Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
dbostream

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av dbostream »

BEEP skrev:Om du sätter på värmen(190-220 grader) för hotenden med motorn avstängd och vrider på kugghjulet för hand, blir det stopp då också?
Har provat vrida kugghjulet för hand med 210 grader och ändå är det stopp.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

då hotenden är varm, slå av strömmen till printern, dra ur kontakten för extrudermotorn ur kontrollerkortet, vrid sedan. Detta så att motorn inte har nån drivning alls. Om det inte funkar måste det väl ändå vara ett mekaniskt problem.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

dbostream skrev:Jadu, det funkar ju prima med matningen till orginal hotenden innan jag skulle försöka fixa läckan
Då kan vi nog utesluta fel på matningen.

Om det alltid går att mata ut plast i början och felet är värmerelaterat så borde du efter ett tag kunna mata ut en bit plast igen?

Använder du samma termistor som följde med skrivaren?
Stämmer temperaturen med verkligheten?
Stämmer storleken på munstycket?
Senast redigerad av BEEP 18 februari 2014, 22:44:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

stenD skrev: Jag behöver inte trycka på resetknappen varje start, faktum är att jag bara haft två hängningar totalt och då har jag tagit till den stora röda restknappen då jag inte litar på små svarta :)
Det straffar sig nästan direkt att skryta :mrgreen: Knappt två timmar så stannade utskriften bara mitt i.
Kör ju repetier 95F och det är nu andra gången det händer på samma sätt.
Texten i loggfönstret säger "Tråden höll på att avbrytas" och den är ju förstås hel. Nån som sett samma sak?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Hrrmmm. Det är nog inte filamentet som den detekterar är avbruten, skall nog vara "Connection was broken" :D
dbostream

Inlägg av dbostream »

BEEP skrev:
dbostream skrev:Jadu, det funkar ju prima med matningen till orginal hotenden innan jag skulle försöka fixa läckan
Då kan vi nog utsluta fel på matningen.

Om det alltid går att mata ut plast i början och felet är värmerelaterat så borde du efter ett tag kunna mata ut en bit plast igen?

- Har inte lyckats få ut mer än det som kommer i början, har iofs bara testat öka värmen till 210 grader kanske kommer mer om jag ökar ytterligare.

- Nej jag använde den som satt förmonterad på J-Headen.

- Vid rumstemperatur så stämde det bra. Hur det är vid högre temperaturer vet jag inte. Har köpt en IR-Termomenter jag ska testa så fort jag får möjlighet.

- Den J-Head jag köpte har 0,3mm istället för 0,5mm, ändrade inställningarna i slicer till 0,3mm.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

stenD skrev:
stenD skrev: Jag behöver inte trycka på resetknappen varje start, faktum är att jag bara haft två hängningar totalt och då har jag tagit till den stora röda restknappen då jag inte litar på små svarta :)
Det straffar sig nästan direkt att skryta :mrgreen: Knappt två timmar så stannade utskriften bara mitt i.
Kör ju repetier 95F och det är nu andra gången det händer på samma sätt.
Texten i loggfönstret säger "Tråden höll på att avbrytas" och den är ju förstås hel. Nån som sett samma sak?
Efter det att jag kopplade in datorn och skrivaren till min APC-strömförgreningskontakt med inbyggt filter så har jag inte haft några avbrott eller störningar som resulterat i förskjutningar i utskriften :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det går alltså att mata ut plast för hand om hotenden först har varit kall och sedan blivitt varm men det går inte att mata ut igen även du väntar ett bra tag.
Stämmer det?

Hur var det, hade du en teflonslang i huvudet? :)
Acutehawk

Inlägg av Acutehawk »

drh skrev:
stenD skrev:
Efter det att jag kopplade in datorn och skrivaren till min APC-strömförgreningskontakt med inbyggt filter så har jag inte haft några avbrott eller störningar som resulterat i förskjutningar i utskriften :)
Har inga avbrott, efter att jag monterat en isolator, och tejpat (dämpat) ändlägesbrytarna.

Men problemet att jag måste trycka på restknappen för att den ska funka.
dbostream

Inlägg av dbostream »

BEEP skrev:Det går alltså att mata ut plast för hand om hotenden först har varit kall och sedan blivitt varm men det går inte att mata ut igen även du väntar ett bra tag.
Stämmer det?

Hur var det, hade du en teflonslang i huvudet? :)
Om jag värmer hotenden till 190 grader sedan för jag ner PLA:n i hotenden och sköter matningen för hand/med motorn då kommer det ut några cm plast ur munstycket sedan blir det stopp även om jag ökar värmen till 210. Så var det i helgen när jag testade och just nu har jag inte tillgång till skrivaren så jag kan testa mer.

Om det inte syns på bilderna i ebaylänken jag postade tidigare så kan jag tyvärr inte säga huruvida min hotend har teflonslang eller ej, jag såg ingen då den var ihop satt iaf men jag kanske behöver skruva isär den för att se.
Acutehawk

Inlägg av Acutehawk »

Tjingeling folks,

Upptäckt ett småirriterande problem, förutom mitt problem med reset varje anslutning.

Det är samma som AndLi hade här, att temperatur inställningar i Slic3r inte går igenom.
AndLi skrev:På tal om Extruder temperatur är det någon bit som inte funkar/jag förstår i kopplingen mellan Reptier host och Slic3r.
Öppnar man Slic3r konfigurationsfönster och går in under Filament Settings och ändrar Temperaturer är det inte dessa värden som kommer hamna i genererad G-code.
Tittar man i Printer Settings taben i Slic3e under Custom G-code och start G-code står det "M109 S190 " hårdkodat till 190 alltså, tydligen ska man kunna köra S[temperatur] i äldre versioner men om jag förstog det hela rätt så är det trasigt efter multi extruder supporten lades till. Men det ska finnas någon [Extruder_temperatur_0] att använda istället. Men det står olika överallt och nästan ingen verkar använda denna feature. Jag tycker det vore väldigt behändigt att bara kunna ändra temperaturen genom att ändra fillament setting i repetier..
Hur ändrar alla andra sina extruder head temperatur? Default setting i Printer Settings i Repetier?
Repetier-Host V0.95F och medföljande Slic3r version.

Har ni samma bekymmer?
Nu behöver jag ju ändra G-koden alt, justera upp temp i manual control-fliken.

Hur gör ni eller funkar det bara?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Samma här, får justera i G-koden
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har inte dom problemen :?:

Jag har uppgraderat (inte nyinstallerat) hela Repetier (och tillhörande slic3er) från tidigare version, om det nu kan vara en skillnad.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du har alltså en äldre version av slic3er? Då har du sannolikt en version som bara klarar en extruder, där ska enligt utsago temperaturen funka mellan olika profiler.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

1.0.0RC2 Står det..

Jag kan ange antal extruders under "Printer settings -> Capabilities" i alla fall..

Denna version byttes det till automatiskt när jag uppgraderade Repetier Host till senaste.
Skriv svar