ca 30mm glasull och la dit 70+120. Så totalt har jag då ca 19 cm i väggarna. Plus jag har fått bort nästan alla köldbryggor. Sedan om jag gör om rum inne tänkte jag sätta 50mm isolering där och gömma elen i väggarna. Men när det blir vettetusan, om det blir.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Hade dom bara lagt i 30mm från början? :shock:
Men bra blir det iaf :) Ska göra samma sak på min kåk :)
Skriv svar