Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
I stället för att hyra en cobra så hyr en bilningsmaskin typ denna http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/n ... ngshammare Det har vi för att banka ner 38mm rör 1 meter ner i marken, även "hårdgjord" mark typ parkeringsplatser och liknande.
Har du tillgång till TIG ? jag gjorde ett försök i ren okunskap att TIGa ihop vanligt vattenlednings-kopparrör med till synes lyckat resultat, kan ju vara värt att prova iallafall. Som tillsatsmaterial använde jag vanlig entrådig skalad 1,5mm² kabel.
Har du tillgång till TIG ? jag gjorde ett försök i ren okunskap att TIGa ihop vanligt vattenlednings-kopparrör med till synes lyckat resultat, kan ju vara värt att prova iallafall. Som tillsatsmaterial använde jag vanlig entrådig skalad 1,5mm² kabel.
Ahh, jag ska höra med Cramo vad de har för grejor och om de även möjligtvis har tillsats för just jordspett. Det är väl mer tveksamt, men man kanske kan tillverka något? Hur gör ni, har ni någon speciell adapter?
Tyvärr har jag inte tillgång till någon TIG.
Tyvärr har jag inte tillgång till någon TIG.
För rören har vi ett specialspett som passar i röret och med en krage på som anslagsyta.
Men effektivt är det, knytnäv's stora sten har att välja mellan att flytta på sig eller spräckas...
Hur grovt är jordspettet? klara man sig med ett avkapat bilningsspett som man trär ett rör
över som styr upp jordspettet ?
Men effektivt är det, knytnäv's stora sten har att välja mellan att flytta på sig eller spräckas...
Hur grovt är jordspettet? klara man sig med ett avkapat bilningsspett som man trär ett rör
över som styr upp jordspettet ?
De är 5/8" grova järnspett som är 2.1 eller 1.5mm långa och som är kopparpläterade.
Det har hänt lite igen. Vi har lyckats få lite mer gjort på huset och fick mycket hjälp förra veckan av SM3JLA som var hos mig i 4 dagar. Men det är lite tidskrävande allt med att skära isolering så det passar in överallt. Sedan är det lite olika här och där på huset, skevt osv men resultatet blir rätt bra. Jag var på en jobbresa till Sorsele på Tisdag/Onsdag och sedan passade jag på att ta ett par dagar ledigt. SM2XJP hämtade mig i Boliden och vi begav oss direkt till träsket inväntandes SM3JLA som dök upp senare på kvällen.
Även SM2XLL kom och hjälpte mig att isolera en del av väggen vilket ökade upp tempot rejält.
Midsommar kommer spenderas där nere också. Jag tänkte nog ta och bygga hyllsystem inne i lagårn under förmiddagen tills det blivit skugga på väggen där jag ska arbeta. Sedan får vi se om sista långsidan görs i år eller om jag skjuter upp det till nästa år så jag får göra något roligt i sommar också och inte bara snickra (även om det är lite halvskoj).

Byggde ihop ett åskskydd för telefonen (ADSL-modemet)

Transientskydd för rotorer och 2st ADSL-skydd (ett till SK3W)

Gräsklipparen gick sönder igen, tanken skakade sönder och eftersom kniven är relativt ny så är förmodligen axeln till motorn skev. Så nu blir det en ny gräsklippare!

Tank #2 som går sönder

Takstegen är lite mos efter snöraset, men enkel att fixa till

Virke

Avleder vattnet från väggen

Enkelt verktyg för att skala kabel

En gammal fuktskadad RG-213 som jag skalat. Ska använda dessa som en del av åskskyddet

Rivit bort och reglat upp

Formpassning

SM2XLL visar hur lång den är?

SM2JDU kom med en massa kabel som han skänkt

Sorterade upp kabeln i några olika högar

Många kubik vatten är det

SM3JLA i rivartagen

Reglar upp nytt

Dags att isolera

Väggen redo för hönsnät och sedan panel

Gaveln river vi bort också. Var INTE att leka med att ta bort glasullet på en solvägg när det var 20+ med mörkgrönt regnställ och andningsskydd!

Lite mat
Även SM2XLL kom och hjälpte mig att isolera en del av väggen vilket ökade upp tempot rejält.
Midsommar kommer spenderas där nere också. Jag tänkte nog ta och bygga hyllsystem inne i lagårn under förmiddagen tills det blivit skugga på väggen där jag ska arbeta. Sedan får vi se om sista långsidan görs i år eller om jag skjuter upp det till nästa år så jag får göra något roligt i sommar också och inte bara snickra (även om det är lite halvskoj).

Byggde ihop ett åskskydd för telefonen (ADSL-modemet)

Transientskydd för rotorer och 2st ADSL-skydd (ett till SK3W)

Gräsklipparen gick sönder igen, tanken skakade sönder och eftersom kniven är relativt ny så är förmodligen axeln till motorn skev. Så nu blir det en ny gräsklippare!

Tank #2 som går sönder

Takstegen är lite mos efter snöraset, men enkel att fixa till

Virke

Avleder vattnet från väggen

Enkelt verktyg för att skala kabel

En gammal fuktskadad RG-213 som jag skalat. Ska använda dessa som en del av åskskyddet

Rivit bort och reglat upp

Formpassning

SM2XLL visar hur lång den är?

SM2JDU kom med en massa kabel som han skänkt

Sorterade upp kabeln i några olika högar

Många kubik vatten är det

SM3JLA i rivartagen

Reglar upp nytt

Dags att isolera

Väggen redo för hönsnät och sedan panel

Gaveln river vi bort också. Var INTE att leka med att ta bort glasullet på en solvägg när det var 20+ med mörkgrönt regnställ och andningsskydd!

Lite mat
Klassiker med strulande gräsklippare
Nätdriven elgräsklippare nästa, kanske?
Jag skulle vilja ha en trefasdriven åkgräsklippare med typ spiralsladd från flaggstången

Nätdriven elgräsklippare nästa, kanske?
Jag skulle vilja ha en trefasdriven åkgräsklippare med typ spiralsladd från flaggstången

Svårt att göra det vettigt utifrån. Så det får bli den dagen man börjar göra om rummen inne, plus eftersom det bitvis kallställs på vintern så är det tveksamt att man ens ska ha det då det bildas kondens. Plus de rummen som står varma på vintern är oftast runt 8c och med datorer mm igång så är luften relativt torr. Det är få dagar som man är där i fysisk form.
MiaM: Det blev en ny stiga
MiaM: Det blev en ny stiga

En ny bensinklippare håller kanske ett tag förstås
Jag glömde skriva förut: nu har du ju (eller hade nyss) perfekt tillfälle att montera infälld el. Kanske inte spelar nån roll i teknikrummen men i de "otekniska" rummen kan det kanske vara snyggt?

Jag glömde skriva förut: nu har du ju (eller hade nyss) perfekt tillfälle att montera infälld el. Kanske inte spelar nån roll i teknikrummen men i de "otekniska" rummen kan det kanske vara snyggt?
Japp, den dagen som jag kommer att bygga om inne tänker jag lägga på 45 regel med isolering plus fuktspärr + infälld el. Men när det blir har jag ingen aning om 
Jag har förlagt det fördömda kugghjulet till min slutstegsstyrning, blir tokig!

Jag har förlagt det fördömda kugghjulet till min slutstegsstyrning, blir tokig!
Med tanke på hur lite isolering det var innanför den nya isolering skulle det nog gått utmärkt att lägga plasten mellan. Men med den användningen som är aktuell behövs det nog inte som du säger.
Ahh, det tänkte jag inte ens på men du har helt rätt. Jag hade kunnat lägga den mellan 70 och 120mm isoleringen.
Jag hittade kugghjulet tillslut, jag hade det på skrivbordet hemma
Tur för det är inte billigt att beställa enstaka kugghjul från kuggteknik då de tar en massa betalt för frakt, emballage, serviceavgift och annat strunt.

Fuktspärr är väl en relativt modern uppfinning (sett över hur lång tid som mänskligheten bott i trähus som är hyggligt uppvärmda höst-vinter-vår), så om du ändå inte är där så jättestor del av tiden (en helg är ju bara 28% av en vecka typ) så kanske det inte är så farligt utan fuktspärr? Då hade man å andra sidan rätt bra luftflöde när man eldade inne i boutrymmena.
Avfuktare för att få luften att bli snustorr (= egentligen dåligt för huden o.s.v.) är nog en bra idé då värmen är påslagen.
Avfuktare för att få luften att bli snustorr (= egentligen dåligt för huden o.s.v.) är nog en bra idé då värmen är påslagen.
Jo, fast problemet idag kontra förr är att idag har vi väldigt bra isolerade hus medans förr var isoleringen så pass tunn att fuktspärren hade inte så stor betydelse, då fukten kunde enkelt bara vandra igenom väggarna eftersom man hade relativt högt luftflöde genom väggen och den förblev torr.
Huset värms upp av eldning när jag är där, så luftflöde genom huset finns och är förmodligen rätt hög då. 28% är väldigt högt räknat under vinterhalvåret för då är jag inte där mer än max varannan helg och bitvis mindre. Nu när jag får till remotekörandet bättre också kommer det bli ännu mindre förmodligen.
Avfuktare är en ide som skulle vara möjlig.
Huset värms upp av eldning när jag är där, så luftflöde genom huset finns och är förmodligen rätt hög då. 28% är väldigt högt räknat under vinterhalvåret för då är jag inte där mer än max varannan helg och bitvis mindre. Nu när jag får till remotekörandet bättre också kommer det bli ännu mindre förmodligen.
Avfuktare är en ide som skulle vara möjlig.