Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
PeterH
Tack för den övertydliga förklaringen! Klockrent.
Nu trillade polleten ned även för mig, hehe.
Jag är lite gammal och trög är jag rädd.
En liten extra trafo till +5V är ju en bra idé.
Det var väl mest att jag inte redan hade nån hemma.
Den enda jag har på hyllan är 60VA 30VAC.
Men det spelar ingen roll då jag ändå behöver beställa lite prylar till.
Har ingen lämplig låda t.ex.
Tack för den övertydliga förklaringen! Klockrent.
Nu trillade polleten ned även för mig, hehe.
Jag är lite gammal och trög är jag rädd.
En liten extra trafo till +5V är ju en bra idé.
Det var väl mest att jag inte redan hade nån hemma.
Den enda jag har på hyllan är 60VA 30VAC.
Men det spelar ingen roll då jag ändå behöver beställa lite prylar till.
Har ingen lämplig låda t.ex.
En sak till knotas när jag ändå är och petar dig i ögat
Borde inte mjukstarten ha en liten fördröjning? Som det ser ut nu slår den ju till ganska direkt utan att "spiken" hunnit dämpats... eller blir den så kort att relät inte hinner slå till innan den redan försvunnit? Relän brukar ju kunna slå till ganska långt före sin märkspänning...
Ska bli kul att höra hur den funkar när du sparkar igång den, själv kommer jag köra på Jojjes medföljande adapter ett tag så att jag kan fräsa iordning eventuella mönsterkort till alternativ kraft direkt i lillasyster...
/PeterH


Ska bli kul att höra hur den funkar när du sparkar igång den, själv kommer jag köra på Jojjes medföljande adapter ett tag så att jag kan fräsa iordning eventuella mönsterkort till alternativ kraft direkt i lillasyster...
/PeterH
Jag kanske missade att skriva det under mitt test på labbplattan.
Storleken på mjukstartsresistorn är lagom.
Relät drog vid 6.2V och släppte (efter frånslag) vid 2.1V.
Utan belastning är fördröjningen precis såpass att kretsen fylls på med spänning utan att ge en "dip", men ändå inte längre fördröjning än en sekund.
Det innebär att med motorernas belastning växer fördröjningen till 2-3 sekunder men inte störande länge.
Jag valde samma resistor som till mitt stora labbagg med 300VA trafo och kraftiga kondingar.
Edit:
Storleken på resistorn såg jag som den lätta biten då jag fick laborera med det då jag byggde labbagget. Det sköt primärsäkringen även om jag kraftigt överdimensionerade den innan jag monterade mjukstart.
Primärsäkringen dimensioneras så här:
300VA/230V=1.3A
Med lite marginal valde jag 1.6A trög.
Men utan mjukstart sköt jag säkringar upp till 6A trög. (provade inte högre)
Alltså så stark säkring att den inte längre fyller sin funktion.
Med denna mjukstartlösningen funkar 1.6AT utan problem med bara en sekunds fördröjning.
Storleken på mjukstartsresistorn är lagom.
Relät drog vid 6.2V och släppte (efter frånslag) vid 2.1V.
Utan belastning är fördröjningen precis såpass att kretsen fylls på med spänning utan att ge en "dip", men ändå inte längre fördröjning än en sekund.
Det innebär att med motorernas belastning växer fördröjningen till 2-3 sekunder men inte störande länge.
Jag valde samma resistor som till mitt stora labbagg med 300VA trafo och kraftiga kondingar.
Edit:
Storleken på resistorn såg jag som den lätta biten då jag fick laborera med det då jag byggde labbagget. Det sköt primärsäkringen även om jag kraftigt överdimensionerade den innan jag monterade mjukstart.
Primärsäkringen dimensioneras så här:
300VA/230V=1.3A
Med lite marginal valde jag 1.6A trög.
Men utan mjukstart sköt jag säkringar upp till 6A trög. (provade inte högre)
Alltså så stark säkring att den inte längre fyller sin funktion.
Med denna mjukstartlösningen funkar 1.6AT utan problem med bara en sekunds fördröjning.
Om man nu måste ha 5V till drivkortet för step o dir räcker inte 5V från datorn till det? Resten av reläer och induktiva givare, lampor, magnetventiler för pneumatik t.ex använder man 24V till från ett extra nätagg vill man dessutom koppla ihop systemet med ett PLC så är det lämpligast med 24V, har hållit på o byggt specialmaskiner i 30 år~ och 24V är det som används.
Det är själva kretsen som behöver +5V för att fungera. Det har ingenting med vad den ska göra, stega och välja håll. Se här.
För det andra så finns inte +5V i parallellporten. Man kan inte använda tex Dir som är +5V ibland (när motorn går åt ena hållet). När den växlar håll, så blir det 0V i stället, och då stängs kretsen av. Inte heller +5V som Step är ibland går att använda, pga att det är +5V så kort tid.
För det andra så finns inte +5V i parallellporten. Man kan inte använda tex Dir som är +5V ibland (när motorn går åt ena hållet). När den växlar håll, så blir det 0V i stället, och då stängs kretsen av. Inte heller +5V som Step är ibland går att använda, pga att det är +5V så kort tid.
Det blir 4st A3979-kretsar + 2st 4050-kretsar, ca 12st pullupmotstånd + lite annat småkrafs. Kanske om man kör med en USB-kabel, hmm...
Fortfarande har vi problemet med fläkten. Får nog bli en "riktig" +5V kontakt isf, men då blir det problem med bärbara. Inte lätt det där. Bästa är nog att fixa +5V på egen hand.
Fortfarande har vi problemet med fläkten. Får nog bli en "riktig" +5V kontakt isf, men då blir det problem med bärbara. Inte lätt det där. Bästa är nog att fixa +5V på egen hand.
Skulle kanske funka med att ta +5V med en USB-kabel. Tittade lite på olika 12V fläktar. Dom drar ca 0,2A. Vid +5V drar dom väl ännu mindre pga av att dom går så sakta, men i vårt fall är det bara en fördel.
Kunde man inte dra ur 0,5A från USB'n utan problem? Finns ju tom kaffevärmare till USB, hmm...
Det blir väl inte så mycket billigare till slut, men om man ändå ska försöka få till USB isf parallellporten. Det får väl bli ver. 3.0
Kunde man inte dra ur 0,5A från USB'n utan problem? Finns ju tom kaffevärmare till USB, hmm...
Det blir väl inte så mycket billigare till slut, men om man ändå ska försöka få till USB isf parallellporten. Det får väl bli ver. 3.0

Jag tror man ska försöka belasta USB-porten så lite som möjligt även om standarden säger att dom ska klara 500mA (tror vissa säger 100mA)
Från datorn vill man ha så få kablar som möjligt, det är därför det är önskvärt med USB istället för LPT-porten, men man måste kolla att inte USB:n ställer till det. Jag är inte så imponerad av USB-protokollets stabilitet utan upplever det som att man ofta får jävlas lite med USB, speciellt om man titt som tätt behöver koppla i och ur den... (vilket ofta är fallet med just laptop:ar) Att ha en osäker styrning av en CNC-fräs är inte något man vill uppleva...
Åter till kraften, läste på lite i natt om nätdelar till stegmotordrivare och hittade lite matnyttigt, det är precis som vi tidigare diskuterat; Det viktigaste är att ha hög spänning om man vill ha både fart och kraft. Sedan finns det ju lite olika sätt att koppla in motorerna för att påverka strömmen men det är inget problem eftersom vi alla kommer få samma motortyp från Jojje
En nätdel med ringtrafo som ger ca:33VDC efter glättning och en extra liten trafo som ger 12VDC är nog rätt väg... Det är betydligt lättare att ta ner 12VDC till 5VDC med exempelvis 7805, 2951 eller en vanlig zenerkoppling. Fläkten får då tillgång till 12VDC och man kan använda en gammal datorfläkt, vill man lyxa lite slänger man med en tempreglering på samma gång. Spänningen bör vara mellan 3-25 gånger märkspänningen (i vårat fall 6-60VDC), men eftersom drivkretsen "bara" klarar 35VDC så kör vi på det... Strömmen som drivkortet kommer att dra som mest är 2/3 av motorns märkström vid parallellkoppling och 1/3 vid seriekoppling, i vårat fall max 5,6A.
Det går alldeles utmärkt att använda switchad nätdel, det som gör att man föredrar en linjär nätdel är det faktumet att dom oftast har stora glättningskondensatorer, det fungerar lika bra med switchad nätdel men man ska då sätta dit en extra glättningskondensator på utgången...
Storleken på kondingen beräknas med: C = (80000 * I) / V vilket i vårt önskade fall blir det alltså 12800uF. Vi väljer 15000uF eftersom det är bättre att gå upp i kapacitet
Spänningen på kondingen ska ligga minst 20% över arbetsspänning vilket ger oss 42V men vi väljer närmaste högre standardvärde som blir 50VDC. (det är helt okej att välja 63V eller högre om du har en sån liggandes).
Precis som Knotas ritat in på sitt nätaggregat skall man använda en zenerdiod på utgången som skyddar mot backspänning. Backspänning uppstår när motorerna stannar. Om man har flera motorer inkopplade samtidigt som i vårat fall tar oftast dom andra motorerna upp denna energi och ingen zenerdiod behövs, men eftersom detta inte alltid är fallet (ibland stannar ju alla motorer samtidigt) så sätter vi in en skyddsdiod i alla fall! Storleken på denna zener ska vara strax över matningsspänningen, men får inte vara högre än den maximala spänning som styrkortet tål!
Här har vi ett lite bekymmer, styrkretsen klarar max 35VDC så vi borde lägga zenern på typ 34VDC, men samtidigt är det den spänning vi vill använda, hmmm... Kanske borde vi istället lägga nätdelen på 33VDC och välja en 34V zener?
Eftersom trafon kommer ge 1,4 gånger spänningen efter likriktning och glättning bör vår trafo ge 23.5VAC i lastat läge (spelar ingen roll vad den ger olastad eftersom vi har en zener som skyddar drivkortet). Om man vill vara riktigt noggrann så lindar man av några varv från den 24VAC trafo som vi tänkt använda och får då ner spänningen till önskade 23,5VAC!
En annan sak som togs upp vad gäller kraften till styrkort var att en enkel och billig försäkring är att sätta en egen säkring till varje kort! Om man skall använda ledare mellan styrkortet och nätdelen som är längre än ca: 50cm bör man också montera en "flywheel" konding direkt på styrkortets spänningsingång. Detta behövs då kraften som styrkortet drar tenderar att pulsera i ca: 20kHz.
Allt detta och lite till finns att läsa i detta dokument från Geckodrive:s hemsida...
/PeterH

Från datorn vill man ha så få kablar som möjligt, det är därför det är önskvärt med USB istället för LPT-porten, men man måste kolla att inte USB:n ställer till det. Jag är inte så imponerad av USB-protokollets stabilitet utan upplever det som att man ofta får jävlas lite med USB, speciellt om man titt som tätt behöver koppla i och ur den... (vilket ofta är fallet med just laptop:ar) Att ha en osäker styrning av en CNC-fräs är inte något man vill uppleva...
Åter till kraften, läste på lite i natt om nätdelar till stegmotordrivare och hittade lite matnyttigt, det är precis som vi tidigare diskuterat; Det viktigaste är att ha hög spänning om man vill ha både fart och kraft. Sedan finns det ju lite olika sätt att koppla in motorerna för att påverka strömmen men det är inget problem eftersom vi alla kommer få samma motortyp från Jojje

En nätdel med ringtrafo som ger ca:33VDC efter glättning och en extra liten trafo som ger 12VDC är nog rätt väg... Det är betydligt lättare att ta ner 12VDC till 5VDC med exempelvis 7805, 2951 eller en vanlig zenerkoppling. Fläkten får då tillgång till 12VDC och man kan använda en gammal datorfläkt, vill man lyxa lite slänger man med en tempreglering på samma gång. Spänningen bör vara mellan 3-25 gånger märkspänningen (i vårat fall 6-60VDC), men eftersom drivkretsen "bara" klarar 35VDC så kör vi på det... Strömmen som drivkortet kommer att dra som mest är 2/3 av motorns märkström vid parallellkoppling och 1/3 vid seriekoppling, i vårat fall max 5,6A.
Det går alldeles utmärkt att använda switchad nätdel, det som gör att man föredrar en linjär nätdel är det faktumet att dom oftast har stora glättningskondensatorer, det fungerar lika bra med switchad nätdel men man ska då sätta dit en extra glättningskondensator på utgången...
Storleken på kondingen beräknas med: C = (80000 * I) / V vilket i vårt önskade fall blir det alltså 12800uF. Vi väljer 15000uF eftersom det är bättre att gå upp i kapacitet

Precis som Knotas ritat in på sitt nätaggregat skall man använda en zenerdiod på utgången som skyddar mot backspänning. Backspänning uppstår när motorerna stannar. Om man har flera motorer inkopplade samtidigt som i vårat fall tar oftast dom andra motorerna upp denna energi och ingen zenerdiod behövs, men eftersom detta inte alltid är fallet (ibland stannar ju alla motorer samtidigt) så sätter vi in en skyddsdiod i alla fall! Storleken på denna zener ska vara strax över matningsspänningen, men får inte vara högre än den maximala spänning som styrkortet tål!

Eftersom trafon kommer ge 1,4 gånger spänningen efter likriktning och glättning bör vår trafo ge 23.5VAC i lastat läge (spelar ingen roll vad den ger olastad eftersom vi har en zener som skyddar drivkortet). Om man vill vara riktigt noggrann så lindar man av några varv från den 24VAC trafo som vi tänkt använda och får då ner spänningen till önskade 23,5VAC!
En annan sak som togs upp vad gäller kraften till styrkort var att en enkel och billig försäkring är att sätta en egen säkring till varje kort! Om man skall använda ledare mellan styrkortet och nätdelen som är längre än ca: 50cm bör man också montera en "flywheel" konding direkt på styrkortets spänningsingång. Detta behövs då kraften som styrkortet drar tenderar att pulsera i ca: 20kHz.
Allt detta och lite till finns att läsa i detta dokument från Geckodrive:s hemsida...
/PeterH
Hej,
Angående säkring till varje drivsteg så tänk på att sätta en diod "baklänges" över varje säkring annars finns risken att ni skjuter kortet när säkringen går eftersom eventuell "backspänning" då inte längre kan nå kondensatorbanken eller eventuell och kommer därför tvinga upp DC-linjen till det kortet över dess max-gränsen.
Nu har jag ingen erfarenhet av Jojje's kort men personligen skulle jag lägga mig närmre 28V DC eller så. Att köra 34V när MAX är 35V är verkligen att ligga på gränsen. (Men det är jag....) Om jag skulle ligga så nära gränsen så hade jag byggt in en "riktigt" dump-krets då en zenerdiod inte verkar räcka till...
Här följer två inlägg från Gecko-Mariss angående just zenerdiod som överspänningsskydd:
/H.O
Angående säkring till varje drivsteg så tänk på att sätta en diod "baklänges" över varje säkring annars finns risken att ni skjuter kortet när säkringen går eftersom eventuell "backspänning" då inte längre kan nå kondensatorbanken eller eventuell och kommer därför tvinga upp DC-linjen till det kortet över dess max-gränsen.
Nu har jag ingen erfarenhet av Jojje's kort men personligen skulle jag lägga mig närmre 28V DC eller så. Att köra 34V när MAX är 35V är verkligen att ligga på gränsen. (Men det är jag....) Om jag skulle ligga så nära gränsen så hade jag byggt in en "riktigt" dump-krets då en zenerdiod inte verkar räcka till...
Här följer två inlägg från Gecko-Mariss angående just zenerdiod som överspänningsskydd:
Det som står i dokumentet PeterH länkade till är väldigt nyttigt men gäller i synnerhet Geckodrives drivare och behöver inte nödvändigtvis gälla alla andra. Det där med extra konding till exempel, kan aldrig skada men är kanske inte nödvändigt på alla drivsteg.***************************************************
A zener won't do. Its "on" resistance is way too high to be of any
use.
I uploaded to the files section, G201 folder, 3 energy dump circuits.
See if any of those are suitable for you.
Mariss
****************************************************
****************************************************
Andy,
Your post prompted me to run some lab tests which I have posted in
the files section as "RETURNED ENERGY.pdf". The results indicate a
zener is useless as a clamp, contrary to what I have advised before.
More aggressive tactics are required.
Mariss
*****************************************************
/H.O
Tack! mycket bra info! Jag försöker hitta databladen du hänvisar till på Geckos hemsida utan framgång... Du råkar inte ha en länk till dokumenten?
Det kunde vara bra/kul med både dump-kretsarna och pdf:en som visar backspänningen
Edit: konstanten hittade jag i Geckos beskrivning. Vet inte riktigt vad den kommer ifrån utan accepterade deras formel bara (slarvigt, jag vet, men vad gör man när man har lite bråttom
)
/PeterH
Det kunde vara bra/kul med både dump-kretsarna och pdf:en som visar backspänningen

Edit: konstanten hittade jag i Geckos beskrivning. Vet inte riktigt vad den kommer ifrån utan accepterade deras formel bara (slarvigt, jag vet, men vad gör man när man har lite bråttom

/PeterH