Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Det kan inte vara en svivel du pratar om.
En rotator kanske?
En rotator kanske?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det är möjligt. Den som vrider grävarmen till höger och vänster.
På min tror jag det är ett internt läckage i rotatorn. Den rör sig långsamt i olika riktning beroende på hur traktorn lutar. Det finns en tråd på maskinisten med någon som packade om en sådan rotator.
Har du varit in på Momentum i Gävle? Dom brukar vara trevliga och serviceorienterade, har alltid fått hjälp att ta fram diverse packningar och o-ringar genom åren...Magnus_K skrev:Tack Anahka1975!
Ja, så får det bli. Hade en sån firma nere i Jönköping när jag bodde där under några år. Spelar ingen roll vad jag än rev isär och samlade i en plastpåse så löste dom det. Packboxar, o-ringar, lager och bussningar. Skitkul när det är personal bakom disken som verkligen vill hjälpa kunden och samtidigt kan tänka lite bredare. Dom kunde tom bläddra i papperskataloger, vilket verkar vara sällsynt nu för tiden.
> en väldigt projekt att plocka ner ett sånt här paket och byta packningar?
Långt ifrån säkert att det finns packningar i en riktnings ventil.
De jag har sett var en rund ventilkägla i ett hål med mycket litet spel mellan ventilkäglan och omgivande ventilhus.
Förbindelse pump,tank plus,minus och stopp var med kanaler i ventilkägla.
Enda tätningen var spår i ventilkäglas omkrets som fungera som labyrinttätning.
En sådan ventil är aldrig hel tät helt omöjligt att inte hydraulkolven står och driver mot ett ändläge.
För att få en hydraulkolv att stå stil i ett läge se se "hydraullås"
Exempelvis
https://www.kyrkvretens.se/hydraullas-3 ... ts_id/1878
Långt ifrån säkert att det finns packningar i en riktnings ventil.
De jag har sett var en rund ventilkägla i ett hål med mycket litet spel mellan ventilkäglan och omgivande ventilhus.
Förbindelse pump,tank plus,minus och stopp var med kanaler i ventilkägla.
Enda tätningen var spår i ventilkäglas omkrets som fungera som labyrinttätning.
En sådan ventil är aldrig hel tät helt omöjligt att inte hydraulkolven står och driver mot ett ändläge.
För att få en hydraulkolv att stå stil i ett läge se se "hydraullås"
Exempelvis
https://www.kyrkvretens.se/hydraullas-3 ... ts_id/1878
Du glömde att nämna priset.PeterH skrev:Har du varit in på Momentum i Gävle? Dom brukar vara trevliga och serviceorienterade, har alltid fått hjälp att ta fram diverse packningar och o-ringar genom åren...

Jag vill minnas att när vi fick tätningar svarvade senast, då kostade de 1000:-/st.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Mitt liv med Victoria - meckande med hydraulcylindrar
Det är många som rekommenderat Momentum, så det får bli dom när det är dags för nya packningar. Det här löser dom säkert.
Idag fick jag lite tid över till att plocka isär en stödbenscylinder. Fiskar lite bland dom lokala verkstäderna nu vad dom ska ha för att hjälpa mig svarva.
FÖRSTA OFFRET FICK BLI DEN MEST TILLTYGADE. FÖRUTOM ATT KOLVSTÅNGEN ÄR AV SÅ ÄR ÄVEN ÄNDMUTTERN KNÄCKT. BORT MED HYDRAULVENTILEN. DEN KOMMER JAG BARA SKADA ANNARS.
OLJAN SOM KOM UT VAR JÄTTEFIN. ELLER JA, SÅG FIN UT FÖR SIN ÅLDER.
NU VAR DET HUR JAG SKULLE FÅ LÖS MUTTERN. FÖRSÖKTE KOLLA PÅ GÄNGORNA OM DET AV NÅGON ANELDNING VAR VÄNSTERGÄNGAT.
TYVÄRR VAR DELEN SÅ SKADAD OCH VRIDEN SÅ DET GICK INTE AVGÖRA. NEJ, ROTERA DEN MED DORN OCH HAMMARE GICK INTE. ÄSCH. PLOCKADE FRAM DEN ANDRA CYLINDERN MED HEL MUTTER ISTÄLLET. TÄNKTE ATT DET KANSKE GICK ATT SE BÄTTRE PÅ DEN.
DÖM TILL MIN FÖRVÅNING SÅ KOM INTE HELA "PLUGGEN" UT, UTAN BARA EN RING. JAHA, HUR SITTER PLUGGEN FAST DÅ?? EN TÄNKAR-ÖL SENARE OCH BRA BELYSNING SÅ ANADE JAG LÅSRING EN BIT NER... AHAAA, NU BÖRJAR POLETTEN TRILLA NER!
DAGS ATT FORTSÄTTA MED DEN FÖRSTA CYLINDERN IGEN! SLOG PLUGGEN DJUPARE I CYLINDERN OCH EN STUND SENARE GICK LÅSRINGEN ATT DEMONTERA. TYVÄRR SATT PLUGGEN HÅRT OCH INGEN KOLVSTÅNG ATT DRA I. INTE HELLER NÅGON PASSANDE NIPPEL SÅ JAG KUNDE TRYCKA UT DEN
MED HYDRAULTRYCK, SÅ DET FICK BLI ETT GÄNGAT HÅL OCH OCH M10 BULT. ÄVEN HÄR GICK JAG BET. ALUMINIUMSPETTET FIXADE DET INTE. FICK DÅ TA FRAM DET TUNGA ARTILLERIET! JODÅ, NU KOM DEN SÅ FINT! HA, DET BLEV EN PÖJK!
FICK INTE TILL NÅGOT BRA KORT INVÄNDIGT I CYLINDERN MEN ABSOLUT INGEN DJUPROST. DET HÄR LILLA GÅR NOG KÖR RENT MED LITE SCOTCH-BRITE.
SÅ HÄR SER ALLA DELAR UT. PACKNINGARNA ÄR EN BLANDNING AV LÄDER, GUMMI OCH PLAST. ÄNDGÄNGAN ÄR 1 1/8" UNF OCH STÅNGEN ÄR 1 1/2".
DETTA ÄR VÄL DEN VÄRSTA DELEN. ANTINGEN SVARVA RENT DEN GAMLA PLUGGEN OCH LÅTA NÅGON SVARVA EN GÄNGAD HYLSA SOM JAG KAN SVETSA PÅ.
ELLER HELT ENKELT TILLVERKA EN NY. VILKET NOG HADE GÅTT OM MAN HADE HAFT EN LITE STÖRRE SVARV...
Idag fick jag lite tid över till att plocka isär en stödbenscylinder. Fiskar lite bland dom lokala verkstäderna nu vad dom ska ha för att hjälpa mig svarva.
FÖRSTA OFFRET FICK BLI DEN MEST TILLTYGADE. FÖRUTOM ATT KOLVSTÅNGEN ÄR AV SÅ ÄR ÄVEN ÄNDMUTTERN KNÄCKT. BORT MED HYDRAULVENTILEN. DEN KOMMER JAG BARA SKADA ANNARS.
OLJAN SOM KOM UT VAR JÄTTEFIN. ELLER JA, SÅG FIN UT FÖR SIN ÅLDER.

TYVÄRR VAR DELEN SÅ SKADAD OCH VRIDEN SÅ DET GICK INTE AVGÖRA. NEJ, ROTERA DEN MED DORN OCH HAMMARE GICK INTE. ÄSCH. PLOCKADE FRAM DEN ANDRA CYLINDERN MED HEL MUTTER ISTÄLLET. TÄNKTE ATT DET KANSKE GICK ATT SE BÄTTRE PÅ DEN.
DÖM TILL MIN FÖRVÅNING SÅ KOM INTE HELA "PLUGGEN" UT, UTAN BARA EN RING. JAHA, HUR SITTER PLUGGEN FAST DÅ?? EN TÄNKAR-ÖL SENARE OCH BRA BELYSNING SÅ ANADE JAG LÅSRING EN BIT NER... AHAAA, NU BÖRJAR POLETTEN TRILLA NER!
DAGS ATT FORTSÄTTA MED DEN FÖRSTA CYLINDERN IGEN! SLOG PLUGGEN DJUPARE I CYLINDERN OCH EN STUND SENARE GICK LÅSRINGEN ATT DEMONTERA. TYVÄRR SATT PLUGGEN HÅRT OCH INGEN KOLVSTÅNG ATT DRA I. INTE HELLER NÅGON PASSANDE NIPPEL SÅ JAG KUNDE TRYCKA UT DEN
MED HYDRAULTRYCK, SÅ DET FICK BLI ETT GÄNGAT HÅL OCH OCH M10 BULT. ÄVEN HÄR GICK JAG BET. ALUMINIUMSPETTET FIXADE DET INTE. FICK DÅ TA FRAM DET TUNGA ARTILLERIET! JODÅ, NU KOM DEN SÅ FINT! HA, DET BLEV EN PÖJK!

ELLER HELT ENKELT TILLVERKA EN NY. VILKET NOG HADE GÅTT OM MAN HADE HAFT EN LITE STÖRRE SVARV...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad gör gängan för nytta egentligen?
- Klas-Kenny
Gängan håller den yttersta ringen (den utanför låsringen), vilken hindrar pluggen från att fara in i cylindern.
Samma konstruktion där som i frontlastaren på min MF.
Samma konstruktion där som i frontlastaren på min MF.

Klas-Kenny tror du att MF delarna passar rakt av på delarna i denna tråd?
Jag har svårt att se ett senario där den skulle åka in i cylindern. Så det funkar säkerligen utan. Ett annat alternativ är ju att göra en gavel som skruvas med några vanliga skruv i änden.
- Klas-Kenny
Tror inte det är enklare att hitta delar till min MF 3165, än denna grävare (Vickan är ju också en MF) tyvärr.lgrfbs skrev:Klas-Kenny tror du att MF delarna passar rakt av på delarna i denna tråd?
Till min har det handlats tätningar ifrån någon allmän handlare av dylika ting (minns inte vilken), och kolvstänger har specialtillverkats..
Danei: Kanske inte hör till vanligheterna på en dubbelverkande cylinder i och för sig.
Den fyller ju även en god funktion i att hålla ute mycket skräp ifrån låsringen, vilket annars troligtvis skulle rendera i att den är smått omöjlig att montera isär efter många år.
Ser det inte ut som gjutjärn i gaveln?Magnus_K skrev:ANTINGEN SVARVA RENT DEN GAMLA PLUGGEN OCH LÅTA NÅGON SVARVA EN GÄNGAD HYLSA SOM JAG KAN SVETSA PÅ.