Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
5k - 10k för att byta ut pumpen!!
Det låter helt off, även utan att veta vilken bilmodell det rör sig om.
Det låter helt off, även utan att veta vilken bilmodell det rör sig om.
Re: Senaste reparationen
Tja dom stora verkstäderna tar ca 1500/h.
2h montering, 1h programmering, 1h luftning av bromsar sen är du snart uppe i dom pengarna.
2h montering, 1h programmering, 1h luftning av bromsar sen är du snart uppe i dom pengarna.
Re: Senaste reparationen
Då är det märkligt att de blivit stora för så mycket tar inte ens Volvo lastvagnar betalt, åtminstone inte i den här delen av landet.
Nivån 600 - 800kr/h ligger de vanligaste kring, mindre verkstäder runt hälften.
Nivån 600 - 800kr/h ligger de vanligaste kring, mindre verkstäder runt hälften.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Senaste reparationen
säger också 600-800. Den lokale meken hemma tar 450.
Jag hade inne min V70 för byte av kamrem och lite annat skoj som spännare o.s.v. Det kostade 1600 i arbete så det borde blivit runt 6-800 i timmen om dom inte är extremt snabba på det
(Volvo var detta på)
Just det, jag reparerade nåt med:
V70 åket hemma så gick generator remmen av i stan häromdan. Satan va trögt att styra.
Satte dit den nya remmen igår. Tog ca 20 minuter att göra. Enklare bil är svårt att hitta i dagens moderna samhälle. Då spännare och så var nytt sedan 1 år och inget fel där så var det bara att:
1. Bort med hjulet
2. Bort med innerskärmen
3. Trycka dig nya remmen. Fjäderbelastad spännare som man håller undan med torxnyckel.
4. Dit med skärm och hjulet igen.
Byte även belägg bak.
Tog ca 20 minuter per sida.
1. Bort med hjulet
2. Lossa oket med en 13 nyckel.
3. Bort med gamla beläggen och dit med nya
4. Skruva in den elektriska motorn med torx
5. Kläm in oket.
6. Dit med grejerna igen.
Allt gjort med elverktyg och då jag gjort det innan visste man vad man behövde och det gick extremt smidigt!
Jag hade inne min V70 för byte av kamrem och lite annat skoj som spännare o.s.v. Det kostade 1600 i arbete så det borde blivit runt 6-800 i timmen om dom inte är extremt snabba på det

Just det, jag reparerade nåt med:
V70 åket hemma så gick generator remmen av i stan häromdan. Satan va trögt att styra.
Satte dit den nya remmen igår. Tog ca 20 minuter att göra. Enklare bil är svårt att hitta i dagens moderna samhälle. Då spännare och så var nytt sedan 1 år och inget fel där så var det bara att:
1. Bort med hjulet
2. Bort med innerskärmen
3. Trycka dig nya remmen. Fjäderbelastad spännare som man håller undan med torxnyckel.
4. Dit med skärm och hjulet igen.
Byte även belägg bak.
Tog ca 20 minuter per sida.
1. Bort med hjulet
2. Lossa oket med en 13 nyckel.
3. Bort med gamla beläggen och dit med nya
4. Skruva in den elektriska motorn med torx
5. Kläm in oket.
6. Dit med grejerna igen.
Allt gjort med elverktyg och då jag gjort det innan visste man vad man behövde och det gick extremt smidigt!
Re: Senaste reparationen
2004 tog Volvoverkstädena 900-1300 /h. Det har inte blivit billigare...
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... nQnMlQUS8g
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... nQnMlQUS8g
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Senaste reparationen
Talar ni med eller utan moms?
Senaste erfarenheterna 625:-, resp 680:- + moms.
Senaste erfarenheterna 625:-, resp 680:- + moms.
Re: Senaste reparationen
Det är en Skoda Fabia 02.
Enligt det forumet så kunde den säkringen vibrera sönder...men det låter konstigt tycker jag. Det är en säkring utstansad i tunn plåt.
Enligt det forumet så kunde den säkringen vibrera sönder...men det låter konstigt tycker jag. Det är en säkring utstansad i tunn plåt.
Re: Senaste reparationen
En kompis har haft en likadan Skoda med samma fel, en ny säkring brukade gå sönder vid så hård inbromsning att ABS aktiverades.
Men däremellan var ju lampan släckt.
Han tröttnade till slut och gav bort skrället.
Varför skulle den vibrera sönder? Den sitter väl ovanpå batteriet?
Men däremellan var ju lampan släckt.
Han tröttnade till slut och gav bort skrället.
Varför skulle den vibrera sönder? Den sitter väl ovanpå batteriet?
Re: Senaste reparationen
Aj då....det är ju inte bra om den går av då ABSsen behövs....
Ja den sitter ovanpå batteriet. Varför de på forumet trodde den kunde vibrera sönder vet jag inte.
Edit: Hittade denna spekulation: "The fuse usually cracks rather than blows electrically. Probably something to do with the plastic of the structure under it expanding more with heat than the metal of the fuse, causing metal fatigue over thousands of heat cycles, or maybe just an engine vibration that this particular area of the fusebox resonates to?"

Ja den sitter ovanpå batteriet. Varför de på forumet trodde den kunde vibrera sönder vet jag inte.
Edit: Hittade denna spekulation: "The fuse usually cracks rather than blows electrically. Probably something to do with the plastic of the structure under it expanding more with heat than the metal of the fuse, causing metal fatigue over thousands of heat cycles, or maybe just an engine vibration that this particular area of the fusebox resonates to?"
Re: Senaste reparationen
40A.. det är en del, men visst, om det är en pump med kassa lager eller så.
Är ju inte så svårt att aktivera ABS och testa, nån grusplätt måste du väl ha i närheten ?
Är ju inte så svårt att aktivera ABS och testa, nån grusplätt måste du väl ha i närheten ?
Re: Senaste reparationen
Skulle sätta mig vid datorn för en stund sedan, bara den ena skärmen startade.
Alla kontakter satt som de skulle, så jag misstänkte intern säkring/nätdelen.
Öppnade höljet och pillade isär nätdelen och hittade tre lite svullna kondingar. Dit med nya och nu funkar skärmen igen.
De svarta är nya Lite lätt svullna Det var den andra nätdelen som reparerades på kort tid. Förra var i min subwoofer
Alla kontakter satt som de skulle, så jag misstänkte intern säkring/nätdelen.
Öppnade höljet och pillade isär nätdelen och hittade tre lite svullna kondingar. Dit med nya och nu funkar skärmen igen.
De svarta är nya Lite lätt svullna Det var den andra nätdelen som reparerades på kort tid. Förra var i min subwoofer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Senaste reparationen
Power-knappen i fruns av mig ärvda Google (LG) Nexus 5 telefon började glappa och stängde av sig i tid och otid.
Beställde och bytte knapp.
Passade på att rengöra "högtalargallret" också då det var så fullt med skit att man knappt hörde nått.
Beställde och bytte knapp.
Passade på att rengöra "högtalargallret" också då det var så fullt med skit att man knappt hörde nått.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31161
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Lagat flugdödaren. 
Insektsracket har legat isärplockat ett tag på "the healing bench" som AvE på youtube säger.
Idag tog jag tag i det och monterade i 7kV-omvandlaren. Det blev lagom utspänning ändå för batterierna orkar inte riktigt hålla sig till 3V vid 330mA.
Återanvände den svarta kondensatorn från originalkortet. Helt omärkt. Har för mig jag mätte upp närmare 200nF, och 2200V blev det med batterier. 484mJ.
Högspänningsmodulen fick precis plats på höjden.
Fick skära bort diverse plastpinnar här och där. Och så en långsam liten filmsnutt

Insektsracket har legat isärplockat ett tag på "the healing bench" som AvE på youtube säger.

Idag tog jag tag i det och monterade i 7kV-omvandlaren. Det blev lagom utspänning ändå för batterierna orkar inte riktigt hålla sig till 3V vid 330mA.
Återanvände den svarta kondensatorn från originalkortet. Helt omärkt. Har för mig jag mätte upp närmare 200nF, och 2200V blev det med batterier. 484mJ.
Högspänningsmodulen fick precis plats på höjden.
Fick skära bort diverse plastpinnar här och där. Och så en långsam liten filmsnutt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.