Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
dbostream
Läste du länken här ovan på sidan med jämförelse av J-Heads.
Vissa av kopiorna från Kina fungerar inte med PLA och det var tydligen dom med fyra kylkanaler och utan teflon foder.
Är det en sådan du har?
Ingemar
Vissa av kopiorna från Kina fungerar inte med PLA och det var tydligen dom med fyra kylkanaler och utan teflon foder.
Är det en sådan du har?
Ingemar
- PoorCadaver
- Kontakt:
Hur svårt är det för en som aldrig har haft något med 3D-printing att göra att komma igång med ett sånt här projekt?
Att köpa kittet och bygga ihop det verkar inte inte så svårt (bara jobbigt), men att få till kalibrering, justering, pilla med kod (?) och inse vad som är fel när utskriften blir lite knepig, hur "svårt" är det? Behöver man mycket förkunskap eller kan man läsa sig till det man behöver veta?
Är lite rädd att dra igång ett sånt här projekt och sedan köra fast på kalibrering och justering så att det aldrig blir något av det hela...
P.S. Grym tråd!
Att köpa kittet och bygga ihop det verkar inte inte så svårt (bara jobbigt), men att få till kalibrering, justering, pilla med kod (?) och inse vad som är fel när utskriften blir lite knepig, hur "svårt" är det? Behöver man mycket förkunskap eller kan man läsa sig till det man behöver veta?
Är lite rädd att dra igång ett sånt här projekt och sedan köra fast på kalibrering och justering så att det aldrig blir något av det hela...
P.S. Grym tråd!

Jag skulle klassa det som ganska lätt, är man bara noggrann när man bygger den så går resten ganska så smärtfritt.
Men vadå, du har ju detta forum/tråd att rådfråga, vad kan då vara ett problem? Köp och sättigång och ha lite roligt!!PoorCadaver skrev:Hur svårt är det för en som aldrig har haft något med 3D-printing att göra att komma igång med ett sånt här projekt?
P.S. Grym tråd!
Det är väl som så mycket annat, är man bara intresserad så lär man sig. Jag hade aldrig kört en CNC-fräs innan jag köpte min maskin av en EF-medlem, men med lite hjälp från säljaren och andra på forumet kom jag igång ganska snabbt.
Som sagt, det är en uppförsbacke men även resan kan vara en del av målet!
Edit > Ändrade felskrivning CNS -> CNC
Som sagt, det är en uppförsbacke men även resan kan vara en del av målet!
Edit > Ändrade felskrivning CNS -> CNC
Senast redigerad av ensten 17 februari 2014, 19:01:18, redigerad totalt 1 gång.
- PoorCadaver
- Kontakt:
stenD skrev:Men vadå, du har ju detta forum/tråd att rådfråga, vad kan då vara ett problem? Köp och sättigång och ha lite roligt!!

Jo, det blir väl kanske av när man sparat lite pengar.
Men vad kan säga en utskrift kostar/hur mycket tråd går åt? Det beror ju naturligtvis på vad man printar, men t ex den där lilla bläckfisken alla gör, eller den där K8200-lådan?
jag hittar inte mina bläckiisar just nu men har en printad tintinraket som kan ge en indikation
Vikt hel raket med okänd infill väger benen 15 gram kroppen 33 gram = 48 gram
med 50% infill väger benen 21 gram.
Med kilopriset på ungefär 300kr för den plast jag kör med skulle raketen gå på cirka 15kr.
50% infill är ganska mycket men jag gillar när bitarna väger ordentligt
Edit: Om man ser till kostnad per printad timme kanske man ligger på 2kr.
Vikt hel raket med okänd infill väger benen 15 gram kroppen 33 gram = 48 gram
med 50% infill väger benen 21 gram.
Med kilopriset på ungefär 300kr för den plast jag kör med skulle raketen gå på cirka 15kr.
50% infill är ganska mycket men jag gillar när bitarna väger ordentligt

Edit: Om man ser till kostnad per printad timme kanske man ligger på 2kr.
Min 21cm Tintin-raket väger 125g.
Jag har provat en del PLA som kostar 200kr/kg som fungerat väldigt bra.
Och till det priset skulle min raket kostat 25kr
Misslyckade ugglorna 9cm 48g 0% infill = 10kr
Telefonstödet 20g 20% infill = 4kr
Nöjet att kunna skriva ut = priceless
Jag har provat en del PLA som kostar 200kr/kg som fungerat väldigt bra.
Och till det priset skulle min raket kostat 25kr
Misslyckade ugglorna 9cm 48g 0% infill = 10kr
Telefonstödet 20g 20% infill = 4kr
Nöjet att kunna skriva ut = priceless

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har inte tillgång till skrivaren nu men här är länken till ebay där jag köpte den: http://www.ebay.com/itm/271339421020?va ... 1439.l2649Stingh skrev:dbostream
Är det en sådan du har?
Ingemar
Ser ut att vara fyra kylkanaler, teflonfoder vet jag inget om.
Om man läser kommentarerna i länken nedan så verkar det vara ett par stycken som beskriver samma problem jag upplevde.
http://jheadnozzle.blogspot.se/2013/11/ ... -real.html
Senast redigerad av dbostream 17 februari 2014, 22:21:47, redigerad totalt 1 gång.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Tack för svaren, var mycket billigare än jag hade trott! 
Nu har ni ju gjort mig ännu mer sugen...

Nu har ni ju gjort mig ännu mer sugen...
Senast redigerad av PoorCadaver 18 februari 2014, 17:14:37, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Teflonfoder är en slangstump av vit teflon (PTFE) som sitter inuti röret som leder ner till nozzeln, för att tråden ska glida lätt på rörväggarna.
Borde man se teflonfodret, om det existerar dvs, utan att plocka isär hotenden? Ska titta nästa gång jag kommer åt skrivaren.
Om du sätter på värmen(190-220 grader) för hotenden med motorn avstängd och vrider på kugghjulet för hand, blir det stopp då också?
Fick finjusterat lite till, så det blev lite bättre, tackar.stenD skrev:Angående bredd problem: Prova att ändra "Extrusion multiplier"
Nu har jag inte läst igenom allt kod, men trodde att multiplikatorn alltid användes tillsammans med trådbredden men så kanske inte är fallet.
Alltså två konstanter som alltid multiplicerades med varandra.
Ett helt annat som stör mig lite är:
Att jag måste trycka på knappen på kortet varje gång jag ska ansluta till den.
Annars dyker inte de där firmware strängarna upp i loggen, utan det står "7 command waiting"
Trycker jag sen på resetknappen så hoppar den vidare. Mycket irriterande, antar ni andra inte behöver göra så...
Tips?
Vad provade du med för värden på multipliern?
Jag behöver inte trycka på resetknappen varje start, faktum är att jag bara haft två hängningar totalt och då har jag tagit till den stora röda restknappen då jag inte litar på små svarta
Jag behöver inte trycka på resetknappen varje start, faktum är att jag bara haft två hängningar totalt och då har jag tagit till den stora röda restknappen då jag inte litar på små svarta