Om man inte klickar bort det ja, OTROLIGT irriterande, jag har gnällt på dom, men dom påstår att det är standard att göra så typ..Sverige skrev:Apropå Autodoc, la åxå en beställning när det var fraktfritt, första gången köper därifrån. Kanske var lite ouppmärksam vid köpet, men läggs det (alltid) automatiskt på "Garanti för säkert köp", 49:-?
Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Senaste reparationen
Jämför flygbolagen. Om man är minsta oförsiktig har man köpt till något man inte ville ha.
Re: Senaste reparationen
Angående flygbolag, kolla Ryanairs metod ca 10 min in i videon på sidan jag tidigare länkade till.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Senaste reparationen
rvl: Jo den videon var bra. När man blir certifierad "Grinig Gammal Gubbe" har man (över?) mognat såpass att man oftast inte går på dylikt.
Det värsta jag varit med om var när vi flög till Kuba med KLM för några år sedan. Jag kunde inte klicka bort klimatkompensering och mat ombord vid bokningen. Av någon anledning kunde mina kompisar göra det. Utfallet blev iallafall positivt för mig, god mat till hyfsat pris medans mina kompisar fick betala betydligt mer för sunkigare mat. Datorer!
Slog mig precis att det kanske berodde på att mina kompisar hade medlemskap i "kundklubben" men inte jag.
Det värsta jag varit med om var när vi flög till Kuba med KLM för några år sedan. Jag kunde inte klicka bort klimatkompensering och mat ombord vid bokningen. Av någon anledning kunde mina kompisar göra det. Utfallet blev iallafall positivt för mig, god mat till hyfsat pris medans mina kompisar fick betala betydligt mer för sunkigare mat. Datorer!

Re: Senaste reparationen
Nu har jag lagat min bosch kaffebryggare.
Jag efterlyste ju en del här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=83666
Men eftersom ingen i hushållet dricker kaffe så har den blivit ståendes, men idag lagade jag den!
Otroligt enkel reparation, konstaterade ju att ventilen läckte förra gången, beställde en ny (18:-)
och nu snäppte jag fast den nya, drog dit skruvarna, på med slangen, skruvade ihop maskinen och provkörde, funkar perfekt!
Jag lyxade även till det med att ersätta två av de försvunna gummifötterna med nya, dom kostade också 18:- styck.
För säkerhets skull beställde jag även den andra ventilen, den kostade en tia, men den var tät så nu har jag en sån i reserv.
Jag efterlyste ju en del här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=83666
Men eftersom ingen i hushållet dricker kaffe så har den blivit ståendes, men idag lagade jag den!
Otroligt enkel reparation, konstaterade ju att ventilen läckte förra gången, beställde en ny (18:-)
och nu snäppte jag fast den nya, drog dit skruvarna, på med slangen, skruvade ihop maskinen och provkörde, funkar perfekt!
Jag lyxade även till det med att ersätta två av de försvunna gummifötterna med nya, dom kostade också 18:- styck.
För säkerhets skull beställde jag även den andra ventilen, den kostade en tia, men den var tät så nu har jag en sån i reserv.
Re: Senaste reparationen
Rengjorde och smörjde upp on-knappen på mitt Testo 327 rökgasanalysinstrument, den fastnade i intryckt läge. Troligtvis bara en tillfällig fix så jag beställde några av Swech, får ta fram förstoringsglaset och byta ut knappen när den kommer. Bara ett 18500 lithium-ion med lödfanor som saknas så är instrumentet i ordning inför lite ändringar i pelletsbrännarens programvara.
Re: Senaste reparationen
Skulle byta nedre spindel-lager på hustruns bil.
Sket sig kapitalt, antingen har jag fått fel grejjor, eller så är axeltappen på pivoten så nedsliten att lagret inte passar.
Med det nya lagret så är det typ 1 mm glapp.
Till saken hör att det finns två modeller av lager, de ser likadana ut, bara tätningarna som skiljer, eller......
I Verkstadsdokumentationen (Peugeots officiella) står det att man inte kan montera den nya typen av lager på den gamla typen av pivot.
Lemförder (dvs ZF) som tillverkar lagren (står faktiskt SKF på dem) har samma produkt till både den nya typen och den gamla typen.
Så, jag har inte en susning, misstänker dock att pivoten är nedsliten, men får ringa till ÅF-Verkstad i morgon och kontrollera.
Sket sig kapitalt, antingen har jag fått fel grejjor, eller så är axeltappen på pivoten så nedsliten att lagret inte passar.
Med det nya lagret så är det typ 1 mm glapp.
Till saken hör att det finns två modeller av lager, de ser likadana ut, bara tätningarna som skiljer, eller......
I Verkstadsdokumentationen (Peugeots officiella) står det att man inte kan montera den nya typen av lager på den gamla typen av pivot.
Lemförder (dvs ZF) som tillverkar lagren (står faktiskt SKF på dem) har samma produkt till både den nya typen och den gamla typen.
Så, jag har inte en susning, misstänker dock att pivoten är nedsliten, men får ringa till ÅF-Verkstad i morgon och kontrollera.
Re: Senaste reparationen
Hade ju ett gnisslande oljud på min jobbåkarbil, detta har varit där från och till i flera veckor och blivit värre och värre, jag har lokaliserat det till trakten multirem/generator/vattenpump/servopump/ackompressor nånstans.. hoppades på att det var spännaren till multiremmen, och tyckte nog att det verkade gnissla mest där.
Först kollade jag var en ny spännare kostar, typ tusen spänn! ..men efter lite googlefu hittade jag några ryssar som inte heller uppskattade priset och hade monterat isär den och hittat ett vanligt kullager, och dessutom angav modellen, så jag beställde ett sådant på chans, fanns bara ZZ (plåttätat) och inte 2RS (gummitätat) men det borde funka ändå tyckte jag.
Plockade efter mycket pillande och svärande loss spännaren och kunde knacka ur lagret, pressade i det nya med skruvstädet och det gamla lagret som presshylsa, det gamla lagret lät faktiskt relativt bra, men om man snurrade det på fingret kände man att det bromsade till liiite på ett ställe och roterade man det snabbt (obelastat)) hördes ett visst ljud.
Sattde dit spännaren och startade bilen, gnisslet var borta! ..det sa ju iofs inte så mycket eftersom det ibland helt slutade gnissla med det gamla med, men en bra början iaf.
Idag körde jag till jobbet, och redan när jag startade bilen i morse hör jag oljud, men inte gnisslet, utan mer väsande.. verkar som deyt kommer fårn spännaren men mer som att skyddslocket går emot själva spännarrullen, inte som lagervin.. hmm.. undrar om jag satte ihop delarna i rätt ordning tro..
Jaja, jag kom till jobbet iaf, och det låter betydligt mindre..
Först kollade jag var en ny spännare kostar, typ tusen spänn! ..men efter lite googlefu hittade jag några ryssar som inte heller uppskattade priset och hade monterat isär den och hittat ett vanligt kullager, och dessutom angav modellen, så jag beställde ett sådant på chans, fanns bara ZZ (plåttätat) och inte 2RS (gummitätat) men det borde funka ändå tyckte jag.
Plockade efter mycket pillande och svärande loss spännaren och kunde knacka ur lagret, pressade i det nya med skruvstädet och det gamla lagret som presshylsa, det gamla lagret lät faktiskt relativt bra, men om man snurrade det på fingret kände man att det bromsade till liiite på ett ställe och roterade man det snabbt (obelastat)) hördes ett visst ljud.
Sattde dit spännaren och startade bilen, gnisslet var borta! ..det sa ju iofs inte så mycket eftersom det ibland helt slutade gnissla med det gamla med, men en bra början iaf.
Idag körde jag till jobbet, och redan när jag startade bilen i morse hör jag oljud, men inte gnisslet, utan mer väsande.. verkar som deyt kommer fårn spännaren men mer som att skyddslocket går emot själva spännarrullen, inte som lagervin.. hmm.. undrar om jag satte ihop delarna i rätt ordning tro..
Jaja, jag kom till jobbet iaf, och det låter betydligt mindre..
- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen

Behövde skärm till RPi labbandet så jag fick gräva fram en döing och återuppliva den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31162
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Ännu en digital timer från Jula där reläet slutat dra. Zenerdioden. Jag ser ett mönster... 
Den här hade dessutom bränt ena lödpadden så fick laga lite med en sladdstump.

Den här hade dessutom bränt ena lödpadden så fick laga lite med en sladdstump.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen

Undrans vilken dag jag kommer att få sovemorgon

Det är nog lika bra att jag redan nu byter den där zenerdioden i min.
Vilken spänning var det nu den skulle ha? Var det 47V?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31162
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Artikel
Som sagt i den andra tråden: den är större än originalet.
Och det ser nästan ut som de inte tänker ta in den mer. Bara tillgänglig så länge lagret räcker.
Men det går ju att klämma dit nästan vilken kapsling som helst, bara den får plats.
Som sagt i den andra tråden: den är större än originalet.

Och det ser nästan ut som de inte tänker ta in den mer. Bara tillgänglig så länge lagret räcker.

Men det går ju att klämma dit nästan vilken kapsling som helst, bara den får plats.
Re: Senaste reparationen
Lagade jobbets värmeskåp, var 3st 1000uf/25v som lämnade in. Hittade lämpligt 3st i en kasserad skärm..